پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 دی 1396 ساعت 06:10:: شناسه خبر: 29174

تحلیلی بر انتخاب رئیس آموزش وپرورش بویراحمد؛

به مرادی فرصت ادامه خدمت دهیم / زارع پور تسلیم فشارها نشود

آموزش و پرورش یکی از معدود دستگاه های دولتی است که تقریبا با اکثریت جامعه ارتباط مستقیم و غیره مستقیم دارد و می توان گفت ، همه ی طبقات اجتماعی از فقیر و غنی تا شهری و روستای و همچنین زن و مرد به نوعی دوره ای از زندگی خود را مستقیم و دوره ای را غیره مستقیم با آن مرتبط هستند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مشکلات و معضلات آموزش و پرورش از شهرهای برخوردار گرفته تا مناطق محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد به اندازه ای است که مدیریت بر این دستگاه مهم و حجیم را با سختی های زیادی روبرو می کند.

به گزارش صدای جنوب به نقل از تابناک ، در بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد به راحتی می توان مشکلات متعدد مدارس را مشاهده کرد و برای دیدن کمبودها اصلا نیازی به سفر به دورترین نقطه استان نیست ، در هر نقطه ای می توان این کمبودها را مشاهده کرد چرا که علاوه بر فقر فرهنگی به ارث مانده از گذشته ، فقر مادی هم مزید بر علت شده است تا بر خلاف دیگر مناطق کشور ، مشارکت های مردمی به شدت پایین باشد و آموزش و پرورش خود به تنهایی سعی در رفع مشکلات نماید هر چند در یکی دو سال اخیر عمق محرومیت ها توانسته برخی خیرین را مجاب نماید که به کمک آموزش و پرورش در این استان بیاید.

مدیریت بر آموزش و پرورش رستم کش

آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به عنوان پر جمعیت ترین آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد چه از نظر پرسنل (بیش از ۶ هزار شاغل و بازنشته) و چه از نظر جمعیت تحت پوشش فعالیت ها(بیش از ۶۰ هزار دانش آموز) ، همواره دارای مشکلات و معضلات متعددی بوده است به گونه ای که مدیریت بر آن را به شدت سخت و نیازمند داشتن هنر مدیریت خاص کرده است.

این سختی ها تا اندازه ای است که دوره ی مدیریت اشخاص بر این دستگاه آموزشی را بسیار پایین آورده است و معمولا دوران مدیریت آن کوتاه و حدودا یکساله است!

واژه رستم کش را یکی از معاونین آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در صحبت های محاوره ای بر آن گذاشته بود و می گفت : آنچنان مدیریت بر این دستگاه سخت و طاقت فرسا است که اگر رستم(کنایه از قوی بودن) را هم بر آن مدیر کنند دوامی نخواهد داشت و البته وی و اکثریت صاحبنظران بر این اعتقاد هستند که اولین چاره کار این آموزش و پرورش دو منطقه ای کردن آن است.

دو ماه سرپرستی بر آموزش و پرورش بویراحمد

پس از استعفای غیره منتظره سید علی اکبر هاشمی ، بازار گمانه زنی ها چندان رونقی نگرفته بود که با سرعت عمل از طرف مدیر کل آموزش و پرورش استان ، معاونت پرورشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ، به عنوان سرپرست این دستگاه آموزشی انتخاب شد تا اولین قدم برای تعیین مدیریت آن برداشته شود.

تا اینجای کار رضایت نسبی از اقدامات پس از علی اکبر هاشمی برقرار بود اما تعیین مدیریت قطعی این دستگاه آموزشی پر مشقت ، وارد مرحله ی جدیدی شد که هر چه کش دار تر می شود بر پیچدگی آن مطمئنا افزوده می شود چرا که متاسفانه سال هاست ، آموزش و پرورش تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و افرادی غیر تخصصی در حوزه آموزش لابیگری های شدیدی را بر آن اعمال می کنند و آموزش و پرورش بویراحمد هم مستثنی نمانده است ضمن اینکه در این شهرستان مسائل قومیتی هم مزید بر مشکل سیاسی کاری در آموزش و پرورش شده است و برای تعیین مدیریت قطعی مشکلاتی را بوجود آورده است.

وضعیت به گونه ای شده است که برخی سایت ها و کانال های تلگرامی به راحتی اشخاصی را به لیست افراد /گزینه/ مدیریت اضافه می کنند و با راه اندازی نظر سنجی به قول خود می خواهند مدیریت آموزش و پرورش را از طریق آرای مردمی انتخاب کنند ، حال اینکه متاسفانه بیشتر افرادی که چنین نظرسنجی هایی انجام می دهند ، تخصصی در زمینه اموزش و پرورش ندارند(در عین این حالی که به عنوان اصحاب رسانه و فعالین اجتماعی دغدغه داردند و این وضعیت را یم معظل می بینند) و شاید نمی دانند که ماهیت مشکلات آموزش و پرورش چگونه و چیست؟ و انتخاب مدیریت آن بسیار تخصصی و نیازمند داشتن شاخص های خاصی است که اگر رعایت نشود ، دود آن به چشم کل جامعه می رود و این جا تنها جایی است که خسارت انتخاب سیاسی و قومی می تواند لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره اجتماع وارد کند. و شاید نمی دانند که مدیریت بر این دستگاه نباید در گرو زد و بند های معمول سیاسی و قومیتی موجود در شهرستان بویراحمد قرار گیرد.

این روزه نقل مجالس و محافل در شهرستان بویراحمد این است که به نظر شما چه کسی مدیریت آموزش و پرورش را بر عهده خواهد گرفت؟! و متاسفانه عده ای هم (چه مردم معمولی و چه برخی سیاسیون با نفوذ) به شدت در پی به کرسی نشاندن گزینه مورد نظر خود هستند و گویا اصلا برایشان مهم نیست که تاخیر در تعیین مدیر تا چه میزان بر مشکلات می افزاید!

دو ماه سرپرستی سید نظام مرادی بر آموزش و پرورش بویراحمد

پس از استعفای سید علی اکبر هاشمی ، سید نظام مرادی که چند سالی معاونت پرورشی و تربیت بدنی این آموزش و پرورش را بر عهده داشت ، در میان گزینه های موجود از طرف زارع پور (مدیر کل آموزش و پرورش) به عنوان سرپرست تعیین شد تا اینکه مدیریت قطعی انتخاب شود. اما بسیاری بر این عقیده بودند که سرپرست نمودن مرادی در واقع تعیین مدیر قطعی بوده است هر چند تاخیر دو ماهه ی این انتخاب قطعی ، شک هایی را مبنی بر دخالت ها و فشارهای سیاسی از بیرون را افزایش داده است .
مدیریت دو ماهه سید نظام مرادی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش بویراحمد از نظر برخی افراد شاغل در آموزش و پرورش و فرهنگیان به گونه ای بوده که کارنامه مثبتی را از وی نشان می دهد تا جایی که یکی از نشریات استان که با مدیریت یکی از فرهنگیان بازنشسته با سابقه ۳۶ سال خدمت در آموزش و پرورش ، کار می کند ، تحرکات آموزش و پرورش در این دوره ی دو ماهه را مثبت ارزیابی کند.

 

البته باید بپذیریم آموزش و پرورش شاید تنها دستگاه دولتی است که به شدت از کمبود بودجه رنج می برد چرا که بودجه های تصویبی مطلقا کفاف هزینه های مدارس را نمی نماید و همین یک نکته کافی است تا مدیریت ها تحت تاثیر قرار گیرند.

یکی از اقدامات بسیار مثبت سید نظام مرادی در این دو ماهه پیگیری بازدید مشترک فرمانداری و آموزش و پرورش با شدت و هدفمندی بیشتر است به گونه ای که در این سال و با انجام پنجمین بازدید مشترک و درگیر نمودن دیگر دستگاه ها برای بهره گیری از توان آن ها جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش بویراحمد ، اتفاقات خوبی رخ داده است و خوشبختانه تعاملات وی اکثریت دستگاه ها و البته خیرین را برای کمک به رفع مشکلات حساس کرده است که امید است با ادامه این روند بتوان از مشکلات آموزش و پرورش این شهرستان کاست.

آنچه که از وضعیت موجود تحلیل شد به عنوان حمایت از شخصی خاص نیست بلکه تبیین شرایط موجود بود و مخاطبان عزیز می توانند همانند نگارنده تحلیل بالا ، نظر خود را در خصوص عملکرد سید نظام مرادی در این دوماهه و یا شرایط کلی حاکم بر آموزش و پرورش بیان کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت