پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 اسفند 1395 ساعت 02:12:: شناسه خبر: 14162

یادداشت/

تشدید اختلاف اصولگرایان برای انتخابات ۹۶

جدیدترین همایش اصول گرایان، با عنوان همایش جبهه ی مردمی نیروهای انقلاب روز پنجشنبه؛ پنج اسفند در سالن شهر آفتاب برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

یاسین خرم پور_ احزاب و جریانات سیاسی به صورت ملموس وارد تنور داغ انتخابات شدند، طی چن روز اخیر برخی از جریانات سیاسی از کاندیدای خود رونمایی کردند، وضعیت اصول گرایان در این دو هفته اخیر خبرساز بوده هر روز کاندیدای جدید از احزاب گوناگون اصول گرا معرفی می شوند، جدیدترین همایش اصول گرایان، با عنوان همایش جبهه ی مردمی نیروهای انقلاب روز پنجشنبه؛ پنج اسفند در سالن شهر آفتاب برگزار شد.
در این نشست که با حضور سه هزار نفر از نیروهای اصولگرا برگزار شد محمدرضا باهنر، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، مهدی چمران، محمدنبی حبیبی، حدادعادل، بادامچیان، محسن رضایی، مهدی محمدی، مرضیه وحیددستجری، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، رضا روستاآزاد، عباس سلیمی نمین، مهدی فضایلی، محمد مهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام، زهره الهیان، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس، محمدحسین قدیری ابیانه و بسیاری دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا حضور داشتند.
بعد از همایش و رایزنی بین نخبگان اصول گرا، ابراهیم رییسی به عنوان گزینه پیشنهادی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.

هر چند هنوز رئیسی چنین چیزی را تأیید نکرده یا رد نکرده، ولی طبق اخبار رسیده شده گروهی از این جبهه در حال رایزنی با وی برای پذیرفتن چنین مطالبه ای هستند. این همایش جدا از گسترده و فراگیر بودن آن حاوی نکاتی بود که به آنها پرداخته می شود:
۱- اولین نکته ای که در همایش بسیار واضح و شفاف بود به حاشیه بردن طیف احمدی نژاد است. در این همایش اکثر اصول گراها حضور داشتند، ولی نبود نیروهای احمدی نژاد در این ساختار نشان دهنده این است که تفکیک و جدایی وی با اصول گرایان بسیار شدید است.

البته می توان گفت که معرفی بقایی قبل از همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب تا حدودی چنین نظری را تأیید می کند. در واقع احمدی نژاد تلاش دارد با اینکار رهبری جریان اصول گرا را برای آینده بدست گیرد، بدین صورت که با به اجماع نرسیدن بین اصول گرایان در انتخابات ۹۶، احمدی نژاد خود را داعیه دار اجماع در سال ۱۴۰۰ برای ریاست جمهوری کند.
۲- نشست و همایش و در آخر معرفی آقای رئیسی به عنوان کاندید اصول گرایان در برابر اصلاح طلبان، نتوانست در سطح عمومی جامعه بخصوص حوزه عمومی اجتماع تاثیر گذار باشد، در واقع شاید بتوان گفت که اعلام کاندیداتوری حمید بقایی در سطح اجتماعی توانست موجی را درگیر کند، ولی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با معرفی رئیسی نتوانسته اند چنین موجی را در جامعه به وجود بیاورند.
۳- جبهه پایداری نسبت به چنین همایشی واکنش نشان داد. مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری نوشت: از تشکیل جمنا ما بی خبر بودیم و بعد از چند وقت خبردار شدیم که نشست هایی دارند. طبیعی است که تا حالا ورودی نداشته ایم. مهم هم نیست. همچنین مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری گفت که گزینه نهایی جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هنوز مشخص نشده است. این واکنش ها باعث شده تا بسیاری بر این نظر واقف شوند که شکاف بین پایداری ها با دیگر اصول گرایان همچنان باقی است و به نظر می رسد این جریان سعی دارد با کاندیدای مستقل از جریان اصول گرایی وارد انتخابات ۹۶ شود. روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره ) نیز اعلام کرد که پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، نامزد ریاست جمهوری نخواهد شد. لذا وی از لیست پایداری ها خارج شد و به نظر تنها گزینه مورد نظر پایداری ها سعید جلیلی باشد، که مستقل از سایر جریانات اصول گرایی وارد انتخابات می شود.

۴- به نظر می رسد بعد از مرحوم آیت الله مهدی کنی که نقش شیخوخیت جریان اصول گرا را داشته بود، شخصی که بتواند رهبری کاریزمایی این جریان را برای رسیدن به اجماع سیاسی داشته باشد، وجود ندارد. می توان گفت این جریان شیخوخیت محور با بحران شیخوخیت مواجه شده است.
۵- به طور کلی می توان گفت که جریان اصولگرایی بدل به جریانی متکثر شده که در لحظات حساس توانایی کنش سیاسی لازم را ندارند. این جریان از لحاظ نظری پر از جبهه، گروه و حزب هستند اما در عمل، کارایی و هم‌گرایی لازم را ندارند. به نظر باتوجه به تاریخ انتخابات ۹۲ و همچنین ۹۴ می توان گفت که اصول گرایان در بزنگاه‌های سیاسی دست به ساخت ائتلاف های مختلف می‌زنند اما دست آخر با چند نامزد و فهرست می‌آیند. لذا به نظر می رسد در انتخابات ۹۶ نیز با تعدد کاندیدا به صحنه بیایند و شکست دیگری را متحمل شوند.یوپنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت