پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 آذر 1400 ساعت 11:09:: شناسه خبر: 110635

شاعر و نویسنده برجسته استانی در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمیه (س)

هفته کتاب و کتابخوانی را ارج می نهیم و گرامی می داریم. همچنان که می دانید بن مایه فرهنگ،کتاب است.

 دکتر نریمان  در این نشست گفت” هفته کتاب و کتابخوانی را ارج می نهیم و گرامی می داریم. همچنان که می دانید بن مایه فرهنگ،کتاب است. فرهنگ متعالی منجر به یک اقتصاد مطلوب و اقتصاد مطلوب و متعالی هم طبیعتاً و قهراً مولِّد فرهنگ ناب و اصیل است. ایشان در ادامه گفتند: بزرگان هموراه گفته اند: برای تخریب یک فرهنگ نیازی نیست که کتاب‌ها را بسوزانیم بلکه همین که کتاب نخوانیم خودش هدم و تخریب یک فرهنگ است. مطلع هستید که در دوران مغول، کتاب‌ها و کتابخانه های نفیس ایران را سوزاندند؛حتی نُسَخ خطی که بسیار هم گران سنگ بودند به دست این مردم وحشی تر از داعش از بین رفت بود. البته ما قبل از آن هم حمله غزها را داریم که به آنها در کتب تاریخی به طور مفصل اشاره ای نشده است، تعجب برانگیز است که با وجود شدت و حدتی که غزها، ترک تازی کردند و مبانی فرهنگ و آثار ابنیه فرهنگی ما را به کلی تخریب کردند و حتی دانشمندان ما را از بین برده اند، اما در تاریخ، ذکر این رویداد،مغفول مانده است. آنها نوعی شکنجه داشتند به نام قاوت غزی بدین گونه که مشاهیر، معاریف و دانشمندان برجسته ما را که خیلی هم شهره بودند، می‌گرفتند و در حلقوم آنها خاک روبه می ریختند و با ابزارهای چوبی خاک را به درون شکم هایشان فرو می‌برده اند تا شکم هایشان از گل و خاک انباشته شود. وبدین گونه آنها را به قتل می‌رساندند و حتی جسد آنها را به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت دیوار به کار می بردند. این گونه، بدترین خیانت ها را به فرهنگ و تمدن کشور کردند .
اما قهر مردم ایران با کتاب و کتابخوانی، خود یک مصیبت و هدم فرهنگی دیگری است. واژه کتاب و مشتقات آن ۳۲۲ بار در قرآن به کار رفته، از جمله:”اکتب، یکتبون و کتبنا فی الزبور من بعد ذکر…” و واژه هایی از این جنس و این لَون در قرآن بسیار استعمال شده ، این حاکی از این است که کتاب در فرهنگ اسلامی از قداست والایی برخوردار است.
ایشان افرودند: احادیث و معصومین و مرویات شیعه را وقتی نگاه می کنیم، بسیار سفارش به کتاب و کتابخوانی نموده اند. سعی کنیم به این نشست ها اکتفاء نکنیم بلکه ماحصل و خروجی این جلسات را به لایه های اجتماع تسرِّی دهیم و گرنه:
/پی مصلحت،مجلس آراستند/نشستند و گفتند و برخاستند/
برخی فخرشان این است که خانه های فاخر و ماشین های آنچنانی دارند، اما از فرهنگ و علم بی بهره اند. :
در حالی که:
آنچه را نپاید دلبستگی را نشاید.خداوند در قرآن می فرماید:« مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»
/این داشتنی ها هم بگذاشتنی ست/ جز روشنی دل که نگه داشتنی است.
تا دنیا دنیاست و تا روزی که در نفخ صور دمیده شود، کسانی مثل؛ شیخ طوسی، شیخ انصاری، علامه طباطبائی، مرحوم امام”ره”حافظ،سنایی،سعدی و مولوی در خاطر تاریخ می مانند، نه دینارها،کاخ هد و اشیاء گران بها.
دکتر نریمان تأکید کردند: معصومین(ع) خواندن کتاب را فریضه می دانند و می فرمایند: « َقِّیدُوا العِلْمَ بِالکِتابَهِ».« علم را به بند بکشید. گفتند چگونه؟ فرمود با نوشتن».همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند:« دست نوشته هایتان را حفظ و نگهداری کنید چون در آینده به آنها محتاج خواهید بود».
ایشان توصیه کردند: کودکانتان را از کودکی مقید به مطالعه کتاب کنید .اول این که مطالعه شان مقید به زمان باشد. مثل پزشک که می گوید: هر ۸ ساعت این فرص ها را بخورید.. دوم این به تدریج و گام به گام پیش بروید تا به صورت استدراجی ملکه ذهن شان شود./از مقامات تبتل تا خدا/پله پله تا ملاقات خدا/. ایشان می گوید:روح ها هم مانند ابدان محتاج طعام اند.و مشاهیر بالاتفاق گفته اند: کتاب خواندن، غذای روح است.البته این که چه کتابی بخوانیم هم بسیار مهم است.قرآن می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه».که مفسران آن را به تأویل برده و می گویند در اینجا منظور از طعام همان کتاب است.
ایشان در پایان به معرفی مفاخر بزرگ جهان اسلام و همچنین کتاب هایی که توسط علمای بزرگ در رد افکار و کتب ضاله نوشته شده، پرداختند و عوامل مهم قهر ایرانی ها را هم با کتاب برشمرده اند.این نویسنده و شاعر جنوبی در پایان نیز اشعاری از سروده های خود قرائت کرده اند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت