پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 اسفند 1395 ساعت 05:12:: شناسه خبر: 13939

گسترش سایه طلاق بر سر تحصیلکرده ها؛ دلایل و راهکارهای کاهش آن

طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است که در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوج ها در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

در سال های اخیر شاهد رشد بی سابقه طلاق در جامعه ایرانی هستیم و جای بسی تاسف است که آمار جدایی در میان تحصیلکرده ها و اقشار روشنفکر جامعه بیشتر است که بررسی دلایل افزایش و راهکارهای کاهش آن ضروری به نظر می رسد.

به گزارش صدای جنوب ،طلاق به معنای پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است که در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوج ها در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.
طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوج ها ناسازگاری و تنش وجود دارد.
آمارها نشان می دهد که در شهرهای بزرگ از هر سه مورد ازدواج، یکی به طلاق منجر می شود که آمار بسیار نگران کننده ای است و نشان می دهد که جامعه ایرانی با معضل بزرگی مواجه است.
با وجود اینکه همسران می دانند که طلاق، عواقب و آثار بسیار بدی بر زندگی، روح و روان انسان دارد، برخی یا بهتر بگوییم اغلب آنان به محض مواجهه با مشکل و اختلاف، به سرعت آخرین راه حل را که جدایی است بر می گزینند و تلاشی برای رفع آن به صورت مسالمت آمیز نمی کنند که نشان از نبود گذشت و ناتوانی در حل اختلافات در میان خانواده ها دارد.
بر اساس بررسی های انجام شده، تحصیلکرده ها سهم بالایی در آمار طلاق دارند و طبق گفته کارشناسان بیش از نیمی از این آمارها مربوط به قشر تحصیل کرده جامعه است که جای تامل دارد.
به طور طبیعی باید انتظار داشت با بالارفتن تحصیلات و سواد، شاهد کاهش آسیب های اجتماعی مانند طلاق باشیم که چنین اتفاقی در کشورمان رخ نداده است.
به راستی دلیل این همه طلاق چیست و چرا زوج های تحصیلکرده که ادعای روشنفکری و آگاه بودن دارند، سهم قابل توجهی از جدایی ها را به خود اختصاص داده اند؟
مدیرکل ثبت احوال کردستان با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در مردان ۲۸ سال و در زنان ۲۴ سال است گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در هر ساعت ۲ ازدواج در استان به ثبت می رسد.
وی همچنین به آمار طلاق در هشت ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار و ۶۵۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶ دهم درصدی را نشان می دهد.
آقایی میانگین سن طلاق در مردان را ۳۴ و در زنان ۲۹ سال ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آمارها شهرستان های قروه، سقز و مریوان به ترتیب بیشترین و شهرستان های سروآباد، بیجار و بانه نیز کمترین نرخ ثبت طلاق را داشته اند.
وی با بیان اینکه میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده ۶ سال و نیم بوده است اظهار کرد: ۷٫۱۹ درصد زوجین طول مدت زندگی کمتر از یک سال داشته اند و در مجموع ۵۸٫۵ درصد طلاق ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده است.

** رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج هم در این ارتباط گفت: آمارها نشان می دهد که نرخ ازدواج در چند سال اخیر، کاهش چشمگیری داشته است.
عطالله شاکریان ادامه داد: نرخ ازدواج و طلاق از سال ۹۰ به بعد، به صورت معکوس بوده است به طوریکه هر ساله آمار ازدواج کاهش و آمار طلاق افزایش یافته است.
وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی در سال ۹۴، نسبت میانگین طلاق و ازدواج به گونه ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۲ طلاق ثبت شده است.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از طلاق افراد تحصیلکرده وجود ندارد اظهار کرد: تحصیلات خود به خود، باعث تغییر در رفتار، نگرش، باورها و امور مختلفی در جامعه می شود.
او با بیان اینکه ازدواج، عامل آرامش فکری و روحی جوان است و موجب احساس شخصیت و اعتماد به نفس می شود اضافه کرد: برای تشکیل خانواده، آمادگی های قبل از ازدواج ضروری است؛ آمادگی هایی که باید با انواع بلوغ فکری، عقلی، عاطفی و بلوغ فیزیولوژیکی و اقتصادی همراه باشد.
این دانش آموخته دکترای تعلیم و تربیت ادامه داد: در شرایطی که بسترهای مشروع و مقبول اجتماعی ازدواج مهیا نباشد، میزان پایداری و استمرار ازدواج ها کمتر می شود و ممکن است نسل جوان ترجیح دهد تن به روابط خارج از چارچوب خانواده بدهد تا از این طریق به خلاهای عاطفی و جنسی اش پاسخ دهد.
شاکریان به طلاق عاطفی به عنوان عاملی مهم در افزایش طلاق بین تحصیلکرده ها اشاره کرد و افزود: مطالعات مختلف نشان می دهد که در حال حاضر، طلاق عاطفی در بین افراد تحصیلکرده سه برابر دیگر افراد است.
به گفته وی، کوتاه بودن مدت آشنایی زوجین پیش از ازدواج، عدم تفاهم فرهنگی آنان، کمرنگ بودن مهارت های برقراری تفاهم و نداشتن مهارت حل مشکلات جنسی، اصلی ترین علل بروز طلاق عاطفی در بین افراد تحصیلکرده است.
وی توسعه شهرنشینی، بالارفتن سطح سواد و توقعات و برهم خوردن انسجام خانوادگی و اجتماعی را از دیگر دلایل افزایش طلاق قشر تحصیلکرده دانست و گفت: از بین رفتن سنت های کهن و فرهنگ های بومی، اختلاف طبقاتی و تا حدودی اختلاف سلیقه زوجین در جامعه امروز در افزایش این روند تاثیر بسزایی دارد.
شاکریان به راهکارهای کاهش طلاق در بین اقشار مختلف جامعه و به ویژه تحصیلکرده ها اشاره کرد و افزود: صداقت، گذشت، احترام متقابل و توجه به نیازهای طرف مقابل، از رموز موفقیت در زندگی مشترک است.
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج اضافه کرد: آموزش مهارت های همسر گزینی درست و منطقی و مهارت های زندگی در برقراری تفاهم، آموزش حل مشکلات و اختلافات میان زوجین و لزوم فراهم کردن آشنایی عمیق برای نسل فعلی که بخش زیادی از آنها دارای تحصیلات عالی هستند از جمله راهکارهای کاهش طلاق در بین تحصیلکرده ها است.
شاکریان گسترش فرهنگ مراجعه به مشاور را مورد تاکید قرار داد و گفت: افراد تحصیلکرده به دلیل غرور کاذب از مراجعه به مشاوران خانواده خودداری می کنند که این خود، عاملی برای افزایش مشکلات و ناتوانی در حل آنان است.
وی با بیان اینکه زیربنا و مقدمات ازدواج باید فراهم باشد ادامه داد: از هرگونه شتاب زدگی در این امر مهم که آسیب زا است، باید اجتناب کرد.
دانش آموخته دکترای تعلیم و تربیت افزود: دولت نیز به عنوان نهادی تسهیل گر و نه مداخله گر، باید با ایجاد زمینه های اشتغال و فراهم سازی بسترهای حمایتگرانه، نقش سازنده خود را به خوبی ایفا کند.

** کارشناس رسمی نفقه و داوری خانواده نیز در این ارتباط اظهار کرد: نرخ طلاق در استان کردستان و سنین متفاوت حدود ۲۰درصد است که حدود ۱۰درصد از آن، مربوط به افراد تحصیل کرده است.
سید طاها حسنی به علل افزایش طلاق بین خانواده های تحصیلکرده در استان اشاره کرد و افزود: کمبود امکانات اقتصادی و رفاهی خانواده ها، دخالت اطرافیان در زندگی زوجین، اعتیاد و بیکاری زوج و تاثیر منفی آن در خانواده، از جمله مهمترین این عوامل است.
وی ادامه داد: نزدیک شدن روابط بین اقشار مختلف جامعه و از بین رفتن حریم های شخصی به دلیل وجود فضاهای مجازی، خیانت زوج و یا زوجه از این طریق، ایجاد سوء ظن و عدم اعتماد بین زوجین و چشم و هم چشمی از دیگر عوامل افزایش طلاق بین تحصیلکرده ها است.
وی به مهم بودن رابطه جنسی همسران اشاره کرد و گفت: ناتوانی جنسی در زنان و مردان موجب اختلاف و در نهایت طلاق می شود.
کارشناس رسمی نفقه و داوری خانواده به راه حل های کاهش معضل طلاق پرداخت و اضافه کرد: آموزش زوجین و آشنا کردن آنان به وظایف خود، آموزش مسائل جنسی و روابط صحیح از طریق مدارس و دانشگاه ها و رسانه های جمعی، از مهمترین راه کارهای کاهش طلاق در بین تحصیلکرده ها است.
سید طاها حسنی با اشاره به نقش مسائل مالی و اقتصادی در افزایش طلاق ادامه داد: ایجاد اشتغال برای جوانان توسط دولت، تا حدود زیادی می تواند به کاهش مشکلات زندگی زناشویی و به دنبال آن کاهش طلاق کمک کند.
وی گفت: جوانان در انتخاب همسر شتاب نکنند و بدون اراده کامل، نسبت به ازدواج اقدام نکنند؛ زیرا در این صورت است که می توانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند.
وی از امامان جمعه نیز خواست در خطبه های خود، بیشتر راجع به آسیب های اجتماعی و به ویژه طلاق در راستای تنویر افکار عمومی صحبت کنند.
به نظر می رسد برای اینکه بیش از این شاهد افزایش طلاق در جامعه نباشیم نیاز است از همان دوران مدرسه و دانشگاه نسبت به آگاه کردن نوجوانان و جوانان به وظایف خود در زندگی مشترک اقدام کرد.
همچنین باید مشاوره های قبل از ازدواج در مراکز مشاوره یا بهداشت، به صورت تخصصی ارائه شود و زمان آن نیز افزایش یابد؛ زیرا با یکی ۲ ساعت مشاوره نمی توان آگاهی جوانان در شُرُف ازدواج را از زندگی مشترک و مسائل زناشویی تضمین کرد.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت