پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 آذر 1396 ساعت 14:09:: شناسه خبر: 28256

نقد مستند« پندوم »ساخته اردوان زینی سوق منتخب جشنواره سینما حقیقت + آنونس فیلم

این مستند روایتی است گویا و بدون تحریف از هر آنچه گفته شده، گفته‌هایی که سیاستمداران برای جذب آرا طرح می‌کنند و مردمی که ساده دلانه آنها را می‌پذیرند و تمام وجودشان را برای برطرف کردن نابسامانی‌ها و کمبودهایی که در زندگی‌شان رخ داده، مهیا می‌کنند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مستند« پندوم »ساخته اردوان زینی سوق تهیه کننده وکارگردان کهگیلویه وبویراحمدی است.

در سالن  پردیس سینمایی چارسو و در دومین روز از یازدهمین جشنواره سینماحقیقت این مستند به نمایش درامد وتوجه زیادی را به خود جلب کرد.

نقد منوچهر دین پرست ازنویسندگان بزرگ کشور درباره این مستند درزیر می آید.

سیاستمداران چه می‌گویند؟ آنها بر آنچه می‌گویند، باور دارند؟ آیا توان تحقق آنچه را وعده می‌دهند، دارند؟ در ایام تبلیغات انتخابات مجلس کاندیداها چه رفتاری از خود نشان می‌دهند؟ از سوی دیگر می‌توان این پرسش‌ها را هم طرح کرد؛ مردم صحبت‌های سیاستمداران را در ایام تبلیغات‌های انتخاباتی جدی می‌گیرند؟ آیا آنها می‌دانند که سیاستمداران توان تحقق وعده‌ها را دارند یا ندارند؟

چرا مردم در انتخابات مشارکت می‌کنند؟ تمامی این پرسش‌ها در کانون مستندی با نام «پندوم» قرار گرفته است. مستندی که توانسته با قرار دادن دوربین خود در زمان انتخابات مجلس در یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد تمامی اتفاقات آن را در سه دوره زمانی، قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس و ایام تبلیغات کاندیداهای مجلس و نه ماه پس از پایان انتخابات، به تصویر بکشد.
این مستند روایتی است گویا و بدون تحریف از هر آنچه گفته شده، گفته‌هایی که سیاستمداران برای جذب آرا طرح می‌کنند و مردمی که ساده دلانه آنها را می‌پذیرند و تمام وجودشان را برای برطرف کردن نابسامانی‌ها و کمبودهایی که در زندگی‌شان رخ داده، مهیا می‌کنند. «پندوم» مستندی است که مواجهه را به تصویر کشیده است. مواجهه‌ای که مردم منطقه در یکی از شرایط خاص و حضور حداکثری آنها در تمام اتفاقات با کمترین توقع‌ها مطرح می‌شود.


«پندوم» را از دو جهت می‌توان قابل تامل دانست. یکی آنکه از یکسو رفتار و کردار کاندیداها را با تمامی هیجانی که از خود بروز می‌دهند، از شعارهایشان تا گرفتن نامه‌های دردمندانه مردم محروم نشان می‌دهد. از سوی دیگر مردمی که شرکت در انتخابات را وظیفه خود می‌دانند اما عده‌ای بر این باورند که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و عده‌ای دیگر هنوز امیدی در دل دارند.
«پندوم» را می‌توان مستندی دانست که توانسته سه موقعیت زمانی را در حالی به یکدیگر گره زند که اصل، حاشیه آن است نه انتخابات. حاشیه‌هایی که توانسته به خوبی شکار شوند و پیام مستند را یکدست کند. کارگردان با قرار دادن تصاویر به دنبال خطی است که رفتار مردم را تاثیر گرفته از رفتار کاندیداها نشان دهد. گویی روابطی متقابل میان این دو در جریان است. وقتی که کاندیدایی با فریاد از وعده‌هایش دفاع می‌کند و دوربین کودکی را نشان می‌دهد که خاک در بطری می‌ریزد گویی مخاطب را به سوی وعده‌ها می‌کشاند. وقتی که دوربین پیرمردی را نشان می‌دهد که با گاوآهن خود روی زمین کار می‌کند و از دست رنج خود ارتزاق می‌کند و از سوی دیگر مردمی که دوان دوان به دنبال کاندیداهای خود هستند، کارگردان قصد دارد تضاد درونی سه مقطع زمانی را که نشانه رفته، افشا کند. وقتی که کاندیدایی به جای شنیدن گفته‌های مردم دائما سر در موبایل خود دارد چگونه می‌تواند مرهمی بر زخم‌های مردمی باشد که از نداشتن یک مدرسه و درمانگاه فریاد سر می‌دهند.
«پندوم» را می‌توان مستند رفتارشناسانه سیاسی مردم در ایام انتخابات سیاسی ارزیابی کرد. بر این اساس روایتی که از مردم و کاندیداها در این مستند می‌بینیم تماشاگر را به قضاوت می‌کشاند. قضاوتی که می‌توان زمینه‌های تحقق رخدادی سیاسی برای آینده باشد. رخدادی که نشان دهنده خلاء آموزش مردم در یک کنش جمعی سیاسی باشد.
«پندوم» به جای آنکه یکی از شهرهای بزرگ که معیارهای انتخابات در آن با اتفاقات و زمینه‌های متعددی شکل می‌گیرد را هدف قرار دهد، شهری کوچک را برگزیده که ساده‌ترین رفتار مردم را به محک آزمون سیاستمداران بگذارد. آنهایی که می‌خواهند در کلان‌ترین عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشند اما همچنان با رفتار و کردار خود وضعیتی را به وجود می‌آورند که بیش از آنچه با عقلانیت همراه باشد نشان از فضایی احساسی و به دور از تدبیر است. در هر سه مقطع زمانی که این مستند آن را برگزیده رفتارهای مردم در کمپین‌های تبلیغاتی و حضور در ایام رای‌گیری که با سکوتی عجیب فرو رفته را می‌توانیم به خوبی مشاهده کنیم.
فاز سومی که «پندوم» توانسته مخاطب را همراه خود کند دو نکته را برای ما بازگو می‌کند، یکی آنکه مهم نبودن چه کسی برنده می‌شود و دیگر آنکه هیچ اتفاقی نیفتاد و مشکلات همچنان پابرجاست. شاید بتوانیم همین بخش را اوج این مستند بدانیم که دیگر نه از کاندیداها و کمپین‌های آنها خبری بود و نه از کسانی که هیجان زده، آنها را پیروز قطعی می‌دانستند. شناسایی چنین رفتار و آشکار ساختن یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی اگرچه برای کارگردان اهمیت دارد اما او با نشان دادن کودکانی که کنار رودخانه بازی می‌کنند و مادر آنها لباس‌ها را می‌شوید بیش از هر چیزی گویای آشفتگی است که در روابط اجتماعی و سیاسی ما نهفته و گویی انتخابات یکی از آن مقاطع زمانی است که باید تکرار شود و باز هم تکرار شود و آب از آب تکان نخورد.

آنونس مستند پندوم

براساس گزارش صدای جنوب؛شبکه‌های یک، دو، چهار ومستند با تهیه و پخش ویژه برنامه‌هایی، رویدادهای مختلف یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را تادوشنبه ۲۷ اذرماه پوشش می‌دهند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت