پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 شهریور 1396 ساعت 10:06:: شناسه خبر: 21794

رئیس سازمان جهاد کشاورزی:

بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به آبی را دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت صبح امروز ‌وارد یاسوج شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: افزون بر ۵۵ درصد کشت محصولات زراعی در سطح کشوروابسته به آبها و سفره های زیر زمینی است که منابع آب زیرزمینی را تهدید می کند و باید برای بهبود این وضعیت تلاش کرد.

به گزارش صدای جنوب،عباس کشاورز روز پنجشنبه در بازدید از طرح پمپاژ آب در ۸۵۰ هکتار از اراضی منطقه مختار در شهرستان بویراحمد اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم دولت و وزرات جهاد کشاورزی افزایش میزان بهره وری در واحد سطح با چاشنی مدیریت آب است.
وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر ۸۳ میلیون تن ذکر کرد و گفت: کمتر از ۱۰ میلیون تن از این میزان از طریق اراضی دیم در کشور تامین می شود.
کشاورز گفت: مساحت زمین های دیم در کل کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار و میزان اراضی آبی نیز افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است در حالی که بیش از ۹۰درصد تولیدات در زمین های آبی صورت می گیرد.
وی کاهش میزان کشت محصولات زراعی با مصرف بالای آب ، افزایش سطح کشت های گلخانه ای ، تغییر زمان کشت برخی محصولات از بهاره به پاییزه همچون کشت چغندر قند و افزایش کشت های حفاظتی و نیمه حفاظتی را از دیگر راهبردها و برنامه های وزرات جهاد کشاورزی برای افزایش میزان بهره وری و تولید محصولات با کیفیت ذکر کرد.
وی با اشاره به کشت های حفاظتی محصولات زراعی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سطح زمین های دیم گفت: افزایش میزان مواد آلی در خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش میزان بهره وری در واحد سطح،از بین بردن علف های هرز و بالا بردن سطح مقاومت خاک و محصول در برابر انواع بیماری ها و آفات از مهمترین مزایای کشت های حفاظتی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: طرح پمپاژ در ۸۵۰ هکتار اراضی دیم در منطقه مختار شهرستان بویراحمد یکی از طرح های راکد در گذشته بوده که همراه با ۲۰ طرح پمپاژ کشاورزی در دولت یازدهم احیا و در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.
جعفر گوهرگانی افزود: افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح پمپاژ هزینه شد که سال گذشته با کاشت محصول لوبیا بیش از این مبلغ هزینه شده برای کشاورزان سرمایه گذاری داشت.
وی تعداد بهره برداران در این طرح را بیش از ۴۸۰ نفر دانست و گفت: این افراد در قالب تشکیل شرکت تعاونی آب بران مشغول بهره برداری از این طرح هستند.
وی گفت: افزون بر ۳۰ هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به آبی را دارد.
گوهرگانی ابراز داشت: تاکنون ۱۰ هزار هکتار از این میزان تحقق یافته است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت