پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 شهریور 1401 ساعت 12:06:: شناسه خبر: 125462

تاکنون موردی از بیماری آنگورا مشاهده نشده است

به گزارش  صدای جنوب ، سرپرست دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی و عفونی است، گفت: این بیماری به نام التهاب ویروسی کبد معروف است که بیشترین تلفات آن در جوجه‌های گوشتی تا ۸۰ درصد است. سید مختار رجائی فر با اشاره به اینکه بیشترین حساسیت این بیماری ویروسی در جوجه‌های […]

به گزارش  صدای جنوب ، سرپرست دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی و عفونی است، گفت: این بیماری به نام التهاب ویروسی کبد معروف است که بیشترین تلفات آن در جوجه‌های گوشتی تا ۸۰ درصد است.
سید مختار رجائی فر با اشاره به اینکه بیشترین حساسیت این بیماری ویروسی در جوجه‌های گوشتی در سنین ۳ الی ۸ هفتگی است، افزود: کز کردگی و ژولیدگی پر‌ها جزء علائم عمومی این بیماری است.
وی با بیان اینکه شیوع و شدت این بیماری با تراکم طیور با گله‌ها ارتباط دارد، بیان کرد: دوره پنهان این بیماری ۲۴ تا ۴۸ ساعت است و به محض اینکه این ویروس وارد یک فارم شود، کمتر از ۴۸ ساعت علائم و تلفات خودش را نشان می‌دهد.
سرپرست دامپزشکی استان گفت: این بیماری ویروس بسیارذمقاوم بوده، به طوریکه دمای ۶۰ درجه را تا یک ساعت تحمل می‌کند و در دمای ۱۰۰ درجه تا ۵ دقیقه دوام می‌آورد.
وی علائم کالبد گشایی در جوجه‌های آلوده و تلف شده را آب آوردگی دور قلب، خون ریزی‌های در کبد و کلیه، تورم و ادرم در ریه عنوان کرد و افزود: برای پیشگری و کنترل این بیماری رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه کردن، ضد عفونی قبل و حین بعد از دوره جوجه ریزی، جلوگیری از ورود افراد متفرقه و خودرو‌ها در نمونه های گوشتی و تخم گذار ضرورت دارد.
رجایی با بیان اینکه واکسینه کردن گله‌های مادر گوشتی جز اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان دامپزشکی است، ادامه داد: پرورش دهندگان طیور باید جوجه یک روزه خود را از مزارعی تهیه کنند که برعلیه این بیماری عملیات واکسینه کردن صورت گرفته باشد.
وی مهمترین عامل گسترش این ویروس را کود فارم‌ها و مکان‌های آلوده عنوان کرد و گفت:به پرورش دهندگان طیور توصیه می‌شود که بعد از پایان دوره جوجه ریزی و یا در صورتی که بیماری تشیص داده شود به عقیم سازی کود مزارع خودشان اقدام کنند.
سرپرست دامپزشکی استان با بیان اینکه تاکنون این ویروس در استان شناسایی نشده است، اضافه کرد: در روز‌های اخیر تنها در دو تا از فارم‌های شهرستان بهمئی تلفاتی وجود داشت که کارشناسان دامپزشکی به محل مورد نظر اعزام و نمونه‌های لازم اخذ و به مرکز تشخیص دامپزشکی کشور ارسال شد که هنوز صحت داشتن این بیماری تایید نشده است.
لازم به ذکر است که این بیماری برای اولین بار در کراچی پاکستان شناسایی شد که بعد از آن در جنوب شرق کشور کانون‌های این بیماری مشاهده شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت