پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 آبان 1396 ساعت 20:08:: شناسه خبر: 26093

گفت وگو با فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛

کم کاری تیروئید چیست؟/علایم، دلایل و درمان آن

کمبود ید را از دیگر علل ایجاد کم کاری تیروئید دانست و افزود: در دنیا کمبود ید به عنوان علت اصلی و در ایران به علت وجود نمک های یددار در وعده های غذایی خانواده ها، از علل فرعی بیماری کم کاری تیرویید محسوب می شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیروئید یکی از غدد اصلی بدن بوده که در ناحیه جلو گردن قرار داشته و وظیفه اصلی آن ترشح هورمون های تیروئیدی است که از هورمون های اصلی سوخت و ساز بدن هستند.

به گزارش صدای جنوب  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر علی سرورام افزود: برای ترشح این هورمون‌ها یک هورمون تحریکی توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می شود که بر روی غده تیروئید اثر می‌گذارد و سبب تولید هورمون‌ها می شود.

وی با بیان اینکه علت اولیه کم کاری تیروئید مربوط به خود تیروئید است، اذعان داشت: در صورتی که غده تیروئید به هر دلیلی نتواند هورمون کافی تولید کند، کم کاری تیروئید در فرد ایجاد می شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: یکی از علت های اصلی کم کاری تیروئیدی، بیماری های خودایمن تیروئید است، به این معنا که بدن بر علیه غده تیروئید پادتن تولید می کند و در نتیجه سبب اختلال در ترشح هورمون های تیروئیدی می شود.

دکتر سرورام اضافه کرد: این بیماری می تواند با سایر بیماری های خودایمن مانند کم خونی، کم کاری غدد فوق کلیوی، دیابت نوع ۱، بیماری های پوستی و روماتیسمی و نیز بیماری پیسی همراه باشد.

ایران حدود ۲ برابر میانگین جهانی، کم کاری تیروئید مادرزاد دارد

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کم کار تیروئید مادرزاد را از دیگر علل اولیه کم کاری تیروئید دانست و افزود: در دنیا از هر ۴ هزار تولد و در ایران از هر یک هزار تا دو هزار تولد یک نفر به این بیماری مبتلا می شود که این آمار در ایران حدود ۲ برابر میانگین جهانی است.

دکتر سرورام بیان کرد: در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزاد، ممکن است پس از گذشت ۲ تا ۳ سال، دارو درمانی قطع شود و چنانچه کم کاری تیروئیدی مادرزاد به موقع درمان نشود عوارض شدیدی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کم کاری تیروئید به دنبال دخالت های درمانی مانند اشعه درمانی، مصرف ید رادیواکتیو و مصرف بیش از حد داروهای پرکاری تیروئید، در افراد ایجاد می شود.

وی کمبود ید را از دیگر علل ایجاد کم کاری تیروئید دانست و افزود: در دنیا کمبود ید به عنوان علت اصلی و در ایران به علت وجود نمک های یددار در وعده های غذایی خانواده ها، از علل فرعی این بیماری محسوب می شود.

علل ثانویه کم کاری تیروئید، مربوط به هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز است

دکتر سرورام تصریح کرد: جراحی، تومور مغزی، خونریزی، اشعه درمانی و ضربه به سر و جمجمه که بر هیپوفیز و هیپوتالاموس اثر می گذارند از علت های ثانویه این بیماری است.

وی با بیان اینکه این بیماری در بزرگسالان به خصوص زنان شایع تر است، ابراز کرد: در برخی موارد مانند کم کاری تیروئید پس از زایمان و کم کاری تیروئید که به دنبال برخی عفونت های ویروسی ایجاد می شوند، موقت و گذرا است.

دکتر سرورام عنوان کرد: طول درمان بیماران کم کاری تیروئید، در موارد گذرا و موقت چند هفته تا چند ماه و در بقیه موارد فرایند درمان تا پایان عمر بیمار ادامه دارد.

علائم بالینی کم کاری تیروئیدی

فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: خستگی، ضعف، یبوست، احساس سرما، ریزش مو، اختلال در تمرکز و حافظه، افزایش وزن، اختلال قاعدگی در خانم ها، پف آلودگی دست ها و صورت، افزایش فشار خون، چربی خون و بزرگ شدن تیروئید(گواتر) از مهمترین علائم ظاهری این بیماری است.

سرورام؛ تجمع آب در اطراف ریه ها و قلب و بلوغ زودرس و دیررس در نوجوانان از دیگر علائم این بیماری در موارد شدیدتر عنوان و خاطر نشان کرد: توصیه می شود برای پیگیری از ابتلا به کم کاری تیروئید، همه افراد به اندازه کافی از نمک های یددار در وعده های غذاهایی خود استفاده کنند.

وی افزود: افرادی که کم کاری تیروئید خفیف دارند نیاز به درمان نداشته و فقط باید از مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات گروه کلم، اسفناج، سویا، شلغم و بادام زمینی پرهیز نمایند.

وی اضافه کرد: کم کاری تیروئید خفیف در کودکان در سنین رشد، زنان باردار و خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند، باید حتما درمان شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان با بیان اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش خون صورت می گیرد، تاکید کرد: همه نوزادان در بدو تولد باید از نظر کم کاری تیروئیدی غربالگری شوند زیرا کم کاری تیروئیدی سبب کاهش رشد کودک می شود.

خبر: سحر حسینی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت