پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 مرداد 1400 ساعت 20:05:: شناسه خبر: 105110

گزارش مکتوب؛ بی‌گدار به آب می‌زنند؟!

غرق شدن در آب‌های خروشان، تجربه تلخی که عبرت نمی‌شود!

 به گزارش  صدای جنوب ، شنا در دریا، رودخانه‌ها و برکه‌ها و کانال‌های آب، تفریحی است که گاهی زندگی را به باد می‌دهد؛ دل به امواج آب می‌زنی، اما غافل ازاینکه به استقبال مرگی رفتی و در حقیقت دل به دریای مرگ زده‌ای.
در گرمای تابستان، بسیاری از خانواده‌ها و بخصوص جوانان برای گذاران روز‌هایی شاد و مفرح عازم سفر می‌شوند تا به دور از هیاهوی شهر و زندگی ماشینی پر دود و غبار، ایام خوب و شادی را تجربه کنند اما بسیاری از مردم تفریح در کنار رودخانه ها، چشمه‌ها و برکه‌ها را ترجیح می‌دهند و گا‌ها شاهدیم که برخی از آن‌ها در کنار تفریح تنی به آب می‌زنند و موجب می‌شود که این سفر‌های تفریحی به سفری تلخ تبدیل شود و مسافر بخت برگشته راهی سفر آخرت شود و هزاران هزار آرزو در یک شنای ناموفق نقش بر آب شود.

مشهدی حسین هشاد و پنج ساله ساله به اشاره به ضرب المثل بی گدار به آب زدن می گوید: این ضرب المثل اگر چه این روزها برای بسیار از موضوعات و انسانهای آماتور به کار می رود ولی در اصل در مورد همین آب رودخانه ها به کار برده می شد زیرا شخصی که می خواست از رودخانه یا محل عبور آب عبور کند باید اول گدار( راحت ترین و بی خطر ترین محل برای عبور از آب رودخانه) را پیدا می کرد و بعد اقدام به رفتن به آن سوی رودخانه می کرد.
با گذشت حدود ۱۴ سال هنوز هم یاد آوری حادثه غرق شدن آقای راستگو و ۳ پسر جوانش در رودخانه بشار یاسوج و نیز ۵ دختر دانش آموز دهدشتی در آبشار تنگه شاه بهرام برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد زجر آور است و با یادآوری آن حوادث تلخ اشک‌ها جاری می‌شود، اما انگار تمامی ندارد این دادستان تلخ و هر سال تلختر از آن رخ میدهد.
غرق شدن‌های مکرر در آب‌های استان به نوعی مرگ تکراری تبدیل شده و هر چند وقت یکبار خبر غرق شدگی جوانان و نوجوانان تیتر رسانه‌ها می‌شود.
قرارگرفتن این استان با یک درصد مساحت کشور در میان ارتفاعات زاگرس مرکزی و دارا بودن بیش از ۴۰ قله بالای ۴ هزارمتر آن را به یکی از استان‌های برف گیر و بانزولات جوی بالا تبدیل کرده است. کهگیلویه وبویراحمد به دلیل وجود ارتفاعات فراوان میزان دریافت نزولات جوی نسبتاً زیاد را به خود اختصاص می‌دهد که بیشترآن‌ها به صورت برف است و در نهایت سبب تغذیه رود‌های این استان می‌شود به گونه‌ای که ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد.
بی‌گدار به آب می‌زنند؟!وجود بیش از ۵۰۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، هزارو ۴۰۰ رودخانه فصلی و دائمی، بیش از ۴۰ آبشار دائمی و فصلی و ۲ سد شاه قاسم به ظرفیت ۹ میلیون متر مکعب در حومه یاسوج و سد کوثر به ظرفیت حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در غرب گچساران و نیز دریاچه سد مارون این استان را به لحاظ غنی بودن آب، شاخص کرده است.
مارون، خرسان، زهره، بشار (بازرنگ)، نازمکان، ماربر، آبشاریاسوج، آبشار تنگ تامرادی، آبشار کمردوغ که به عروس آبشار‌های ایران مشهور است با ارتفاع ۱۰۰ متر، آبشار نادری با ارتفاع ۷۰ متر، آبشار منطقه خائیز با ارتفاع ۳۰ متر، آبشار طوف خیمه سوق با ارتفاع ۵۰ متر، دره آجم، گردآوه، آب شور، تغار، قلات و خیرآباد از جمله رود‌ها و آبشار‌های پر آب استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
وجود این رودخانه ها، چشمه‌ها و آب‌ها و طبیعت خدادادی اش موجب شده این استان در میان مردم به پایتخت طبیعت ایران و به محلی زیبا و بکر برای گردشگران از سراسر کشور تبدیل شود و سالانه صد‌ها هزار نفر از این مواهب خدادادی استفاده کنند.
۷۶فوت ناشی از غرق شدگی طی ۵ سال در کهگیلویه و بویراحمد
کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: یادآور می‌شود که آمار غرق شدگی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸و ۹۹ به ترتیب ۱۲، ۱۳، ۲۶ و ۱۴ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ مورد غرق شدگی امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست افزود: ۸ مورد در رودخانه بشار، یک مورد در سد کوثر و یک مورد در رودخانه خرسان بوده است.

کامروز امینی افزود: این در حالی است که بیش از یکصد نفر نیز توسط بومیان و گردشگران و افرادی که شاهد غرق شدگی بودن نیز از خطر مرگ نجات یافتند.
در این گزارش محل غرق شدن، جنسیت، سن و فصل غرق شدن مورد بررسی قرار گرفته است که نشان می‌دهد:
سال ۱۴۰۰: تا کنون تعداد ۱۱ نفر در رودخانه‌های استان غرق شده اند که از این تعداد:
یک نفر زن (۹ و ۹ صدم درصد) و ۱۰ نفر مرد (۹۰ و ۹۰ صدم درصد) همچنین ۹ نفر معادل (۸۱ و ۸۱ صدم درصد) در رودخانه بشار، یک نفر حدود (یک درصد) در رودخانه خرسان و یک درصد هم در سد کوثر بوده است همچنین سن افراد غرق شده ۱۰۰ درصد زیر ۲۵ سال است.
همه غرق شدگی‌ها در بازه زمانی خرداد تا مرداد ماه به وقوع پیوست.
سال ۱۳۹۹: از ۱۴ مورد غرق شدگی در این سال ۱۲ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.
در این سال تعداد ۵ نفر از غرق شده‌ها معادل (۷۱ / ۳۵ درصد) در رودخانه بشار، ۳ نفر در رودخانه خرسان معادل ۲۱ و ۴۳ صدم درصد، ۲ نفر معادل ۱۴ و ۲۱ در مارون، ۲ نفر کودک معادل ۱۴ و ۲۱ دهم در حوض آب و ۲ نفر معادل ۱۴ و ۲۱ دهم در رودخانه زهره گزارش شده است.
همچنین سن متوفیان ناشی از غرق شدگی ۱۱ مورد معادل (۷۸ و ۵۷ درصد) کمتر از ۲۵ سال سن داشتند و ۳ نفر معادل ۲۱ و ۴۳ صدم درصد کودک بودند (دو کودک یک و یک نیم سال در دیشموک در حوض آب و یک کودک حدود ۸ ساله در رودخانه زهره) و ۲ نفر زن نیز در رودخانه مارون در شهر‌های سوق و لنده غرق شدند.
در سال ۱۳۹۸: در این سال ۲۶ نفر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۲ نفر (۸۴ و ۶۱ درصد) مرد و ۴ نفر خانم (۱۵ و ۳۸ صدم) بودند همچنین ۲۱ نفر معادل ۸۰ درصد در رودخانه بشار و خرسان در بویراحمد، ۳ نفر معادل ۱۱ و ۵۳ صدم درصد در سد کوثر، استخر ماهی و رودخانه زهره در گچساران، یک نفر معادل ۳ ممیز ۸۴ صدم در رودخانه مارون در کهگیلویه، یک نفر معادل ۳ ممیز ۸۴ صدم درصد در رودخانه ممبی در بهمئی غرق شدند.
بی‌گدار به آب می‌زنند؟!در سال ۹۸ سن ۲۲ نفر از فوتی‌های ناشی از غرق شدگی کمتر از ۲۵ سال گزارش شد و ۴ نفر دیگر هم کمتر از ۱۰ سال سن داشتند.
کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فوتی‌های ناشی از غرق شدگی به نسبت جمعیت در سال ۹۶ در رتبه نهم، در سال ۹۷ رتبه هفتم، در سال ۹۸ رتبه هشتم، در سال ۹۹ رتبه دهم و امسال هم تاکنون در رتبه ۸ قرار گرفته است.
بر اساس آمار‌ها در سه سال گذشته ۵۱ نفر در کهگیلویه و بویراحمد غرق شدند که از این تعداد ۳۵ نفر در رودخانه بشار در یاسوج غرق شدند که این نشان دهند هجوم هم استانی‌ها و گردشگران به کنار این رودخانه است همچنین بیش از ۶۰ درصد فوت شده‌ها در بشار، مهاجران ساکن در بویراحمد و گردشگران و مسافران هستند.
به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دلیل افزایش مرگ‌های ناشی از غرق شدگی در سال ۹۸ میزان بارش‌ها در آن سال زراعی و پرآب بودن رودخانه‌ها و سد‌ها گزارش شد.
تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کاهش فوت ناشی از غرق شدگی
طبق آمار در سال  ۹۸ شاهد افزایش صد درصدی غرق شدگی نسبت به سال قبل از آن بودیم ولی در سال ۹۹ و بهار و تابستان امسال کهگیلویه و بویراحمد با کاهش غرق شدگی‌ها مواجه بوده که شاید یکی از دلایل اصلی آن شرایط خاص کشور و به تبع آن استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر‌های تابستانی بوده است.
محمد مرد میان سالی که تنها فرزند پسر ۱۸ ساله و دانشجوی او چندسال پیش در رودخانه مارون غرق شد، هنوز هم بغض امانش را نمی‌دهد و از آن روز‌ها به سختی یاد می‌کند و وقتی که پلک می‌زند اشک بر روی گونه هایش جاری می‌شود.
او با تکرار چندباره این جمله که‌ای کاش هرگز آن روز تفریح نمی‌رفتم با زمزمه‌ای اندوهناک می‌گوید: بدون پسرم اندوه و غم سنگینی فضای خانه را گرفته است و اگر بود، الان ۲۳ سال بیشتر داشت و شاید هم ازدواج کرده بود.
وی ادامه می‌دهد: یکی از روز‌های تیر ماه بود که با خانواده برای تفریح به کنار رودخانه مارون رفتیم فرزندم در شنا کردن تبحرکافی نداشت و شاید همین هم عاملی برای مرگش شد، چرا که دور از چشم من و خانواده وارد رودخانه شد و وقتی متوجه شدیم تلاش من و خانواده و سایر اطرافیان برای نجات وی نتیجه نداد و من تک پسرم را از دست دادم.
محمد می‌گوید: دیگر از آن زمان به بعد من و خانواده ام هرگز راضی نمی‌شویم که به تفریح برویم و لذت تفریح را هم برای دیگر فرزندانم حرام کرده ام، تجربه بسیار تلخی بود و امیدوارم برای کسی اتفاق نیفتد؛ چرا که در یک چشم بر هم زدنی، پسرم را از دست دادم و با جنازه اش به خانه برگشتم.
تجربه این پدر داغدیده یکی از هزاران هزار تجربه‌ای است که برخی هموطنان از حادثه غرق شدن عزیزانشان دارند.
در این روز‌های گرم بیشتر از ایام دیگر شاهد هستیم که در رسانه‌ها اعلام می‌شود که چندین نفر بر اثر غرق شدگی در دریا، رودخانه، استخر، کانال‌های آب و سد‌ها و حتی دریاچه‌های مصنوعی جان خود را از دست داده اند و شاید با کمی دقت و رعایت نکات ایمنی در شنا در این گونه اماکن بتوان جلوی بروز این حوادث و تلفات ناشی از آن را گرفت.
رودخانه با کسی شوخی ندارد
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بیان کرد:شنا کردن در برخی از قنات، نهرها، برکه‌ها و رودخانه‌های این استان خطرناک است از این جهت مسافران و گردشگران نباید به هیچ وجه در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا یا شوخی‌های خطرناک کنند.
جهانبخش وحدت نژاد اضافه کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که اگر با فردی در حال غرق شدن مواجه شدند و با فنون شنا نیز آشنایی ندارند ابتدا با اورژانس تماس برقرار کنند و بعد تنها با استفاده از چوب، طناب و یا پوشیدن جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به کمک وی بروند.
او می‌گوید: غریق نجات اصول دارد برخی‌ها بدون تجربه و از روی دلسوزی و احساسات قصد دارند فرد غرق شده را نجات دهند و بسیاری وقت‌ها شاهد بودیم که خود غریق نجات نیز جان خود را از دست داد.
علی محمد روایتی تلخ از غرق شدن دو برادر حدود ۲۵ ساله در رودخانه مارون تعریف می‌کند و می‌گوید این صحنه را هیچ وقت نمی‌توانم فراموش کنم.
او می‌گوید یکی از برادران قصد داشت از رودخانه عبور کند، ولی متاسفانه در برابر امواج آب مقاومت نکرد و، چون به فن شنا مسلط نبود اب او را به برکه بزرگ در کنار صخره‌ای بزرگ منتقل کرد و او در حالی که دستش را به صخره قلاب کرد از برادر بزرگترش کمک می‌خواست.
علی ادامه می‌دهد و می‌گوید: او می‌توانست ساعت‌ها در کنار آن صخره بماند تا نجات پیدا کند، ولی برادر بزرگترش که شنا هم بلد بود طاقت نیاورد و به کنم او شتافت و متاسفانه به محض ملاقات این دو برادر در آب کاملا به همدیگر چسبیدند به گونه‌ای که برادر بزرگتر تلاش می‌کرد که از دستان سمج او رها شود، ولی تلاش بی فاییده بود دو بار آن‌ها زیر آب و روی آب شناور شدند، ولی متاسفانه بار سوم دیگر خبری از هیچکدام نبود به گونه‌ای که ۲۰ ساعت با کمک مردم محلی و غواص‌ها جنازه آن‌ها از آب بیرون کشیده شد.
کودکان و غرق‌شدگی
رییس هیات نجات غریق استان می‌گوید: غرق‌شدگی از جمله مشکلات جدی فصل تابستان به شمار می‌رود چرا که تعطیلی مدارس از یک سو و افزایش مسافرت‌های هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی از سوی دیگر آمارغرق‌شدگی در این فصل را به نوعی افزایش می‌دهد به نحوی که در ایران سالانه بین هزار تا هزار و ۲۰۰ مرگ ناشی از غرق‌شدگی وجود دارد و تعداد کل برآورد غرق‌شدگی در دنیا ۳۸۸ هزار نفر است که سومین مرگ ناشی از صدمات غیر عمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می‌شود.
افتخاری ادامه داد: غرق‌شدگی در میان کودکان یکی از مسائل جدی است که به دلایل تحرک بیش از حد کودکان، کنجکاوی آن‌ها و عدم درک صحیح از مخاطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند بیش از سایر گروه‌های سنی مشاهده می‌شود، همچنین عدم مراقبت و نظارت صحیح والدین از فرزندان یکی از مهم‌ترین عوامل غرق‌شدگی در میان کودکان است.
یوسفی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یاسوج گفت: شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان از شنا کردن در مناطق ممنوعه خودداری کنند و اشرافیت کامل به منطقه تفریحی داشته باشند و در صورتی که آشنایی لازم با فنون شنا ندارند جداً از حضور در نقاط عمیق رودخانه‌ها و تالاب‌ها خودداری کنند.
شنا در محل‌های خطرناک ممنوع است
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه هشدار داد و گفت: شنا در مخازن سدها، بند‌های انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیار خطرناک و خطر غرق‌شدگی در این مکان‌ها بسیار بالاست.
ارجمند افزود: باتوجه به اینکه احداث سد‌ها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آن‌ها انجام می‌شود و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق‌شدگی دراین تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.
وی ادامه داد: شنا در مخازن سدها، بند‌های انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیار خطرناک است و باتوجه به اینکه احداث سد‌ها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آن‌ها انجام می‌شود و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق‌شدگی در این تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به دلیل علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: نبود آگاهی از شرایط حاکم بر مخازن این تاسیسات، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است.
ارجمند ادامه داد: ورود و شنا کردن در مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی و تاسیسات آبی ممنوع است و از مردم عزیز خواشمندم از شنا در این اماکن پرهیز کنند و عواقب ناشی ازآن به عهده شخص خاطی است.
تجارب تلخ و نفس گیر کشف پیکر مغروقان در رودخانه‌ها
محمد م با اشاره به تجارب تلخ و نفس گیر کشف پیکر مغروقان در رودخان‌ها و سد‌ها می‌گوید: یکی از زمانبرترین عملیات‌های امسال کشف پیکر فرد غرق شده در سد کوثر بود که بعد از ۷۲ ساعت کشف شد.
او با بیان اینکه در سال‌های گذشته، عملیات‌های چند روزه هم داشتیم، افزود: بیشتر غرق شدگی‌ها بعد از ظهر و عصر اتفاق افتاده است و این عملیات جستجو را سخت‌تر می‌کند چرا که جست‌وجو در عصر با توجه به تاریکی هوا ممکن نیست و صبح روز فردا ادامه می‌یابد.
محمد در این میان حضور خانواده‌ها، پدر و مادر و همسر و بستگان فرد غرق شده را در محل بسیار تلخ و دردناک دانست و اضافه کرد: وقتی ما مشغول عملیات برای پیدا کردن جسد هستیم بستگان فرد غرق شده مشغول عزاداری و گریه هستند حتی در برخی موارد شاهد این بوده‌ایم که عزیزان فرد هم می‌خواهند خودشان را داخل آب بیندازند.
سد‌ها مانند دره‌هایی با پستی و بلندی هستند که با آب پر شده‌اند
به گفته‌ی مسئول تیم واکنش سریع امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان بر خلاف تصور عموم، جریان آب بر سطح آب، تفاوت چندانی با جریان زیرش ندارد، اما دمای سطح و زیر آب متفاوت است، او در این خصوص می‌گوید: سد‌ها مانند دره‌هایی با پستی و بلندی هستند که با آب پر شده‌اند و کسی از زیر آن‌ها اطلاعی ندارد. دمای آب کناره‌های سد گرم و برای بدن مطلوب است، اما دمای قسمت‌های زیرین و قسمت‌های عمیق متفاوت بوده و سرد است. در سد‌های غیر بتونی که دریچه‌های تخلیه بسته است، جریان‌های زیر سطحی ضعیفی وجود دارد، اما اختلاف دمایی زیادی دیده می‌شود.
او می‌افزاید: عملیات کشف پیکر فرد مغروق در مواقعی که فرد تنها نبوده و همراهان مطلعی داشته، آسان‌تر است، البته در برخی موارد نیز همراهان هم به دلیل ترس و ناراحتی و قرار نداشتن در وضعیت روحی مناسب نمی‌توانند کمک زیادی به ما کنند
او در خاتمه با ارائه توصیه‌های به خانواده‌ها می‌گوید: با توجه به مخاطرات موجود در سد‌ها از خانواده‌ها و جوانان و گردشگران تقاضا داریم برای حفظ جان خود به هیچ وجه وارد سد‌ها نشوند و عزیزان خود را داغدار نکنند. سد‌ها خطرناکتر از تصورات ما بوده و بر خلاف تصویر زیبایشان، قابل اعتماد نیستند. بر اساس این گزارش، تماس با شماره تلفن‌های امدادی به ویژه شماره ۱۱۲ هلال احمر به عنوان خط ملی امداد و نجات به هنگام بروز حوادث مختلف ضروری بوده و امکان تماس با این شماره حتی در صورتی که تلفن همراه شما فاقد سیمکارت باشد هم وجود دارد.
هشدار مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به مردم
برای پیشگیری از حوادث ناگوار توجه به تابلو‌های خطر حاشیه رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای این استان گفت:برخی افراد با بی توجهی به تابلو‌های هشدار دهنده در کنار رودخانه‌های استان در نقاط حادثه خیز رودخانه‌ها آبتنی و شنا می‌کنند که بعضا برخی افراد به خاطر آشنا نبودن به فنون شنا و عمیق بودن رودخانه غرق می‌شوند.
فرهادی ادامه داد: به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان امسال متاسفانه به دلیل بی توجهی و بی احتیاطی، تعداد غرق شدگان در حواشی رودخانه بشار نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار و غرق شدن طبیعت دوستان و دوستداران شنا در رودخانه ها، تابلو‌های هشدار دهنده در مکان‌های حادثه خیز این رودخانه‌ها نصب شده است و افرادی که قصد شنا دارند حتما به هشدار‌های این تابلو‌ها توجه کرده تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این تابلو‌ها نتیجه تحقیقات کارشناسان و شناسایی محل خطر و حادثه است اضافه کرد: متاسفانه در فصول گرم سال برخی افراد به خاطر بی توجهی به تابلو‌های هشدار دهنده در رودخانه‌ها غرق می‌شوند.
فرهادی ادامه داد: هم استان‌ها و گردشگران برای پیشگیری از حوادث غرق شدگی حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.
استخر‌هایی بدون استاندارد و مجوز فعالیت
رئیس هیات شنای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: هیچ یک از استخر‌های شنا در این استان پروانه فعالیت ندارند.
آقای گنجی با اشاره به اینکه حضور متولیان اداره استخر‌های شنای کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های آموزشی بازآموزی شنا و غواصی الزامی است، افزود: تعدادی از مربیان فعال در استخر‌های استان کارت مربیگری نیز ندارند.

بیکاری ۳۰۰مربی شنا و منجی غریق کهگیلویه و بویراحمد
 رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعطیلی  استخر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهارکرد: از آنجایی که یک ناجی غریق باید هشت ساعت در طول روز را در استخر بماند و مراقب شناگران باشد تا اتفاقی برای آن‌ها نیفتد، دیگر امکان اینکه سراغ شغلی دیگری بروند را ندارد، بنابراین بسیاری از آن‌ها همین یک شغل را داشته‌اند طی این مدت همه بیکار شدند و تاکنون هیچ حمایت و کمکی از این افراد نشده و همه بیکار و زمین گیر شده اند.
افتخاری تصریح کرد: حدود ۵۰۰ منجی غریق در استان کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد همچنین حدود ۲۰۰ نفر مربی شنا نیز فعالیت داشتند که حتی بیمه برخی از آن‌ها نیز قطع شده است.
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:برخی از ناجیان غریق استان بعلت بیکار شدن به سر دکه کارگران ساختمانی می‌روند، اما کارم هم گیرشان نمی‌آید. همچنین برخی از منجیان غریق استان مجبور به مهاجرت برای پیدا کردن کار شده اند.
افتخاری بیان کرد: در مجموع به منجیان غریق، مربیان شنا و استخرداران استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون بیش از ۴ میلیارد تومان خسارت ناشی از تعطیلی در شرایط کروناویروس وارد شده است و این قشر به خاک سیاه نشسته‌اند، کسی هم تاکنون از آن‌ها حمایتی نکرد.

برخی از ناجیان غریق در کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند: با توجه به بیکاری تمام ناجیان غریق هیئت، این آمادگی را داریم با همکاری هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی پست‌های گشت‌زنی را در رودخانه ها ، سدها و اماکن آبی غیرمجاز شنا ایجاد کنیم.

توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی
بر اساس آمار‌های موجود، تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد که سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها، برکه‌ها و منابع آبی ارائه می‌دهد.
وحدت نژاد گفت: آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین آموزش شنا و مهارت‌های رعایت موارد ایمنی به کودکان در سنین دبستان (بالای ۶ سال) از اهم واجبات در امر شنا است.
وی تاکید کرد: اطلاع از وضعیت عمق آب، پیش از تصمیم به شیرجه زدن و ورود به آب ضروری است، زیرا که شیرجه در آب‌های کم عمق، خطر ضربه به سر و شکستگی گردن را به دنبال داشته و به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بررسی دمای آب ضروری است، برای نمونه، اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، زیرا علت این توصیه، پیشگیری از شوک دمایی است.
وی افزود: همچنین به هیچ وجه، تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید و از شنا کردن در تاریکی بپرهیزید.
وحدت نژاد گفت: به هیچ وجه، تشت‌های آب، لگن‌ها یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید و همچنین در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشید.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید تنها با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کنید.
وی بیان کرد: برای نجات یک غریق، نخست امنیت خود را در نظر بگیرید و از پشت به غریق نزدیک و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساند غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
پیشگیری از حوادث غرق شدگی نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است، اما آن طور که به نظر می‌رسد، برنامه ویژه‌ای برای پیشگیری از غرق شدگی در استان تاکنون اجرا نشده است.
مشارکت نهاد‌های متولی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مدارس و سمن‌ها در این امر بسیار کارساز خواهد بود.
به نظر می‌رسد تاکنون ناله‌های خاموش غرق شدگان به گوش متولیان امر نرسیده تا به طور جدی تدابیر و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از بروز این سوانح مد نظر قرار دهند تا دیگر شاهد غرق شدن مسافران تابستانی و یا شهروندان بومی استان نباشیم.
نصب تابلوی خطر غرق شدن
مدیر عامل شرکت آب و منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ تابلو هشدار دهنده در حاشیه رودخانه‌های استان نصب است.
رسول فرهادی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده در یک دوره ۱۰ ساله در حاشیه رودخانه‌های استان علائم هشدار دهنده نصب خواهد شد.
با توجه به خواسته به حق مردم و رسانه‌ها در خصوص نصب علائم هشدار دهنده، به همین منظور به همت رییس هلال احمر کهگیلویه و با حضور خبرنگاران تابلوی نصب علائم هشدار دهنده در حاشیه رودخانه مارون نصب شد.
وی گفت:امید است مسافران، گردشگران و علاقمندان به شنا با رعایت اصول و فنون این رشته ورزشی مفرح و توجه به نکات ایمنی از شنا کردن در مناطق پر خطر اجتناب کنند تا شاهد حوادث تاسف بار نباشیم.
سدی در مقابل آبتنی‌های مرگبار باید ساخت
طبق آمار اشاره شده در این گزارش افزایش آمار غرق شدگان در کشور نگران کننده است و زنگ‌های خطر را برای همه مسئولان و متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح به صدا در آورده است، آمار‌ها حاکی از وجود چیزی شبیه به بحران در مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. اما با انجام راهکار‌هایی مدون و دلسوزانه می‌توان همچون سدی که در برابر آب هایمان قرار دارند، در برابر مرگ‌های ناشی از شنا‌های ناشیانه ایستاد. نویسنده: محمدجعفر درزاده و مهرداد بینا 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت