پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 فروردین 1402 ساعت 17:01:: شناسه خبر: 133896

کشت برنج تحت پوشش چاههای کشاورزی در کهگیلویه ممنوع شد

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهر ستان کهگیلویه در سال جاری با حضور فرماندار  شهر ستان و اعضای این شورا برگزار شد.

صدای جنوب:

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهر ستان کهگیلویه در سال جاری با حضور فرماندار  شهر ستان و اعضای این شورا برگزار شد.

سید هادی خاضعی رئیس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه و لنده به عنوان دبیر جلسه شورای حفاظت از منابع آب به تشریح وضعیت منابع آب، پروژه های آبی شهرستان و موضوعات مصوبات جلسات قبل پرداخت.
خاضعی عنوان نمود: اصلی ترین برنامه در سال ۱۴۰۲ حفاظت از منابع آبی و اصالح الگوی کشت است و مدیریت منابع آبی حرف اول و آخر را در برون رفت از چالش ها و تنش ها می زند.
خاضعی بیان نمود: با توجه به اهمیت مشارکت مردمی در امور تصریح کرد: مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب و همچنین افزایش بهره وری در بلش کشاورزی بسیار اهمیت دارد و مورد تاکید است.

نگاه سنتی کشاورزان در شرایط فعلی به دلیل هدر رفت زیاد آب پاسخگوی نیازهای امروزی نیست با توجه به افت منابع آبهای زیرزمینی کشت برنج تحت پوشش چاههای کشاورزی در سال جاری ممنوع می با شد. وی افزود به دلیل اینکه کشت برنج به روش غرقابی و افزایش مصرف آب برای این محصول و همچنین کمبود آبهای زیرزمینی از کشت این محصول آب بر از طریق چاههای کشاورزی خودداری و به جای آن از کشت های جایگزین استفاده شود.
وی یکی از راههای مقابله با بحران آب را حفاظت و بهره برداری مناسب از منابع آبی دانست و گفت مصرف بی رویه آب در بخش شرب و کشاورزی از جمله موارد تاگیر گبار بر این مسئله است و شورای حفاظت از منابع آب را یکی از راهبردی ترین ساختارهای قانونی دانست و گفت باید آژیر خظر شورای حفاظت از منابع آب به صدا درآید چرا که شرایط آبهای زیرزمینی مطلوب نیست.

وی افزود؛  متأسفانه تکنولوژی لازم در مصرف آب شرب و کشاورزی نداریم و همچنان بر اساس روش های سنتی حرکت می کنیم.
خاضعی بیان نمود: با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته و با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، ۲۰ حلقه چاه غیر مجاز در سال ۱۴۰۱ در شهرستان کهگیلویه پر و مسلوب المنفعه گردید و با پایش های مستمر از حفر چاههای غیر مجاز در شهرستان جلوگیری بعمل می آید.

نظرات

  1. رضا گفت:

    هر سال اینو می‌گن ولی چیزی توش نیست .
    فوقش یه جریمه ناچیزیه؟
    اراده ای نیست

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت