پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 آذر 1396 ساعت 21:09:: شناسه خبر: 28274

ریاست مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی به یکی از فرزندان کهگیلویه بزرگ رسید

همزمان با برگزاری چهاردهمین کنفرانس فنی مجمع مقامات کشورهای اسلامی در ایران، سازمان امور مالیاتی کشور ریاست مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی (آتاییک) را برای مدت یک سال بر عهده گرفت.

به گزارش صدای جنوب،مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی که به منظور همفکری و تشریک مساعی در خصوص مسایلی همچون مدیریت، وصول و توزیع مالیات و زکات ایجاد شده در سال ۲۰۰۳ در مالزی تاسیس و این کشور به همراه ایران به ترتیب اولین و دومین میزبان این مجمع بوده اند.
همزمان با برگزاری چهاردهمین اجلاس آتاییک در تاریخ ۱۹ لغایت ۲۲ آذرماه در تهران، سازمان امور مالیاتی ایران مجددا و پس از ۱۲ سال، ضمن تقبل میزبانی این دوره، ریاست یک ساله این اجلاس را برعهده گرفت.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان رئیس جدید این مجمع در جمع شرکت کنندگان در این اجلاس، از جمله دبیرکل مجمع، روسای هیات‏های مالیاتی کشورهای اسلامی، سفرا، اعضای صندوق بین المللی پول، نمایندگان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در خصوص دو محور تحول نظام مالیاتی ایران و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب و همچنین مالیات ستاتی از اقتصاد و خدمات دیجیتال سخنرانی کرد.


سید کامل تقوی نژاد با بیان اینکه تحول نظام مالیاتی و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب، امروزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای سازمان های مالیاتی تبدیل شده است، گفت:تحول سازمان¬های مالیاتی را در دو بعد مدرن سازی (دیجیتالی شدن) و اصلاح قوانین و مقررات می توان تبیین نمود.
وی افزود: بی شک بخش مهمی از فرآیند تحول سازمانی، معطوف به مدرن سازی خواهد بود. تغییرات چشمگیر تکنولوژی در محیط بیرونی سازمان ها، شیوه های جدید کسب و کار، حجم انبوه داده ها و اطلاعات و… از جمله عوامل محرک به سوی مدرن سازی محسوب می شوند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره اینکه سازمان امور مالیاتی کشور ایران با درک این مهم، در طی سال‎های گذشته، اقدام به راه¬اندازی سامانه ثبت نام و دریافت شماره اقتصادی، سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه‏های مالیاتی اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی و اجاره املاک و ارزش افزوده، همراه با امضاء الکترونیکی نموده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها، سامانه ارسال صورت معاملات فصلی برای ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش و همچنین قرارداد¬ها (موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م)، سامانه فهرست مالیات بر درآمد حقوق، سامانه خلاصه پرونده الکترونیکی برای مشاهده اطلاعات پرونده مالیاتی توسط مودیان و سامانه پرداخت الکترونیکی قبوض مالیاتی نیز از دیگر موارد مکانیزاسیون نظام مالیاتی ایران به شمار می روند.
وی تصریح کرد: سامانه¬های مذکور از طریق پورتال عملیات الکترونیکی مودیان به آدرس www.tax.gov.ir در دسترس مودیان مالیاتی قرار دارد; ضمن اینکه علاوه بر سامانه های مذکور که ارتباط سازمان و مودیان را تسهیل می‎کنند، نرم افزارهای دیگری نیز راه¬اندازی شده¬اند که فرآیندهای داخلی سازمان همانند رسیدگی و تشخیص مالیات در منابع مختلف مالیاتی، وصول و اجرا و حل اختلاف مالیاتی را مورد پشتیبانی قرار می دهند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به طرح جامع اطلاعات مالیاتی به عنوان یکی از محورهای مهم تحول نظام مالیاتی ایران اشاره کرد و گفت: اجرای طرح جامع مالیاتی که از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده ، در قالب ۵ محور و ۳۲ پروژه برای دستیابی به وضع مطلوب طراحی شده است که شامل محور نرم افزار و نظام یکپارچه مالیاتی (۱۰ پروژه)، محور زیرساخت (۷ پروژه)، محور همکاری با صاحبان منافع (۷ پروژه)، محور منابع انسانی (۶ پروژه) و محور مدیریت طرح (۲ پروژه) می باشد.
وی افزود: هسته اصلی طرح جامع مالیاتی ، نرم افزار ITS است که از تمامی فرآیندهای مالیاتی اصلی از جمله ثبت‎نام، پردازش و حسابرسی، به صورت یکپارچه و در تمامی منابع مالیاتی پشتیبانی می¬کند.
تقوی نژاد همچنین ادامه داد: پروژه انتخاب برای حسابرسی بر مبنای ریسک (کوتاه مدت و بلند مدت) نیز یکی دیگر از پروژه های مهم این طرح می باشد که براساس این پروژه، صحت اطلاعات اظهارنامه مودیان بررسی می شود و مودیان براساس میزان ریسک، طبقه بندی و ممیزی خواهند شد.
وی در ادامه به محور دوم تحول نظام مالیاتی ایران تحت عنوان اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی اشاره کرد و گفت: اصلاحیه قانون مالیات‌‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که یکی از نقاط قوت آن، اصلاح ضمانت های اجرایی قانون بوده است. به تبع این موضوع، جرم انگاری فرار مالیاتی و تعیین مصادیق آن و میزان مجازات ها، چشم انداز روشن و مثبتی را در زمینه جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: این دسترسی گسترده به اطلاعات هویتی، عملکردی، اقتصادی و مالی مودیان نزد اشخاص ثالث همانند اطلاعات بانکی، نقطه عطفی در عملکرد دقیق و شفاف نظام مالیاتی ایجاد نموده است.
وی در ادامه به اجرا و پیاده سازی نظام مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی دیگر از پایه های مهم تحول نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی تصویب و به اجرا گذاشته شد و پس از گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز اجرای آزمایشی آن، لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده براساس تجربیات داخلی و بین¬المللی، برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. علاوه بر این، لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوق های مکانیزه فروش نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
وی همچنین تنقیح قوانین مالیاتی به عنوان اولین قانون تنقیحی کشور را از زمینه های مهم حرکت به سمت نظام مالیاتی مطلوب عنوان کرد و گفت: علاوه بر اصلاحات صورت گرفته در بخش قوانین، هم اکنون تنقیح مقررات و بخشنامه ها نیز در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان گام تکمیل کننده این فرآیند قرار دارد.
تقوی نژاد، در خصوص موضوع دوم کنفرانس، یعنی « اقتصاد و خدمات دیجیتال» اظهار داشت: کشور ایران نیز همانند سایر کشورها با پدیده توسعه کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت روبرو است. دیجیتالی شدن، روز به روز در حال گسترش بوده و تمامی ابعاد کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است.
وی عنوان داشت: اگرچه در نگاه اول، این موضوع یک پدیده تکنیکی و فنی است، اما ماهیت مجازی آن، چالش‎های مالیاتی را نیز موجب شده است. شناسایی فعالان اقتصادی فضای مجازی و تعیین مشمولیت مالیاتی آنها با توجه به مفهوم «مقر دائم» از جمله این چالش ها است.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری دستگاه ها و مراجع ذیربط، اقدامات موثری را برای شناسایی مودیان فضای مجازی آغاز کرده است، اما تعیین مشمولیت مالیاتی کسب و کارهای مجازی و تعیین مقر آنها ،خصوصا کسب و کارهای بین¬المللی، با توجه به ابعاد کسب و کارهای مجازی همانند مکان استقرار سرور، محل اداره و پشتیبانی وب سایت، محل پرداخت و دریافت وجه (حساب بانکی)، محل تولید کالای دیجیتال و… همچنان با مشکل مواجه هستیم.
وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با آسیب شناسی برنامه ها و سیاست های جاری و گذشته سازمان های مالیاتی و تطبیق آن با تجربیات موفق کشورهای عضو و سایر کشورهای دنیا، ضمن تشریک مساعی، همفکری و تبادل تجربیات موفق کشورهای عضو، زمینه بهبود سیاست های مالیاتی و ارتقاء ساختار اداری و اجرایی نظام مالیاتی کشورهای عضو فراهم شده و مسیر رسیدن به جایگاه مطلوب فراهم گردد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت