پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 آبان 1401 ساعت 18:08:: شناسه خبر: 127962

ایجاد کارخانه کنسانتره سیب جزو اولویت حوزه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به ظرفیت های استان در زمینه محصولات باغی به ویژه سیب مرغوب، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله احداث کارخانه کنسانتره سیب در این استان جزو اولویت نخست حوزه اقتصادی است

سید احسان عسکری روز دوشنبه در گفت و گوی  با خبرنگاران  با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران متقاضی ایجاد این صنایع در اولویت است تصریح کرد: نظر به نیاز این صنایع در مناطق مختلف بخصوص سردسیری استان اجرای اینگونه طرحها توجیه اقتصادی دارند .

 

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در صدد خریداری کارخانه متروکه کنسانتره سیب یاسوج از سرمایه گذار پیشین آن است که کارخانه را دوباره راه اندازی و وارد مدار تولید کند کند.

عسکری ابراز داشت: مقرر شده یک تیم کارشناسی به صورت دقیق در خصوص قیمت ماشین آلات کارخانه اظهار نظر کند و این معامله انجام گیرد چرا که ایجاد و راه اندازی این کارخانه موجب بهره وری بیشتر و پایداری درآمد کشاورزی استان می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: قرار شده سازمان تعاون روستایی استان این کارخانه را راه اندازی کند چنانچه در تامین مشکل مالی دچار مشکل شود حمایت های مالی لازم از منابع استانی از این سازمان انجام خواهد شد.

عسکری بیان کرد: علاوه بر پیگیری این موضوع هم اینک ساخت هشت سردخانه در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست ولی با این وجود همچنان در بحث سردخانه ها در استان کمبود جدی داریم.

وی گفت: در سفر آینده رئیس جمهور به این استان ایجاد و راه اندازی کارخانه کنسانتره سیب، سازه های ذخیره سازی نهاده ها و سردخانه ها جزو طرح های پیشنهادی به ایشان خواهد بود.

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) یا همان کنسانتره سیب در سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال ۸۶ تاکنون تعطیل شده است.

کارخانه شهد ناب در گذشته صادرات به کشورهای مختلف داشته و درصورت برگشت دوباره این کارخانه به چرخه تولید نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد و در موضوع کنسانتره سیب و صادرات آن نقش مهمی خواهد داشت.

با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند که سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید این میوه استان است.

البته با افزودن میزان تولیدات دیگر میوه ها ، سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت