پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 مرداد 1400 ساعت 13:05:: شناسه خبر: 103336

انتصاب جدید در دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد

در مراسمی که با حضور مسئولین قضایی ،فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و جمع کثیری از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در شهر دیشموک برگزار گردید رئیس جدید دادگاه عمومی بخش دیشموک معرفی و از خدمات ارزنده رئیس پیشین این دادگاه تقدیر شد.

به گزارش صدای جنوب  به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، در این آیین فرشید روشندل معاون قضایی و رئیس حفاظت واطلاعات دادگستری استان در سخنانی،  به فلسفه قیام امام حسین علیه السلام که چراغ هدایت وکشتی نجات جامعه بشریت می باشند اشاره وبا قرائت حدیثی از ایشان، هدف از این قیام تاریخی، جاودان و ماندگار را از زبان آن حضرت امر به معروف ونهی از منکر اعلام نمودند، امر به نیکی ها، بایدها ،خوبی ها و واجبات وباز داشتن از  پلیدیها، بدی ها، منکرات، محرمات و جرایم که به عنوان ۲ فریضه واجب و ۲ فرع از فروع دین می باشند به عنوان عصاره ی قیام امام حسین علیه السلام نام برد.
رئیس حفاظ اطلاعات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه یکی از مشکلات اساسی که در جامعه با آن روبرو هستیم فراموش شدن این دو فریضه است، افزود: اگر امروز با مشکلات مواجه هستیم یکی از علل اصلی وریشه ای کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.
 روشندل با اظهار اینکه اگر بخواهیم برای حل مشکلات جامعه کار کنیم یکی از راهکار ها گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی ازمنکر می باشد، تصریح کرد:امر به ازدواج ساده، امر به نماز، زکات، گسترش فرهنگ صلح وسازش،امر به ایثار واز خودگذشتگی،گسترش فرهنگ مردم داری وخدمت به مردم و باز داشتن از بی حجابی ، فقر، تبعیض، نهی از ظلم و  نهی از فساد است.
وی با طرح سوالی که این مساله وظیفه چه شخص یا اشخاصی می باشد؟با قرائت حدیثی از معصوم همه آحاد جامعه را درقبال گسترش این فرهنگ وامر به معروف ونهی از منکر مسئول دانستند.
 معاون قضایی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه ما از قاصی، روحانی، بخشدار، زن و مرد و کلیه  مسئولین در این موضوع باید عامل و مطالبه گر به حق باشیم و یکی از علل کمرنگ شدن این ۲ فریضه پایین آمدن احساس مسئولیت پذیری است، باید براساس قانون ، شرع وبا رعایت انصاف مطالبه گر باشیم تا به نتیجه برسیم.
روشندل تأکید کرد: با امر به معروف و نهی از منکر می‌توان خیلی از مشکلات بخش شهرستان، استان و حتی کشور را حل کرد.
این مقام قضایی با پر اهمیت خواندن شغل قضاوت اظهار کرد: قضاوت  جایگاه بسیار خاص، خطیر و حساسی است، جایگاهی که قاضی با یک واسطه به ولی فقیه زمان می رسد ولازم قاضی متخلق به اخلاق حسنه، فضیلت ها، مردم دار، وظیفه شناس و مسئولیت پذیر باشد.
معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بالارفتن حس مسئولیت پذیری را در گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکرمؤثر دانست و گفت: در عمل به این ۲ فریضه قاضی باید ورود جدی پیدا کند و یکی از موارد پیشگیری از وقوع جرم همان نهی از منکر است  گرچه هر منکری جرم نیست اما هر جرمی منکر وناپسند وناخوشایند است وچنانچه نهی از منکر شود در موارد متعددی، نتیجه ی آن همان پیشگیری از وقوع جرم می باشد.
 روشندل با اظهار اینکه ارتباط و تعامل بسیار سازنده با مسئولین از اهم موارد لازم کار قاضی است افزود: انسان زاییده احترام و نیاز به احترام دارد تعامل  و ارتباط سازنده مفید و رو به جلو با مسئولین و مستقیم با مردم شریف غیور نجیب با فرهنگ و اصیل ایل سترگ و بزرگ بهمئی داشته باشیم و باید افتخار کنیم که در این منطقه خدمت می کنیم و  لازم است با این مردم ارتباط داشته باشیم.
 وی افزود از ظرفیت بزرگان ریش‌سفیدان معتمدین متنفذان روحانیون در این ایل بزرگ سترگ در جهت ایجاد صلح و سازش و مودت، شایسته است استفاده نماییم.
 رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: قاطعیت و برخورد قاطع با قانون شکنان و برهم و برهم‌ زنندگان نظم و امنیت اجتماعی لازمه  کار قاضی است.
روشندل معاون قضایی دادگستری استان اظهار داشت: در رسیدگی به پرونده ها از نهادهای حقوقی که به نفع مردم است از قبیل؛ تخفیف وتعلیق ونهادهای ارفاقی استفاده کنیم و لیکن دربرخورد با مخلان نظم و امنیت عمومی ومتعرضین به حقوق عامه برخورد قاطع وبا صلابت باشد.
 وی در پایان با اشاره به اهمیت خدمت به خلق در فرهنگ دینی،بیان کرد: خدمت به خلق فرصتی محدود است و خیلی زود می گذرند و تمام می شود وفرصت ها مانند گذر ابر در حال گذر است، بنابرین تا توانست باید از این فرصتها استفاده نمود.
در این آیین جواد پرهیزکار که در مدت ۵ سال ریاست دادگاه عمومی بخش دیشموک را بر عهده داشت در سخنانی با اشاره به اینکه قضاوت باید بر اساس قانون و شریعت و توجه به فرهنگ بومی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش در بین اصحاب دعوا باشد گفت: در وهله اول توجه به عرف و قانون را سرلوحه کار خود قرار دادیم و از رسومات و عرف ایل بهمئی بی بهره نبودم و با توجه به  مشکلات فرهنگی فراوانی که به جهت دوری از مرکز استان وجود دارد شایسته و لازم است همه مسئولان سعی نمایند در جهت کاهش مشکلات حداکثر تلاش را بنمایند.
 وی از فقر به عنوان ریشه ی همه مشکلات اقتصادی نام برد و افزود: فقر باعث می شود در خیلی جاها با افزایش جرم مواجه شویم.
 پرهیزگار لازمه ی حل بسیاری از مشکلات و معضلات این بخش را کار فرهنگی جهادی دانست و اظهار داشت: با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی سعی شد این بخش از لحاظ امنیتی در امنیت کامل باشد و به خاطر مسائل کوچک افراد زیادی با هم درگیر یا منجر به درگیری طایفه‌ای خیلی سخت می شد اما الان به جایی رسیدیم که شاید هر ۳ تا ۴ ماه یک بار یک درگیری دسته جمعی داشته باشیم و درگیری منجر به قتل نداریم.
 وی از پتانسیل شوراهای حل اختلاف و گسترش فرهنگ صلح و سازش به عنوان یک نمونه بارز از کاهش جرم در این بخش نام برد.
 در ادامه این آیین حجت‌الاسلام والمسلمین راوند امام جمعه بخش دیشموک در سخنانی گفت کار در بخش دیشموک خیلی سخت است و قضاوت بسیار سخت تر است.
 راوند گفت: دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند در سر سازش کارهای بسیار خوبی انجام دهد و با مردم همراه شود.
سید مصطفی حائری رئیس جدید دادگاه عمومی بخش دیشموک نیز در سخنانی از حل موضوع آب به عنوان یکی از مشکلات بخش دیشموک نام برد و گفت: در جهت حفظ حقوق عامه این مسئله را در رأس کارهای خود قرار می دهیم و جاده های ارتباطی و بسیاری از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، لازمه حل آنها همکاری همه جانبه است.
 وی در جهت حل مشکلات بخش با اظهار این که علاوه بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف از بزرگان و ریش سفیدان ایلات  و طوایف از وجود آنها در جهت ایجاد صلح و سازش استفاده خواهیم کرد افزود: برخورد مناسب و شایسته در شٵن مردم سرلوحه کارمان است و با کمک نیروهای انتظامی و نظامی و بسیج، اجازه نخواهیم داد فردی کوچکترین موضوعی را که مخل نظم و امنیت در این بخش باشد انجام دهد.
در پایان این آیین سید مصطفی حائری که در حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک منصوب شده است ، معرفی و از خدمات سید جواد پرهیزکار رئیس قبلی دادگاه این بخش تقدیر به عمل آمد

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت