پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 اسفند 1395 ساعت 07:12:: شناسه خبر: 14391

رقص بید در آغوش باد و لبخند گل شقایق/

حال و هوای این روزهای شهرستان کهگیلویه برای استقبال از مسافرین نوروزی

دیار سردار ملی و اسطوره ایران آریو برزن، بلاد شاپور(کهگیلویه) گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه پذیرای مسافران نوروزی به این شهرستان است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دیار سردار ملی و اسطوره ایران آریو برزن، بلاد شاپور(کهگیلویه) گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه پذیرای مسافران نوروزی به این شهرستان است .

به گزارش صدای جنوب به نقل از ایسنا ، استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی رویایی در جنوب غربی ایران سرافراز واقع شده است که به حق باید اذعان داشت نگین سرسبز کهن زاگرس است و دست توانای خالق، زیباترین تابلوی طبیعت را در آن ترسیم نموده است و نماد جمال، جلال و عظمت خود را در چشمه های روان و دائمی آبشارهای دل انگیز و پرآب، جنگل و گونه های متعدد درخت و گیاه، تنوع آب و هوا، دریاچه ها و آبگیرهای ویژه ای جلوه گر نموده که همه الوانند و دلربا. این استان سرزمین است که نام هایی چون «سرزمین زیبایی های ناشناخته»، «خفته زیبای زاگرس» ، «پایتخت طبیعت ایران»و … هیچکدام از این نام ها نمی توانند همه وجوه آن را در بر گیرند زیرا شمیم چویل و گونه های وحشی و دلربا، گیاهان خوراکی و دارویی آن، همه پهنای استان را عطرآگین نموده، قلل رفیع و زیبایش در سیطره دنای باعظمت، غارهای دیدنی با شکاف های عظیم مامن وحوش متعددش، اماکن تاریخی، قلعه ها و پل های تاریخی تمدن و هویت و اصالت دیرین مردم این سرزمین را در عرصه تاریخ و گذار دوره های گوناگون به نمایش می گذارد .

۳۷۰۸۲

در میان شهرستان های این استان شهرستان کهگیلویه دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی، همه ساله پذیرای گردشگران بی شماری به این شهرستان است. این شهرستان در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد و در جوار بافت قدیمی و تاریخی آن بنا شده است، اینجا سرزمین هزار افسانه، فصلی از تاریخ ایران و دیار سردار ملی و اسطوره ایران آریو برزن ،بلاد شاپور و گنجینه ای از معماری اسلامی دوران صفویه است. مکانهای تاریخی باستانی و دشتهای گندمزار، رقص زلف شالیزار در آغوش باد، در حاشیه رود مارون و آیینه آب باران با عطر بهار نارنج، با دل آرای طبیعت در نگارخانه هستی از سد مارون تا بلندای نیر و قاصدک های کوه سیاه و صدای پای آبشار کمر دوغ و بلبلکان دلی مهره و کما، باغستان و رقص آهوی خائیز است که حماسه های تاریخی مردمانش و نقوش هندسی سرشته در جغرافیای گلیم وجود، حکایتی شنیدنی دارد .

۳۷۰۸۹

در میان جاذبه های گردشگری این شهرستان کاروانسرا، حمام شرقی و کهیار و بافت قدیم دهدشت، دانش آنها را در کهن روزگار معرفی میکند. اینجا در گذشته چهارراه تجاری و اقتصادی جنوب ایران زمین بوده است، شهر قدیمی دهدشت تازه تر از وقایع هر روزگار با هر گردشگری حرف می‌زند، نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان سلجوقیان به اوج رونق خود رسید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی آن و اینکه کوتاه ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان “مرکز صفویان” می باشد از اهمیت خاصی برخوردار بوده است .

«کاروانسرا» در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کارونسرایی از عصر طلایی صفویه وجود دارد این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره ها بوده که گرداگرد حیاط آن بنا گردیده، چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد، این کارونسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده و دارای بازار و میدانی بزرگ در ضلع غربی، اصطبل و سرویس بهداشتی در ضلع شرقی است که بقایایی از آن برجامانده و کل مجموعه با شماره ۳۵۵۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۳۷۰۸۱

«حمام کهیار»(حمام کارونسرا) در ضلع غربی بافت تاریخی به فاصله ۴۰متری از کارونسرا قرار دارد دارای دو بخش سربینه و گرمخانه همراه با سردرب چاه آب و تون حمام می باشد، گرمخانه اش دارای ۵خزینه و یک نظافت خانه بوده که آب پس از انتقال از چاه و حوضچه ها به وسیله لوله های تنبوشه ای به کل حمام انتقال یافته و در شهر هفت گنبد می توان گفت حمام کارونسرا عروس بناهای آن است.

حمام ضلع شرقی (حمام ارگ)، این بنای مجلل و کم نظیر به فاصله ی ۵۰ متری از ارگ تاریخی دهدشت در دوره‌ی صفویان ساخته شده و دارای دو بخش سربینه و گرم خانه است سربینه آن دارای طرح های هندسی لوزی شکل با طاق تویزه های بزرگ و نماسازی با آجر در ابعاد ۲۲*۲۲به شکل دو لایه خودنمایی می کند، کف آن از سنگ های مستطیل و مربعی فرش و از کف تا پا قوس با کاشی‌های فیروزه‌ای و زرد رنگ و نقوش هندسی و طرح ماهی‌های زیبا سازی شده بود، آب حمام از چاه و حوضچه‌ای در پشت گرمخانه بوسیله لوله‌های تنبوشه‌ای در سطح حمام به ویژه خزینه‌های اصلی در گردش بوده است.

آب انبار، این بنا در ضلع شرقی شهر هفت گنبد و در دامنه آبریز مشرف بر شهر به فاصله ۱۲۰ متری از ارگ با ابعاد ۴۰/۳۳ متر در ۹/۵ متر بنا شده که دارای ۴ حوضچه پلکانی بوده که کف هر حوضچه نسبت به حوض ما قبل خود برجسته‌تر است، پلان آن به شکل مستطیلی با مصالحی از گچ، سنگ و ساروج خاکستری که خاص زیر ساختهای آبی شهر هفت گنبد است تشکیل گردیده است، سقف بنا جناغی و از کف تا پا قوسش را با ساروج اندود کرده اند، این بنا مهم‌ترین آب انباریست که در دوره صفویه جهت آب آشامیدنی ارگ ایجاد شده است.

مجموعه بازار شهر هفت گنبد دهدشت از کارونسرا تا ارگ تاریخی به طول یک کیلومتر امتداد داشته که دو بخش شرقی و غربی شهر را به همدیگر وصل می نمود یکی از شاهرگهای مهم است که تمامی معابر اصلی به آن راه داشته و قسمتهایی از آن سرپوشیده و بعضا دو طبقه بوده است اکثریت بناهای عالم المنفعه از جمله کارونسرا حمام ها امامزاده ها مدرسه ها و بناهای مسکونی و تجارتی در مسیر آن تاسیس شده اند با توجه به موقعیت استراتژیکی شهر دهدشت یکی از بازارهای فعال و مهم در منطقه جنوب و جنوب غربی کشور بوده که با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند و چین ارتباط داشته است.

۳۷۰۸۴

تجارتخانه، این بنا در مسیر بازار و مرکز بافت تاریخی دهدشت واقع شده و یکی از بناهای مسکونی شاخص بوده که به شکل تک ایوانی با دو اتاق کناری و یک سرداب بزرگ در زیربنا و از طرحهای هندسی متنوعی در سقف برخوردار است .

بخش مسکونی انبار، اسطبل و چاه آب علاوه بر ایوان مرکزی به وسیله راهرویی پیچ دار به حیاط راه دارد. امامزاده پیرغازی، در محله رواق از بافت تاریخی دهدشت به صورت تک بنایی باقی مانده است پلان گنبد چهارگوش که از داخل دارای مقرنسهای زیبا و بیرون به شکل پلکانی تزیین شده است،این بنا قابل مقایسه با گنبد دانیال شوش و امامزاده عبدالله شوشتر و امامزاده محمود تنگ پیرزال دهدشت می باشد.

امامزاده جابر(ع)، این بنا یکی از زیباترین گنبدهای شهر هفت گنبد دهدشت است و به فاصله ۳۵ متری از شمال کارونسرا قرار دارد، دارای شبستان، گنبدخانه، حسینیه، زائرسرا، و حیاط مرکزی می باشد شبستان آن بر روی دو ستون بزرگ و زیبایی بنا شده است، رسمی بندیهای زیر گنبد و ایوانهای جلو شبستان و سر وردی و شبستان به آیات زیبای قرآنی و اشعاری دلنشین با خط ثلث تزیین گردیده که زیبایی آن را دوچندان نموده است و در سایه سار خلقت هنری آن با عطر آیات قرآنی و خط زیبایی بی بدیل ثلث می توان در ( کوچه باغ نیایش) تا فراسوی دل رفت و آن را یکی از آثار مهم دربافت تاریخی و از نوع معماری صفویه به حساب آورد.

سد مارون از دیگر جاذبه های باصفا و گردشگری شهرستان کهگیلویه در ۴۰ کیلومتری غرب شهر دهدشت و کنار گذرگاه معروف سردار ملی آریوبرزن در تنگ تکاپ و اقع شده است، پیچ و خم های جاده ارتباطی آن با عبور از میان سبزه های سرسبز بهاری و شکوفه های سفید و خوش بوی بادام کوهی و انعکاس تصاویر موج های اطراف در آب زلال دریاچه با طنازی و خودنمایی پرندگان مهاجر در بستری آرام و یکدست همراه با همسایگی کوه و دریا و جنگل و سبزه تابلوی مینیاتوری خلق کرده است که چشم هر ببیننده ای را محصور خود می نماید، این دریاچه در میان ارتفاعاتی تاریخی مثل دژ مهتابی، کوه خائیز و قلعه دژکوه قرار دارد.

پارک جنگلی دشت مازه یکی دیگر از مناطق تفریحی و گردشگری دهدشت است که همه ساله خصوصا در ایام نوروز گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می نماید، چشم اندازهای طبیعی و خاطره انگیز دشت مازه خالق لحظه هایی شاد و مفرح و ماندگار است این پارک جنگلی سرشار از درختان استوار و بلند قامت گرمسیری است که سرسبزی‌شان گرمای هوا را از یاد بیننده‌اش می‌برد.

رقص بید در آغوش باد و لبخند گل شقایق ،بابونه وشورانگیزی گل یاس در لابه لای مخمل سبز آینه‌های بهاری منظره‌ای زیبا را با شکوفه‌های با دوام پدید آورده که نشاطی وصف ناپذیر و آرامشی روح نواز را به هر گردشگری هدیه می‌کند و این پارک یکی از مهم ترین جاذبه‌های است که بیشترین جمعیت نوروزی را در آغوش مهربان طبیعت بر سفره زیبایهای خدادی‌اش میزبانی می‌نماید.

pozsh

علی پوزش ، فرماندار کهگیلویه، ضمن دعوت از مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان افزود: هر ساله تعداد زیادی گردشگر از اقصی نقاط ایران در ایام نوروز از مناطق دیدنی این شهرستان دیدن می‌کنند.

وی بیشترین بازدید گردشگران را از سه جاذبه مهم امامزاده سید محمید(ع)، آبشار کمردوغ و بافت تاریخی دهدشت عنوان و از آمادگی ۱۰۰درصدی و فراهم کردن تمام زیرساخت ها با همکاری کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان خبر داد.

فرماندار کهگیلویه اضافه کرد: این شهرستان پذیرای هر تعداد گردشگر با تمام امکانات از سرتاسر کشور است.

تکمیلی:

*سیاوش زمان رییس اداره میراث فرهنگی کهگیلویه نیز از امادگی کامل این اداره برای استقبال از مسافرین نوروزی خبرداد و افزود درهمین راستا ستاد اجرایی خدمات سفر با همکاری دیگر ادارات و فرماندار شهرستان تشکیل و برنامه های زیادی تدارک دیده شده است.

IMG-20170304-WA0003

زمان گفت کارشناسان اداره میراث فرهنگی با مراجعه به تمامی بخش های شهرستان و بازدید از مناطق گردشگر پذیر ان مناطق را نیاز سنجی وجهت رفع انها با استان مکاتبه شده است.

وی افزود درسال گذشته بالغ بر ۱میلیون نفر ازمناطق تفریحی وسیاحتی زیارتی شهرستان بازدید نمودند.

سیاوش زمان بااشاره به راه اندازی نمایشگاه نوروزی در ورودی دهدشت از مسیر بهبهان گفت ۱۵غرفه صنایع دستی را در دید مسافران قرارمی دهند .

وی افزود درحاشیه این نمایشگاه سایر تولیدات محلی ازجمله طبخ غذاهای سنتی در سیاه چادری انجام خواهد شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت