پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 فروردین 1402 ساعت 10:01:: شناسه خبر: 133301

نماینده مجلس پاسخ داد؛ ۳سال بلاتکلیفی پروژه ملی تونل دیل

تونل دیل پروژه ای که به به بزرگترین تونل جنوب کشور معروف شده بود در پیج و خم ابهامات در دولت گذشته مانده است.

صدای جنوب؛

تونل دیل پروژه ای که به به بزرگترین تونل جنوب کشور معروف شده بود در پیج و خم ابهامات در دولت گذشته مانده است.
تحول در پروژه ها زیرساخت های عمرانی اقتصادی می تواند تحول خوبی را در هر منطقه ایجاد کند.
در گچساران پروژه تونل دیل، که به یکی از بزرگترین تونل های جنوب کشور معروف شده بود چندین سال است متوقف شده است.
این پروژه که مانند اسم خود قطار اجرایی آن در در تونل اما و اگرهای دولت گذشته متوقف شده  به یک سوال مبهم برای مردم گچساران و کهگیلویه و بویراحمد مطرح گردیده است.
هنوز شهروندان گچساران و روستاهای تابع از خود سوال می کنند تونلی که قرار بود برخی مناطق را از بن بست خارج کرده و باعث ایجاد رونق و توسعه در منطقه شود چرا همچنان به دلایل نامعلوم و گاه شاید کم کاری مسئولان دولت گذشته متوقف گردیده است.
تاکنون چندین مرحله مسئولان کشوری به همراه مسئولان استانی دولت سیزدهم برای بازدید به این تونل مراجعه کرده و مشکلات آن را از نزدیک بررسی کردند با توجه به پیگیری های نماینده مردم گچساران و باشت در دولت سیزدهم هنوز پاسخ شفافی از سوی برخی دستگاه‌های ذیربط برای حل معمای این پروژه داده نشده است.
عملیات اجرایی تونل دیل بزرگترین تونل منطقه جنوب کشور و اتصال کریدور شمال به جنوب(اصفهان به دریای خلیج فارس و بوشهر) در قالب طرح جاده چرام به باباکلان، بندر گناوه توسط مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) درسال ۹۷ درگچساران آغاز شده ،نجات مسیر بویراحمد گرمسیر به گفته مسئولین و کاهش مسیر اصفهان به بندرگناوه حدود ۱۰۰ کیلومتر از مهمترین اهداف این پروژه بوده است.
اما یک سال بعد به دلیل پیدا شدن گاز در این تونل، پروژه تعطیل شد و پس از آن این طرح از پروژه های ملی به استانی منتقل شد تا ساختش کاملا متوقف شود.
شهریور ماه سال ۹۸بود که عملیات احداث تونل دیل با حدود یک هزار و ۳۰۰ متر حفاری از دو طرف به دلیل نشت گاز متوقف،و بنا به دلایل شرایط خاص گازهای متصاعد شده و بنا به توصیه های فنی و ایمنی کارشناسان شرکت‌های تابعه وزارت، عملیات اجرایی در دهانه‌های ورودی و خروجی تونل تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات نیز تعطیل می شود.


سید ناصر حسینی پور در نشست مطالبه گری گروه تبلیغاتی تریبون زاگرس در گچساران اظهار کرد: تمام مکاتبات لازم و پیگیری های برای انجام از سر گیری مجدد این پروژه از سوی من انجام شده است.
وی بیان کرد: تاکنون چندین بار درخواست جواب شفاف برای مشخص شدن علت اصلی راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متاسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاه های ذیربط و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و در حال حاضر با جواب های چندگانه برای این پروژه عظیم مواجه هستیم.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پروژه این بوده که بخشی از بدنه این تونل باید از آرو اجرا می شد اما در جای فعلی آن سر در آورده که این خود نیز یک سوال و ابهام است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.
حسینی پور با اشاره به مطالبه گری به حق و به جای مردم گچساران برای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: باید مردم مطالبه گری های اینگونه را انجام داده و خواهان آن باشند.


نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان رسانه‌ای که در گچساران وجود دارد برخی از آنها مسموم بوده و به دنبال زدن هستند در صورتی که باید ایراد ها را گرفته و آنها را بدون اغماض و غرض ورزی بیان و مطالبه به حق را از مسئولان داشته باشند.
حسینی پور بیان کرد: مسئولان باید شجاعت داشته و اگر کار آنها ایراد داشت مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنند، یک مسئول انقلابی اشتباه خود را در هر جا می پذیرد و راهکار ارائه می دهد.
وی با اشاره به اینکه تلاش شده بود در گذشته این پروژه ملی به استانی تبدیل شود ، افزود: کاش این آقایان با خود خلوت می کردند که چگونه با بودجه اندک عمرانی استانی یک پروژه عظیم ملی باید به پایان برسد، اگر تمام بودجه پروژه های استان را در سال جمع می کردند نمی توانستند این پروژه را به اتمام برسانند زیرا این پروژه عظیم نیاز به اعتبارات ملی دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به جواب های چندگانه و تاخیر در شفاف سازی مسئولان و آزمایشگاه تحقیقاتی در خصوص وجود گاز و نشت آن در تونل دیل اظهار کرد: جلسات متعددی برای این پروژه برگزار شد تلاش های بسیاری انجام دادم ، ولی پیشرفتی از سوی مسئولان مربوطه در این راه ندیدم خواستار این هستیم که شرکت ملی نفت ایران و اکتشافات برای یکبار هم که شده این پروژه را تعیین تکلیف کنند.
حسینی پور گفت: کلنگ تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران – چرام در سال ۱۳۹۷ به زمین زده شد و به دلیل نشت گاز داخل تونل عملیات اجرایی این طرح یک سال بعد تعطیل شد.


وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیده ترین طرح در کشور است و پیگیری و مطالبات گسترده ای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شد، اضافه کرد: حذف گردنه های خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر اتصال به کریدور مرکز- جنوب غرب با اتصال به محور پاتاوه- دهدشت توسعه شهری و استانی، اشتغال زایی، محرومیت زدایی و بهره مندی تردد تعداد کثیری از روستاهای منطقه به جاده اصلی از مزایای اجرای این طرح است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: این طرح مسیر اصفهان به بندر گناوه را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کاهش و محور دهدشت -پاتاوه را به بنادر جنوبی متصل می کند.


وی اظهار کرد: همچنین این طرح در اقتصاد بخصوص گردشگری استان و شهرستان نقش مهمی دارد و موجب کاهش هزینه سوخت و تصادف جاده ای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایت مندی مردم منطقه بویژه مردم محروم در مناطق سخت گذر خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول یکهزارو ۳۰۳ متر حفاری شده است.
وی پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل انجام شود.
حسینی پور ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز و همچنین توقف شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت : مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با ویز راه و شهر سازی انجام شده است.
حسینی پور عنوان کرد: اعتبارات این طرح از ملی به استانی تغییر یافت و در این زمینه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام انجام داد ولی نتیجه ای حاصل نشد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.
حسینی پور با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مانع ازسرگیری عملیات ساخت تونل دیل مساله گاز است گفت: در این چند سال جابجایی طرح از ملی به استانی و تغییر کارفرما موجب شد کار مطالعات به نتیجه نرسد سال گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای جاده دیلم، گچساران-چرام در نظر گرفته شد که به دلیل مشکل نشت گاز جذب نشد، تونل دیل هم در این طرح پیش بینی شده و مشکلی از بابت اعتبار وجود ندارد.
وی ادامه داد: با پیدا شدن منشا گاز در این تونل کار تعطیل و مطالعات با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز آغاز و حتی نمونه به کشورهای اروپایی هم ارسال شد.
وی گفت: برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال صرف شده و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
حسینی پور بیان کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبه گری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس اظهار کرد: نشست‌های مطالبه‌گری باید ادامه داشته باشند چون مطالبه‌گری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است، مطالبه گری موجب تقویت ارتباط مردم و مسئولان می‌شود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت