پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 خرداد 1396 ساعت 15:03:: شناسه خبر: 18516

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

تب کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان است/ از مراکز معتبر گوشت بخرید

افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند، باید از دستکش و چکمه و روپوش استفاده کنند، در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و داروی این بیماری در کشور موجود است،گفت: مردم گوشت را از مراکز معتبر مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و این بیماری از طریق گوشت پخته شده نیز انتقال نمی یابد.

به گزارش صدای جنوب،‌ دکتر محمدمهدی گویا درخصوص بیماری تب کریمه کنگو که اخیرا در برخی نقاط کشور مشاهده شده است، گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که جزو دسته تب های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می شود.

گویا با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو بیماری مهمی است، چراکه مرگ و میر بالایی دارد، گفت: عفونت تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیر مستقیم، به انسان منتقل می شود.

وی در توضیح گفت: زمانیکه انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می کند، بیماری به صورت مستقیم منتقل می شود. اما در روش غیر مستقیم، کنه ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می کند و آلوده می شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می تواند آلودگی را منتقل کند.

گویا راه سومی را نیز برای ابتلای انسان به این بیماری مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، در مواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد، از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل می کند که این روش انتقال در بیمارستان ها رخ می دهد و کادر درمان در معرض این نوع ابتلا قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰ درصد موارد حتی با اقدامات درمانی با مرگ و میر مواجه بوده و کشنده است. این بیماری درمان دارد و داروی آن در کشور موجود است. چنانچه زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

وی درخصوص آمار ابتلا به این بیماری نیز در کشور گفت: از ابتدای امسال ۲۸ مورد اثبات شده بیماری تب کریمه کنگو در کشور مشاهده شده است. دو نفر بر اثر این بیماری فوت کرده اند. یکی از آنها در کرمانشاه و دیگری در استان هرمزگان بود.

گویا همچنین افزود: در اثر یک اتفاق نادر و مشکل فنی در سردخانه کشتارگاه زاهدان، ۱۹ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند. البته به دلیل اقدامات به موقع، این افراد درمان شدند.

وی افزود: علاوه برآنها یک مورد در کرمانشاه، یک مورد زابل و دو مورد در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، یک مورد در هرمزگان و یک مورد نیز در استان اصفهان که مربوط به شهرستان چادگان است به این بیماری مبتلا شده اند.

وی در مورد مبتلایان به این بیماری در استان اصفهان که در اخبار و فضای مجازی مشاهده می شود، گفت: در اخبار اشاره شده که چهار بیمار در اصفهان مبتلا شده اند، که ابتلای این چهار بیمار به تب کریمه کنگو قطعی نیست و فقط یک مورد تایید شده است.

گویا گفت: قصاب ها و افرادی که مستقیم با دام سروکار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، ، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند.

وی در توصیه به زنان خانه دار اضافه کرد: چنانچه گوشت از منبع نامطمئن تهیه شود، احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می کند. ذبح کنار خیابانی و خرید آن؛ خطرناک است. این گوشت ها مورد تایید سازمان دامپزشکی نبوده و ممکن است آلوده باشد بنابر این گوشت مورد تایید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد.

بنابر اعلام وبدا،‌ وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو با گرمای هوا رابطه مستقیم دارد، فصل تابستان و بهار را مولد بیشترین مبتلایان معرفی کرد و گفت: بیماری از طریق گوشت پخته شده انتقال پیدا نمی کند. خوردن راه انتقال بیماری نیست.ضمن این که بعید است که در کشور ما کسی گوشت خام بخورد.

گویا گفت: افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند، باید از دستکش و چکمه و روپوش استفاده کنند، در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است. کادر بهداشتی و درمانی نیز که با بیماران سروکار دارند نیز باید بهداشت و حفاظت فردی را طبق دستورالعمل رعایت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت