پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 اسفند 1394 ساعت 05:12:: شناسه خبر: 194

استحصال خاویار برای نخستین‌بار در استان

از این سه مجوز در حال حاضر یک مورد در روستای ده‌شیخ بویراحمد و در حاشیه رودخانه بشار به ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن فعال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از استحصال خاویار برای نخستین‌بار از گونه ماهی استرلیاد در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جنوب، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد “جعفر گوهرگانی”در آیین خاویارگیری از گونه ماهی استرلیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار، این روز را در تاریخ این استان امیدبخش و به یادماندنی خواند و اظهار کرد: در سال ۹۰ این سازمان اقدام به رهاسازی چندین گونه ماهیان خاویاری در یک مزرعه کرد که امروز به بار نشسته و عملیات خاویارگیری از آن‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر افزود: گونه‌های فیل ماهی، اوزون برون، سیبری و استرلیاد، برای امکان‌سنجی تولید خاویار در این استان پرورش داده شدند که با برنامه‌ریزی این سازمان، چنین شرایطی کاملا فراهم شده و کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند وارد میدان تولید خاویار از ماهیان خاویاری شود.

گوهرگانی ماهیان خاویاری موجود در این استان را ۲ هزار قطعه اعلام کرد و ادامه داد: امروز متخصصین امر خاویارگیری از شمال کشور دعوت شدند تا ضمن آموزش این اقدام مهم، برای نخستین بار خاویار گونه ماهی استرلیاد را برداشت و فراوری کنند.

وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم برای پرورش ماهیان خاویاری را دارد و این امر مهم نیز با رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفته و امروز نتیجه داده است.

پیش‌بینی تولید ۱۵ تن خاویار در کهگیلویه و بویراحمد

کورش یزدانپناه، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: با ظرفیت موجود ماهیان خاویاری در این استان، تولید افزون بر ۱۵ تن خاویار پیش‌بینی می‌شود.

وی به صدور سه مجوز پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویارحمد اشاره کرد و افزود: از این سه مجوز در حال حاضر یک مورد در روستای ده‌شیخ بویراحمد و در حاشیه رودخانه بشار به ظرفیت اسمی ۴۰۰ تن فعال است.

وی اضافه کرد: ۲ مجوز دیگر نیز در حاشیه رودخانه خیرآباد گچساران صادر شده که در مرحله اتمام طرح هستند و امید است به زودی به جرگه تولید خاویار بپیوندند.

یزدانپناه، ارزآوری و توجیه اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری، را مطلوب و قابل توجه خواند و عنوان کرد: علاوه بر مجوز پرورش ماهیان خاویاری ۴۰۰ تنی، دو مجوز دیگر، ظرفیتی ۳۰ و ۵۰ تنی دارند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: این استان با منابع آبی فراوان، اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، مکانی طبیعی برای برآورده شدن نیازهای دمایی ماهیان خاویاری و تولید خاویار باکیفیت است.

این آیین در مزرعه پرورش ماهی سلامی در ده‌شیخ شهرستان بویراحمد برگزا شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت