پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 تیر 1401 ساعت 14:04:: شناسه خبر: 123331

سد آبریز کجاست و چرا باید ساخته شود؟

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان صدای جنوب است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بینندگان صدای جنوب می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

به گزارش خبرنگار صدای جنوب ، مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است. این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و […]

به گزارش خبرنگار صدای جنوب ، مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده  بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

دیم زارهای تشنه در کنار مارون همیشه خروشان

مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب در اطراف دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه، منبع مهمی برای کشاورزان این خطه محسوب می شود و با توجه به کاهش محسوس آب چاه های کشاورزی روز به روز نیاز به این گنج بیشتر احساس می شود.

آب زلال و باکیفیت رودخانه مارون از کنار  بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه و لنده می گذرد و با توجه به نظریه کارشناسان انتقال تنها بخش از این آب به زمین های کشاورزی سبب توسعه کشاورزی و برون رفت از محرومیت را برای همیشه در پی خواهد داشت.

تنها دغدغه مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سالها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.

توجه به این دغدغه در دولت انقلابی رنگ واقعیت به خود گرفته و طی بازدید مکرر مسئولان بر شتاب در روند اجرایی آن تاکید شده است.

شغل اغلب ساکنان این شهرستانها کشاورزی آن هم بصورت سنتی و فصلی است. آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر افزایش درآمد پایدار به شکوفایی بخش کشاورزی این مناطق نیز کمک می کند.

از آب این سد نه تنها به کشاورزی شهرستان کهگیلویه اختصاص داده نشده است بلکه مخزن این سد بخشی از زمین های بالادست این سد را در کهگیلویه نیز بلعیده است.

احداث سد آبریز در کهگیلویه به عنوان یک ذخیره گاه، جریان پایدار و اطمینان پذیر برای سد مارون عمل خواهد کرد و علاوه بر آن، بخشی از مشکل آب شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده را برطرف می کند و کارشناسان می گویند که هیچ گونه تغییراتی را در دبی (کاهش دبی) ورودی به سد مارون در پی نخواهد داشت.

در نظام تخصیص آب کشور، که به صورت رسمی توسط کمیته تخصیص آب وزارت نیرو و بر اساس اسناد بالادستی و قانون توزیع عادلانه آب در واقع تدوین و تنظیم شده بخشی از آورد رودخانه مارون سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است. به صورت کامل تدوین شده و با عدد و رقم و در بازه زمانی کاملا مشخص یعنی در هر ماه سهم برداشت از رودخانه مارون توسط استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بر اساس یک برنامه تقدیم و تایید شده و به استان ها ابلاغ شده است.

استاندار: سد آبریز مطالبه عمومی همه مردم استان است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه سد آبریز در شهرستان کهگیلویه ساخته می شود گفت: برای صدور مجوز ماده ۲۳ و در واقع اجازه مجوز تامین اعتبار و ساخت این پروژه حیاتی  تلاش های زیادی از سوی نمایندگان و مسئولان صورت گرفت که قابل تقدیر است.

سید علی احمدزاده با اشاره به بیان چالش های زیست محیطی این طرح از سوی مسئولان محیط زیست کشور گفت: در طی این مدت و حمایت همه جانبه دولت و سخنان بجا، به وقت و مدبرانه نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یاسوج و حمایت ائمه  جمعه در خطبه‌های نماز جمعه هفته‌های اخیر و همینطور دیگر دلسوزان استانی و حتی نمایندگان ادوار گذشته مجلس و انجام دیدارهای  پی در پی بویژه با وزیر  نیرو و رئیس محیط زیست و مدیرعامل آب کشور و معاونین آنان و وزارت کشور و مطالبه عمومی مردم استان و اصحاب رسانه و یک وحدت عمومی درون استانی نتیجه داد.

وی گفت بالاخره این تلاشها باعث شد احداث  سد پس از جلسات متعدد در نهایت در یک جلسه طولانی و چالشی با دفاع منطقی و همه جانبه تیم استانی به تصویب برسد.

سهم کهگیلویه وبویراحمد از حق آبه رودخانه مارون با احداث سد آبریز محقق می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این سهم که حوضه آبریز مارون را لحاظ کرده بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب در واقع سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

آرش مصلح افزود: در این میان بخشی از این تخصیص را از طریق مهار آب یعنی احداث یک سد در بدنه و پیکره رودخانه مارون در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرده اند.

وی ادامه داد: مطالعات زمین شناسی هیدرولوژی و هواشناسی و ژئوتکنیک، پدافند غیرعامل، زیست محیطی و باستان شناسی که برای مکان یابی یک سد بر روی رودخانه مارون در استان انجام شده است در طول سال های گذشته مطالعه شد و به خاستگاهی در محدوده آبریز رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قرار است بخشی از سهم کهگیلویه و بویراحمد بین ۱۳۵ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعب از سهم بیش از ۴۰۰ میلیون در یک سدی به نام سد آبریز مهار شود یعنی سیلاب های زمستانه اش مهار شود و به مصرف صنعت، شرب و کشاورزی محیط زیست و تولید انرژی برق آبی برسد.

مصلح ابراز داشت: این سد کاملا در واقع با اسناد بالادستی کشور سازگار است و با مجوز زیست محیطی که اخذ کرده و با مجوز تخصیصی که ۶ سال پیش اخذ کرده و مجوز باستان شناسی و با مطالعات فنی که حدود ۱۰ سال است که در حال انجام است.

وی تاکید کرد: سد آبریز صرفا سیلاب های زمستانه را مهار می کند و در خود نگه می دارد و در فصلی که در واقع بارش وجود ندارد آن ذخیره ای که مهار کرده به مصرف هدفش در واقع شرب، صنعت و کشاورزی می رساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: از آن آورد حدود ۲ میلیارد متر مکعبی مارون این سد فقط ۱۳۵ تا ۱۸۰ میلیون آن را مهار می کند و نگه می دارد و آن هم از سیلاب هایی که فصل زمستان روی می دهد و بلااستفاده به پایین دست می رود.

وی گفت: این سد هیچ گونه آثار منفی را در پایین دست نخواهد داشت چون بخشی از مصارف این سد به محیط زیست برمی گردد.

۱۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در روند اجرایی سد آبریز اختصاص یافت

نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست مشترک مسئولان کشوری و استانی یکصد میلیارد تومان برای تسریع در روند اجرایی سد آبریز از سوی بانک رفاه صادر شده است.

حجت الاسلام سید محمد موحد اظهار داشت: برای دریافت این میزان اعتبار باید مجوز ماده ۲۳ سد آبریز یا مارون ۲ از سوی سازمان مدیریت پیگیر و صادر شود.

وی بیان کرد: با پیگیریهای انجام شده و طی جلسات متعدد با حضور مسئولان وزارت نیرو این طرح در سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه نیز قرار گرفت.

موحد تصریح کرد: مجوز زیست محیطی طرح سد مارون ۲ نیز با حضور استاندار از سوی مسئولان محیط زیست صادر شده و برای اجرا هیچگونه مشکلی ندارد.

موحد اظهار کرد:  با اجرای سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده  آبی می‌ شود.

وی اضافه کرد: احداث این سد فرصت های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان نیز ایجاد خواهد کرد.

سد آبریز یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در سفر مهر ماه خود به استان کهگیلویه وبویراحمد در بازدید از سد آبریز گفت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شده ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکلی ندارد و روند اجرایی آن با شتاب بیشتری ادامه می یابد .

سید جواد ساداتی نژاد در بازدید از ایستگاه سد آبریز در کهگیلویه این سد را یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان کهگیلویه دانست و اظهار داشت: دولت توجه ویژه ای به ساخته شدن این طرح خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به اشتغالزایی و نقش محرومیت زدایی این طرح ،دولت از همه ظرفیت ها برای احداث به موقع آن استفاده خواهد کرد.

ساداتی نژاد اضافه: با توجه به تکمیل فاز یک و ۲ مطالعاتی این سد، برنامه ریزی لازم برای تخصیص اعتبار مورد نیاز با همکاری وزارت نیرو و بانکهای عامل انجام خواهد شد.

در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کهگیلویه وبویراحمد و بازدید از طرح های عمرانی شهرستان کهگیلویه یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهرستان که با نصب پارچه نوشته هایی در محل پتروشیمی دهدشت از محمد باقر قالیباف استقبال کردند احداث سد آبریز بود.

زنان و دختران مردم کهگیلویه دیگر تحمل این همه سختی با توجه به عبور رودخانه مارون از کنار زمینهای تشنه خود را ندارند و تنها دغدغه آنها از مسئولان انقلابی دولت اجرای شدن سد آبریز برای توسعه کشاورزی است.

در جلسه مسئولان کهگیلویه امام جمعه دهدشت و نماینده مردم در مجلس خواستار پیگیری جدی ریاست مجلس در احداث سد آبریز نیز شد.

در این جلسه محمد باقر قالیباف گفته بود: به جد پیگیر این مطالبه مردمی در اجرای سد آبریز خواهیم بود.

 سد آبریز در یک نگاه

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت