پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 بهمن 1401 ساعت 08:11:: شناسه خبر: 131278

پروژه های شاخص عمرانی در دست اجرای کهگیلویه و بویراحمد کدامند؟

تعداد کل پروژه های عمرانی و زیرساخت های در دست اجرای استان کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۱۶۴ مورد بوده و جمع کل اعتبار این پروژه ها ۶ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان است که چندین پروژه شاخص در میان آن ها وجود دارد.

به گزارش صدای جنوب ، استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به پایتخت طبیعت ایران و سرشار از نعمت های خدادادی از قبیل نفت، گاز، آب، خاک، گیاهان دارویی است، با اینکه پس از انقلاب اسلامی خدمات بیشماری به این خطه سرازیر شده است اما درعین حال دردهای مُزمن از گذشته، چالش های نهفته و محرومیت های عمیق و تاریخی بسیاری وجود دارد.

توسعه زیرساخت ها، منابع و امکانات سبب شکوفایی این ظرفیت ها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه می شود که در این باره نگاهی توسعه مدارانه و توجهی در خور از سوی دولتمردان سیزدهم بسیار چاره ساز است.

پروژه های شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: شرکت آب منطقه ای استان ۶۰ پروژه در دست اجرا با مبلغ ۲ هزار و ۴۸ میلیارد تومان دارد که آبرسانی از سد کوثر به بهمئی با اعتبار ۵۴۰ میلیارد تومان، طرح تامین آب کشاورزی امامزاده جعفر، خان احمد، نازمکان ها و لیشتر با اعتبار ۱۲۴ میلیارد تومان و سد تنگ سرخ با اعتبار ۶۲۵ میلیارد تومان از جمله آن ها هستند.

سید علی احمدزاده افزود: شرکت آب و فاضلاب استان در بخش فاضلاب ۲۲ پروژه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان و در بخش آب ۱۲۱ پروژه با اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان دارد که آبرسانی به لوداب با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و آبرسانی به مادوان با اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان از جمله پروژه های مهم آبرسانی استان هستند.

وی تاکید کرد: کمربندی یاسوج به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۷۷ میلیارد تومان، پل سریز(یاسوج به سمیرم) با اعتبار ۷۳ میلیارد تومان، تقاطع غیر همسطح مهریان با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان از جمله ۳۵ طرح با اعتبار ۹۲۵ میلیارد تومان در حال اجرای راه و شهرسازی استان هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هفت هزار و ۲۳ واحد در نهضت ملی مسکن در دست ساخت است که چهار هزار مورد ان روستایی و سه هزار و ۲۳ مورد آن ها شهری است.

احمدزاده بیان کرد: ساختمان های عمومی و دولتی در حال اجرا نیز ۹ پروزه با مبلغ ۵۳ میلیارد تومان هستند که ساختمان دارالقرآن باشت، ساختمان پزشکان باشت و مجتمع پردیس هنری گچساران از جمله آن ها هستند.

وی ابراز کرد: همچنین راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ۱۷۶ پروزه در دست اجرا با مبلغ یک هزار و ۲۴ میلیارد تومان دارد که از جمله آن ها بهسازی و آسفالت روستای تاکسیسه با اعتبار ۲۷ میلیارد تومان، رفع نقطه حادثه خیز لار شاه بهرام(باشت چرام) با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان و رفع نقطه حادثه خیز تونل گل زردی تا سرگچینه (یاسوج به بابامیدان) با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنیاد مسکن استان ۵۳ پروژه با مبلغ بیش از ۱۸ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که اجرای طرح هادی ۵۳ روستا مهم ترین آن هاست.

احمدزاده تاکید کرد: نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد هم ۲۰۷ طرح با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که هنرستان گنجه ای بزرگ، هنرستان الزهرا یاسوج، دبستان شهید بهنیا گچساران جزو طرح های شاخص هستند.

وی اضافه کرد: بیمارستان ۳۲ تختخوابی سی سخت فاز اول با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان، بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده(فاز اول) با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام (فاز اول) با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان جزو ۳۴ طرح در دست اجرای علوم پزشکی از مجموع ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: گاز رسانی به زیلایی با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار، گاز رسانی به فاز پنج قلعه رئیسی به دیشموک با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و گاز رسانی به روستای دلی خلیفه دلی مو طاوه اسپید ۱۲ میلیارد تومان نیز جزو ۱۳ پروژه شرکت گاز با مجموع اعتبار ۲۰۹ میلیارد تومانی هستند.

احمدزاده تصریح کرد: شرکت برق استان ۲۲۹ پروژه با اعتبار ۳۳۷ پروژه در دستور کار دارد که شاخص ترین آن ها برق دومداره دیشموک قلعه رئیسی با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان است

وی عنوان کرد: ارتباطات و فناوری استان ۵۹ پروژه با اعتبار ۲۵۶ میلیارد تومان اعتبار دارد که سایت جدید ارتباطی روستای بهره عنا شهرستان باشت با اعتبار ۶ میلیارد تومان، سایت جدید ارتباطی چناربرم شهرستان دنا ۶ میلیارد تومان و سایت جدید ارتباطی تمداری شهرستان مارگون ۶ میلیارد تومان پروژه های شاخص آن هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: جایگاه ورزشی یاسوج با اعتبار ۲۳ میلیاد تومان، استخر شنای پاتاوه ۹ میلیارد تومان و استخر شنای بانوان گچساران ۱۳ میلیارد تومان جزو ۸۵ پروژه ورزش و جوانان استان با اعتبار ۶۳ میلیارد تومان هستند.

احمدزاده ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم ۴۰ پروژه در دست اجرا با مبلغ ۵۶ میلیارد تومان دارد که عملیات آبخیزداری برآفتاب کهگیلویه، عملیات آبخیزداری طسوج به چرام، عملیات آبخیزداری سراب ننیز و پشتکان گچساران جزو پروژه های مهم آن هستند.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاوورزی استان ۲۰ پروژه عمرانی با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که سد ایلی آباد بهمئی، سد کوهبرد کهگیلویه و ایستگاه پمپاژ و خط انتقال دشت بن لنده از جمله آن هاست.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد که اقدامات امید بخش دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر برای رفع تنگناها و جبران محرومیت های تاریخی این منطقه امید را در دل مردم این دیار زنده کرده است.

کهگیلویه وبویراحمد در بسیاری از شاخص های توسعه در ردیف آخر قرار دارد و اجرای این طرح ها، برای زدودن غبار محرومیت از چهره ی این استان برخوردار اما توسعه نیافته ضروری است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت