پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 اسفند 1395 ساعت 22:12:: شناسه خبر: 14548

راهکارهای مشاور ستاد تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای توسعه کهگیلویه بزرگ

جوانان به ناتوری و نگهبانی در عسلویه افتخار نکنند

می بایست دانشجویان و جوانان منطقه را توانمند کنیم که به ناتوری و نگهبانی در عسلویه افتخار نکنند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دومین همایش ملی توسعه پایدار در روز پنجشنبه مورخ ۹۵/۱۲/۱۹ در دانشکده صنعت و معدن چرام آغاز بکار کرد.

مشاور ستاد تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم توسعه که کلمه لوکس و بیشتر خاص کشورهایی مثل اتریش، بلژیک و سوئد…هست و از چهره استان می شود فهمید که فاصله با توسعه پایدار زیاد هست و می بایست بررسی یکسری مبانی و علل و عوامل عدم پیشرفت پرداخته شود، و دبیرخانه دائمی، کمیته بندی و چکش کاری در کارگروهها یعنی کار جدی در همین راستا، و خارج از گرایشها صف بندیها با وفاق و همدلی برای رسیدگی به دردهای مشترک میشود به سامان کار امیدوار بود و اگر در سطوح پائین تر فرماندار، امام جمعه، سپاه و رئیس دانشکده در یک شهرستان همدل و هماهنگ باشند کار بهتر پیش خواهد رفت.
سیدفرزاد نجات نیا در ادامه برخی مزیت های اقتصادی کشورهای مشابه و همجوار رو عنوان کرد و گفت: اکنون تولید ناخالص ترکیه کشور همسایه ۷۰۰ میلیارد دلار که بخشی از آن صنعت جنگل بلوط و چوب و تامین مبلمان بازار جهانی و فرآورده های دیگری آن …تا تولید شیرینی با برند بلوط هست و استان ما ۸۷ درصد منابع طبیعی با پوشش بلوط را دارد. ایران ۲۲۷ هزار هکتار جنگل نخل دارد و کشوری مالزی با جمعیت ۲۵ میلیونی روغن پالم (نخل) ۱/۵ میلیارد چین را تامین میکند حدود دو برابر درآمد نفتی ایران.
نایب رئیس سابق شورای شهر دهدشت افزود: مزیت اقتصادی استان توریسم-کشاورزی-دامداری-صنایع تبدیلی-صنایع پائین دستی نفت و گاز مثل پتروشیمی…است اما در شرایط کنونی که سرمایه گذار سود برای او اصالت دارد و در کارهای بازرگانی و خدماتی با زحمت کمتر بهره بیشتر می برد، بخش صنعت ما برای او جذاب نیست و می‌شنویم می گویند توجیه اقتصادی ندارد. ببینید در بحث پتروشیمی دهدشت بیش از چهار هزار روز قبل توسط نائب رئیس مجلس کلنگ زنی شد که ۱۰۰۰ روز بعد افتتاح شود، الان یه خاکبرداری شروع شد یه عده کارشکنی می کنند و نمیگذارند جوان باتجربه بومی بعنوان مدیر اجراء کار خودش رو شروع کند از طرفی از قبل برخی روستاها خانواده ای یه نفر اسم نویسی کردن برای اشتغال در پروژه ای که بدنیا نیامده، این نشان از مشکلات عدیده مردم و از طرفی ریشه در فرهنگ غلط ما دارد. می بایست دانشجویان و جوانان منطقه را توانمند کنیم که به ناتوری و نگهبانی در عسلویه افتخار نکنند.
مهندس نجات نیا در انتقاد از گزارش های آماری برخی دستگاهها عنوان کرد: در همین شهرستان چرام سائلی از آقای استاندار پرسید یک ملات تر نمی بینم، این یعنی سرمایه در گردش ضعیف است، عدم دست به دست شدن پول، نبود فیزیک پول و نقدینگی و سایه شوم رکود، این یعنی مغازه و بازار بیل و کلنگ و فرغون فروشی هم راکد است.

وی افزود: یکی از صنایع پراشتغال صنعت ساختمان سازیست، که بیشترین آیتم ها رو برای ایجاد اشتغال را دارد ولی آرماتور بند از یه جا بتن ریز از افغانستان و…از یجای دیگه میاد. این یعنی فرهنگ کار نداریم. البته فراموش نشود همه سیاستگزاران، حاکمیت، قوا، دولت و حتی ملت باید چاره اندیشی و هرکس در بحث رونق اقتصادی سهمی دارند. وی افزود: اگر ده درصد بودجه مملکت صرفه جویی شود و به عبارتی نشتی های آن گرفته شود میشود ۳۴ هزار میلیارد و با مبارزه با فساد، فرار مالیاتی و پدیده آقازادگی واین قبیل اقدامات میتواند منابع برای تسهیلات ارزان قیمت و رونق اقتصادی و بنگاههای زود بازده بهره برد.

فعال فرهنگی ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در ادامه خاطر نشان کرد: صنعت توریسم که میتواند رونق اقتصادی خوبی ایجاد کند ولی توجه کنید ما در پازل و مثلث تورهای خارجی گردشگری مرکز کشور نیستیم، برخی آژانس های مربوطه ۱۸ روز اصفهان و فارس و یزد رو در برنامه دارند در حالی که میتواند مربع شود و جاذبه های گردشگری منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان در برنامه قرار بگیرد. در شهر یزد فقط یک هتل ارگ ۲۰۰۰ در ماه گردشگر اسکان داده می شود و شیرینی حاج خلیفه یزد بیش از یک و نیم میلیارد درآمد دارد همین طور صنایع دستی و تابلوفرش…و اگر به شاخص های مختلف ازجمله بیشترین قبولی کنکور، کمترین بیکاری، کمترین آمار طلاق و آسیبهای اجتماعی و… و این استان جمعیتی به اندازه استان ما بعلاوه جمعیت گچساران و باشت دوباره اضافه بشود، اما ما دو دانشکده فنی داریم یزد ۹ دانشکده دارد. اشتغال الانه توی رشته های فنی و مهارتیست.

این فعال سیاسی استان استان تاکید کرد: نیروهای سیاسی چند استان شاخص کشور که با سلیقه های فکری متنوع در کنار کار ملی عایدی قابل توجهی برای استان خودشان دارند و نیروی انسانی استان ما فدائیان جریانات سیاسی کشور شده ایم. اگر بخش مهمی از تلاش نمایندگان استان در کاشتن نیرو حتی در سطوح کارشناسی در مرکز بگذارند بگزاف نگفته ام، بعنوان مثال نهادهایی مثل بنیاد پهلوی سابق(حیات خلوت دربار) و به برکت انقلاب بنیاد علوی فعلی صدها میلیارد خدمات اجتماعی به مناطق محروم میدهند ولی ببینید از قبل از انقلاب تاکنون. ولی مدیریت استان در ادوار مختلف نتوانستند بهره کافی رو ببرند.
دبیر انجمن هم اندیشی فرهیختگان استان خاطر نشان کرد: برخی میگویند مهاجرت معضل است اتفاقا هجرت نخبگان برای تاثیر گزاری بیشتر مفید فایده است و استحضار دارید رئیس پایانه های نفتی منطقه خارک (که ۹۵ درصد صادرات نفت از خارک است)-مدیرعامل ساایران و یکی از موثرترین مدیران پروژه های سدسازی کشور از خطه چرام هستند و می توانند منشاء خدمات در سطح ملی و منطقه ای باشند.

سخنران روز افتتاحیه دومین همایش در چرام در ادامه گفت: صیفی جات ما میتوانست از مرز شلمچه بازار عراق را بدست بگیرد، واگر هندوانه و گوجه ما پشت مرز فاسد شود سوء تدبیر مدیریتی است. و برنامه ریزان در سطح ملی باید تبادل با بازار ۷۰۰ میلیون جمعیت ۱۵ کشور همسایه را تدبیر نمایند.

وی در پایان نامگذاری سال توسط رهبر فرزانه انقلاب را بنام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، را حکیمانه خواند و تاکید براقتصاد درون زا مبتنی بر آموزشهای خانوار و بومی سازی فعالیت های اقتصادی زود بازده را اولویت کنونی منطقه دانست.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت