پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 خرداد 1402 ساعت 07:03:: شناسه خبر: 136080

استفاده بیش از حد “قهوه” احساس اضطراب و پرخاشگری در پی دارد

کارشناس برنامه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مصرف بیش از حد قهوه یا کافئین در روز احساس اضطراب و پرخاشگری در پی دارد.

سید حبیب الله تقوی زاده” روز سه شنبه اظهار کرد: عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین معمولاً زمانی رخ می دهد که بیش از ۴۰۰ میلی گرم یا بیش از چهار تا پنج فنجان قهوه در روز مصرف شود.

تقوی زاده تنها منبع کافئین را قهوه نمی داند بلکه معتقد است بسیاری از غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها همانند شکلات شیری، شکلات تلخ، شکلات داغ، چای، چای سرد، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و حتی قهوه بدون کافئین نیز حاوی مقادیر متفاوتی کافئین هستند.

وی استفاده بلند مدت و بیش از حد از کافئین را دارای عوارض متعددی برشمرد و گفت: کافئین می تواند واکنش جنگ یا گریز بدن شما را تحریک کند و احساس کنید در حالت آماده باش هستید.

کارشناس سلامت با اشاره به نتایج تحقیقات علمی گفت: مصرف مقادیر زیاد کافئین (بیش از ۴۵۰ میلی گرم در روز) ممکن است خطر بی اختیاری ادرار را افزایش دهد.

تقوی زاده با اشاره به طیف وسیعی از اختلالات گوارشی با مصرف کافئین زیاد گفت: معده درد، گاز معده، سوزش سر دل، یبوست، اسهال، حالت تهوع و استفراغ از عوارض جانبی مصرف زیاد کافئین است.

وی گفت: معده درد پس از مصرف زیاد قهوه بسیار رایج است و استفراغ بسیار نادر است، و اگر این واکنش را داشتید، تا زمانی که این موضوع را با پزشک خود در میان نگذاشته اید، باید از مصرف کافئین خودداری کنید.

کارشناس سلامت، سردرد و بی خوابی را نیز از عوارض مصرف دانست و اضافه کرد: انقباض غیر ارادی عضلانی می تواند یکی از عوارض جانبی کافئین برای برخی افراد باشد.

وی به عوارض کافئین در سرعت و منظم بودن ضربان قلب اشاره کرد و تصریح کرد: مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری منجر به عوارض جانبی می شود.

تقوی زده با اشاره به نتایج تحقیقات گفت: مقادیر روزانه بیش از ۲۰۰ میلی گرم ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد همچنین مصرف کافئین در دوران بارداری منجر به تولد نوزاد کم وزن شود.

کارشناس سلامت مصرف متعادل کافئین را مضر ندانست و گفت: مصرف کم کافئین فوایدی دارد علاوه بر تثبیت و تقویت حافظه می تواند منجر به افزایش متابولیسم و حفظ وزن مفید باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت