پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 دی 1400 ساعت 12:10:: شناسه خبر: 112634

نگینی در کویر تولید و اشتغال کهگیلویه و بویراحمد!/ تنها واحد تولیدی با فعالیت مستمر ۲۰ ساله و اشتغال ۲۲۰ نفر روستایی

هر چند واحدهای تولیدی اشتغال‌زا و دارای محصولات با کیفیت در حد صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند اما همان تعداد هم به مانند نگینی در کویر تولید و اشتغال استان می‌درخشند.

به گزارش صدای جنوب  از یاسوج، هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد از منابع و ذخایر خدادادی چیزی کم ندارد و از بیشتر استان‌های کشور در زمینه مواهب الهی برخوردارتر است اما همین استان اکنون از محروم‌ترین استان‌های کشور محسوب شده و یکی از دلایل آن ضعف در حوزه تولید و اشتغال است.

تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت حادتری داشته و تعداد واحدهای تولیدی که در استان مشغول به فعالیت هستند به نسبت استان های هم اندازه و هم وزن بسیار کمتر بوده و یکی از دلایل ضعف تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ ضعیف کار است که خود دلیلی برای فقر و محرومیت نسبت به بیشتر استان‌ها است.

کهگیلویه و بویراحمد با این همه منابع و ذخایر در زمره استان‌های عقب‌مانده از توسعه به شمار می‌رود؛ همین چند روز پیش بود که نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با مدیرعامل بنیاد برکت چنین عنوان می‌کند که در کهگیلویه و بویراحمد به اندازه انگشتان یک دست واحد تولیدی وجود ندارد که توانسته باشد ۱۰ تا ۱۵ سال به طور مستمر در حوزه تولید و اشتغال فعال باشد.

از مشکلات دیگر در حوزه تولید و اشتغال علاوه بر ضعف در فرهنگ کار می‌توان به مدیریت ضعیف واحدهای تولیدی اشاره کرد که عده‌ای با دریافت تسهیلات ارزان قیمت و منابع و بودجه‌های دولت واحدهایی راه انداختند اما همین عده نتوانستند واحد تولیدی را بر اساس معیارهای موجود مدیریتی اداره کنند و باعث ورشکستگی واحدهای تولیدی شدند.

اکنون تعداد زیادی واحد تولیدی در نقاط مختلف استان وجود دارد که جز یک ساختمان و تعدادی سوله خالی و دستگاه های فرسوده و یک نگهبان چیزی از آنها باقی نمانده و از دلایل اصلی آن ها می‌توان به مدیریت ضعیف واحدهای تولیدی اشاره کرد.

البته مشکلات تنها به یک یا دو مورد بر نمی‌گردد و هر کجا که دست بگذاری ضعف در حوزه تولید و اشتغال احساس می‌شود.

از جمله تسهیلاتی که به افراد نااهل داده می‌شود به جای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اشتغال از آن در جای دیگری استفاده کردند به عبارتی بانک‌ها که وظیفه نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی و جلوگیری از انحراف در تسهیلات را دارند به وظیفه خود عمل نکرده و تسهیلات از مسیر اصلی خارج شدند و در یک کلام بسیاری از افراد که با عنوان سرمایه‌گذار وارد حوزه سرمایه‌گذاری شدند اهلیت واگذاری تسهیلات را نداشتند.

اما در این بین برخی سرمایه‌گذاران با نظم و انضباط و با تعهد کاری خود توانستند طرح تولیدی و اشتغال استان را سربلند نگه دارند که تعداد آنها شاید از انگشتان یک دست بیشتر نباشد.

تنها واحد تولیدی که به طور مستمر حدود  ۲۰ سال مستمر فعالیت دارد تولیدی سینره بوده که برند آن نه تنها شهرت ملی بلکه شهرت جهانی پیدا کرده است.

به همین منظور به مهم‌ترین و بهترین واحد تولیدی شهر یاسوج در مرکز استان رفتیم.

این واحد تولیدی در روستای نرگاه از توابع شهر یاسوج و نکته قابل توجه این که همه کارگران مشغول به کار در واحد تولیدی جوانان بیکار این روستا هستند و این شرکت هیچ گونه کارگر غیربومی را مورد استفاده قرار نداده است و نکته مهم‌تر و بارزتر که تنها واحد تولیدی استان در بخش خصوصی بوده که بیش از ۲۰۰ نفر را از بیکاری نجات داده همچنین یکی از سه شرکت تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کند و جان کلام اینکه این واحد تولیدی اکنون جوانان بیکار یک روستای بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد را از بیکاری در این وضعیت سخت اقتصادی نجات داده است.

 از مسیر که عبور کردیم نشان می‌داد به‌رغم فعال بودن این واحد تولیدی و اشتغال حداکثری در آن و تولید محصولات با کیفیت اما متاسفانه مسؤولان حتی برای جاده دسترسی آن فکر نکرده‌اند و چاره‌ای نیاندیشیده‌اند.

در حالی که روزانه چندین دستگاه کامیون از این جاده دسترسی در روستا عبور می‌کند و سینره بی‌وقفه در حال تولید بوده اما چاره‌ای برای جاده این واحد در سطح ملی و بین‌المللی اندیشیده نشده است.

دکتر تقی زاده مدیر کارخانه ما را به گرمی در واحد تولیدی سینره به حضور می‌پذیرد و یک راست به اتاق مدیریت می‌رویم تا از چگونگی و نحوه مدیریت و علت موفقیت این واحد معروف تولیدی در کشور و استان باخبر شویم.

 در همان ابتدا از تقی‌زاده می‌پرسیم که چرا و به چه دلیل این واحد تولیدی را به خوبی در سطح یاسوج تبلیغ نمی‌کنید و برای مثال المانی برای این واحد تولیدی به منظور معرفی هرچه بیشتر نصب نمی‌کنید تا مردم مسافران و رهگذران و گردشگران بدانند در این شهر یک واحد تولیدی معروف و با کیفیت فعالیت می‌کند.

وی بی‌درنگ توپ را به زمین خودمان می‌اندازد و ما را خطاب قرار می‌دهد و می‌پرسد؛ آیا خودمان باید چنین کاری را انجام دهیم؟ یا مسؤولان باید به پاس این خدمات و حرمت تولید و اشتغال زایی چنین کاری را انجام دهند؟ خیابان و کوچه و معبری را به نام این واحد تولیدی نام‌گذاری کنند.

مدیر کارخانه می‌گوید؛ بی‌خیال تجلیل و تقدیر و نامگذاری در معابر یاسوج شدیم حتی در نقطه‌ای که کارخانه مشغول به فعالیت است در همین روستا کوچه‌ای به نام این مجموعه نام‌گذاری نشده که مظلومیت تولید را در استان نشان می‌دهد.

تقی زاده عمده مشکل کنونی واحد تولیدی را معارضات کارگری می‌داند و ادامه می‌دهد خوشبختانه هر نیرویی که از واحد تولیدی رفته حقوق و مزایای خود را گرفته اما در این خصوص بسیار اذیت شدیم.

نکته‌ای اساسی را از او می‌پرسیم که چرا و به چه دلیل واحدهای تولیدی نتوانسته‌اند در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت مستمر چندین سال تولید بدون وقفه داشته باشند و رمز استمرار تولید در کارخانه شما چیست که از صداقت و تعهد در مدیریت یاد می‌کند و می‌گوید: از دلایل مهم دیگری که این واحد تولیدی توانسته همچنان به عنوان یک واحد پایدار و نمونه در تولید به فعالیت خود ادامه دهد تاکید بر نظم و انضباط است.

وی اضافه می‌کند: به همین دلیل است که در سال ۹۷ به میزان ۳ هزار تن محصولات آرایشی و بهداشتی تولید کردیم، در سال ۹۸ این میزان به ۶ هزار تومان رسید و رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم و این میزان تولید در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار تن رسید.

مدیر این کارخانه تولیدی  می‌گوید: در طول سه سال تولیدات ۵ برابر افزایش داشت و برای رسیدن به این میزان ۱۵ هزار تنی قرار شده است تسهیلات ثابت پرداخت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در طرح جدید ۱۴۰۱ کارخانه خیلی فضای کنونی جواب نمی‌دهد یادآور شد: به همین خاطر سوله‌ای در شهرک فرودگاه خریداری می‌شود و یک فاز توسعه خود را آنجا راه‌اندازی می‌کنیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه فعالیت این واحد تولیدی از سال ۷۸ آغاز شده است، ادامه می‌دهد: اکنون تعداد ۲۲۰ نفر به طور مستقیم و هزار نفر به شکل غیر مستقیم از آن ارتزاق می‌کنند.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه محصولاتی در حوزه آرایشی و بهداشتی تولید می‌کنیم، یادآور می‌شود: تعداد محصولات شرکت ۱۵۰ نمونه است که در گذشته مواد اولیه وارداتی خود را از اروپا وارد می‌کردیم اکنون در داخل بومی شده است.

مدیر کارخانه می‌گوید: در کنار واحد تولیدی ما شرکت زردبند تولید مواد اولیه می‌کند و منحصر به فردترین شرکت به طور تخصصی در تولیدات محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور هستیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه این واحد تولیدی با اتکا به داشته‌های خود و منابع داخلی در امر تولید و اشتغال فعال است، تاکید می‌کند: درخواست خارج از چارچوب از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نداشتیم و اگر خواسته‌ای بود منطقی و قانونی بوده است.

وی می‌گوید: قرار بود واحدی از این شرکت در منطقه‌ای از شهر یاسوج راه اندازی شود اما به دلیل معارضات محلی و در اختیار نگذاشتن زمین قید کار زده شد و به اشتهارد کرج رفت.

تقی زاده به داستان استقرار این واحد تولیدی در روستای نرگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نوع خود جالب و عبرت آموز است وقتی سرمایه‌گذار تهرانی به این روستا آمد و جایگاهی برای راه اندازی واحد تولیدی می‌خواست پدر ما زمین مرغوب همراه با چاه آب در اختیار سرمایه‌گذار گذاشت و همین باعث شد که جذابیتی برای او داشته باشد و سرمایه گذار آینده کار را برای زمین و آب و فضا و کار و تولید مناسب دانست و دیگر دنبال دوندگی نبود و همین شد که اکنون یکی واحد تولیدی نمونه در کشور و استان با تولیدات با کیفیت در حد استانداردهای بین المللی بیش از ۲۰ سال فعالیت دارد.

محروم از فیبر نوری

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه بدهکاری به دستگاه‌های خدمات‌رسان نداریم، ادامه می‌دهد: از دلایل موفقیت همین نظم در پرداخت بدهی و مطالبات است اما متاسفانه بسیاری از خدمات از ما دریغ شده و برای مثال آیا نباید فیبر نوری توسط مخابرات به این منطقه بیاید؟ در حالی که بیشترین سر و کار را با اینترنت داریم؛ واحدی که محصولات خود را باید به چندین کشور جهان از اروپا گرفته تا آسیا صادر کند.

 مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید از چنین واحدهایی که به مانند گلی در کویر هستند حمایت کرده و برای رونق تولید و اشتغال در استان از چنین الگوهایی به خوبی حمایت کنند تا بتوان از بن‌بست کنونی در حوزه تولید و اشتغال استان خارج شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت