پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 آبان 1396 ساعت 06:08:: شناسه خبر: 25558

رئیس منابع آب کهگیلویه:

کشت محصولات کم آب در اولویت جهاد کشاورزی قرار گیرد/ صدور ۴۹ فقره حکم قضایی برای متخلفان کشت غیرمجاز محصولات کشاورزی

رئیس منابع آب کهگیلویه اظهار کرد: برای حفظ منابع آبی، جهاد کشاورزی با معرفی الگوی کشت مناسب در راستای آموزشهای کشاورزان همکاری خود را نیز افزایش دهد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رئیس منابع آب کهگیلویه گفت: ۲۹۰ فقره پرونده قضایی کشت غیرمجاز محصولات کشاورزی و آب فروشی در دادگاه این شهرستان برای متخلفان تشکیل شده است.
یعقوب دمساز  اظهار داشت: از این تعداد برای ۴۹ فقره حکم کلی صادر شده است.
وی با اشاره به افت محسوس سطح آبهای زیرمینی در دشت های کهگیلویه، گفت: کشت محصولات کم آب باید در اولویت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
دمساز تصریح کرد: جهاد کشاورزی با برنامه ریزی به کشاورزانی که به آبیاری مدرن مجهز هستند، تسهیلات ارائه دهد.
رئیس منابع آب کهگیلویه اظهار کرد: برای حفظ منابع آبی، جهاد کشاورزی با معرفی الگوی کشت مناسب در راستای آموزشهای کشاورزان همکاری خود را نیز افزایش دهد.
دمساز تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی هیچ متقاضی برای تامین آب زمینها از طریق حفر چاه برای اجرای طرحهای گلخانه ای، دامداری، مرغداری و گاوداری نباید معرفی شود.
یکهزار و ۳۸۷ حلقه چاه در شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام وجود دارد که از این تعداد ۹۷۶ حلقه چاه مجاز و ۴۱۱ حلقه غیرمجاز هستند.
افت سطح آب در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۵ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود ۴۴ درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع ۵۷٫۳ درصد بارش‌های مفید نیز حدود ۵۵ درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین ۴۴ درصد بارش‌های مفید معادل ۲ هزار و ۶۱۳ میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
از ۱۵ دشت کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ دشت دارای آبخوان است.
به دلیل خشکسالی و افزایش بهره برداری در این تعداد دشت استان، ۶۰ میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت