کتاب «ایستاده بر آبهای جنوب»با مشارکت حوزه هنری و کنگره شهدا به قلم سرکار خانم زینب امیدی چاپ و منتشر شد.
صدای جنوب:
کتاب «ایستاده بر آبهای جنوب»با مشارکت حوزه هنری و کنگره شهدا به قلم سرکار خانم زینب امیدی چاپ و منتشر شد.
به گزارش صدای جنوب به نقل از روابط عمومی حوزه هنری :زینب امیدی دانش آموخته مهندسی اقتصاد کشاورزی و شاعر هم استانی از هنرمندان واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری ،ساکن یاسوج است. خانم امی داستان نویسی را از انجمن داستان حوزه ی هنری آغاز کرده و با ،شرکت در کارگاه های حوزه ی هنری به سمت نوشتن داستان کوتاه و رمان روی آورد.
به بهانه ی چاپ کتاب ایستاده بر آبهای جنوب خانم امیدی پاسخگوی سوالات ما بودند:
/خانم امیدی برای شرع لطفا مقدمه ای کوتاه از پیرنگ کتاب را بیان بفرمایید.؟
این کتاب روایت یک آزاده از جبهه های جنوب است و بعد از آن اسارت در اردوگاه های عراق ،سید مهدی راستین کسی است که راوی دردها و رنج های راستین های دیگر است .
کسی که از محروم ترین نقطه از این وطن راهی می شود به دفاع از خاک ایمان دارد .وقتی از آن روزها می گوید،چشمش پر از اشک می شود.
چند مدت قبل از نوشتن هر کتاب تحقیق میکنید؟
برای نوشتن از هر چیزی حتی یک داستانک اشراف بر موضوع مهم است ،اینکه بدون آگاهی دست به نوشتن بزنیم طی کردن مسیر اشتباهی است که به ناکجا آباد می رسد .
جغرافیا ،تاریخ ،رنگ ها،آداب ،رسوم ،فرهنگ ها،زبان و گویش نقش پر رنگی در نوشتن دارد .
شخصیت یک داستان از یک جغرافیا قد کشیده ،این شخصیت می تواند هر موجود و یا هر شیی،باشد که خصوصیات خاص خودش را دارد .
آیا در کتاب موقعیتی را تشریح کرده اید که تجربه درستی از آن نداشته باشید؟
جنگ پدیده ی وحشتناکی است ،به هر کجا که نگاه کنی به خون می رسی ،جنگ حتی اگر در جغرافیای دیگری اتفاق بیفتد اثرات روحی و روانی اش به همه ی ما ربط پیدا می کند،این کتاب نوشتن از موقعیتی بود که دیگری تجربه کرده بود و من باید همقدم با راوی و در کنارش می دیدم و می شنیدم و حس می کردم.صحنه هایی که من فقط توی فیلم ها دیده بودم .
چقدر ویژگی های خودتون رو وارد شخصیت های کتاب هاتون میکنین؟
در نوشتن داستان های کوتاه ،شخصیت های داستان من فاصله ی زیادی با من دارند ،مخصوصا وقتی شخصیت داستان یک مرد باشد نزدیک شدن به شخصیت و خود او شدن سخت است ،پس اینجا باید آنقدر شنیده باشی و دیده باشی ،خوانده باشی تا تصویر درستی از شخصیت ارایه دهی.
نقش حوزه هنری استان در نوشتن این کتاب و اهمیت به تألیف کتاب را چطور ارزیابی می کنید؟
حوزه ی هنری با انتخاب این سوژه به عنوان سوژه ی من برای نوشتن ، من را در مسیر سبز نوشتن قرار داد.
در حین نوشتن تا چه اندازه مسائل فنی نوشتن را رعایت می کنید؟
کلمات قدرت زیادی دارند ،من اگر هنگام نوشتن نترسیده باشم ،اشک نریخته باشم ،نخندیده باشم ،خشمگین نشده باشم نمی توانم توقع داشته باشم تصویری که من مقابل چشمان خواننده می گذارم تاثیر گذار باشد.
باید تمام این احساسات نشان داده شود ،اگر داستان فضاسازی درستی نداشته باشد خواننده سردرگم می شود .شخصیت داستان با کشمکش هایی روبرو می شود که گاه درونی اند و گاه بیرونی ،کنش ها و واکنش هایی در هر داستان داریم که همه ی این ها در معرفی شخصیت نقش دارند. زاویه ی دید ما مهم است.
توصیه شما به کسانی که تازه میخواهند نوشتن را شروع کنند چیست؟مطالعه کردن ،نوشتن از هر چیزی که دوست دارند ،خوب نگاه کردن و متفاوت نگاه کردن و شرکت در کارگاه های داستان می تواند کمک زیادی به همه ی ما باشد تا بنویسیم .ما نویسندگانی چون محمود دولت آبادی ،سیمین دانشور ،جلال آل احمد و…داریم که کتاب های فوق العاده ای دارند ، کتاب های که پر از زندگی های متفاوت اند. نیاز به یادگیری تا همیشه و همیشه در آدمی وجود دارد .
حرف پایانی:
مارکسیم گورکی میگه: به کتاب خواندن ادامه بده، ولی یادت باشد که کتاب فقط یک کتاب است و باید یاد بگیری که برای خودت فکر کنی.
🔹شایان ذکر است این کتاب دارای پنج فصل می باشد و با تیراژ ۲۰۰۰ جلد در انتشارات فتح دنا به چاپ رسیده و روانه بازار شد.