پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 دی 1396 ساعت 01:10:: شناسه خبر: 29885

ثبت ۴ اثر فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد در فهرست آثار ملی

چهار اثر میراث فرهنگی شامل پوشاک محلی زنانه، پوشاک محلی مردان ایل بویراحمد و غذا‌های سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت:چهار اثر میراث فرهنگی شامل پوشاک محلی زنانه، پوشاک محلی مردان ایل بویراحمد و غذا‌های سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.
به‌گزارش صدای جنوب؛مسعود شفیعی افزود: پیش از این لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمدی ثبت شده بود، ولی در نشست شورای ثبت آثار ملی که هفته جاری در تهران برگزار شد، لباس محلی زنان و مردان به صورت جداگانه به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه این نخستین بار است که غذا‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود ادامه داد:غذای کلگ و گوشت از حبوباتی مانند نخودچی و گوشت به صورت آبگوشت تهیه می‌شود و در این خوراک به جای نان گندم از نان کلگی که از بلوط تهیه شده استفاده می‌شود.
شفیعی گفت: دم پخت گوشتی نیز از حبوباتی مانند عدس و گوشت به صورت سوپ تهیه می‌شود.
وی اضافه کرد: لباس محلی و سنتی زنان کهگیلویه و بویراحمد که پوشیدن آن از دیرباز تاکنون در استان مرسوم بوده از سه بخش اصلی سرپوش، بالاتنه و پایین تنه تشکیل شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: سرپوش لباس محلی زنان استان، شامل یک پارچه روپوش یا همان روسری به نام میناست که به طور معمول دارای بیش از یک متر طول و بین ‎ ۶۰ تا ‎ ۷۰ سانتیمتر عرض است و بر روی آن یک سربند پارچه‌ای به نام چارقد یا لچکی پوشیده می‌شود که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.
وی افزود: همچنین یک کلاه کوچک زیر مینا قرار می‌گیرد تا پوشش دهنده مو‌های جلو سر زنان باشد و به طورمعمول زیورآلات سنتی و ظریف به آن متصل می‌شود.
شفیعی ادامه داد: بخش بالاتنه لباس محلی زنان کهگیلویه و بویراحمد، همان پیراهن است که به گویش محلی جومه نامیده می‌شود و از زیر گردن تا کف پای زنان را از جلو و پشت می‌پوشاند.
بخش پایین تنه که به شکل دامن است تنبان نامیده می‌شود و پنج تا ‎ ۱۲ متر پارچه برای دوخت آن بکار می‌رود به‌طوری که این دامن از بالا کشدار و کاملاً چین خورده است و در پایین آن تزیین‌هایی مانند نوار دوزی یا پارچه‌های پلیسه دار به کار می‌رود.
رنگ و جنس پارچه این لباس‌ها معمولاً بنا به طبیعت این استان در مناطق گرمسیری و سردسیری، نوع بافت عشایری و روستایی، تنوع باور‌ها و گرایش قومی و قبیله‌ای و سن زنان انتخاب می‌شود.
لباس محلی مردان شامل کلاه نمدی، تن پوش‌هایی با عنوان دلگ یا کت درازی که تا روی زانو‌ها را می‌پوشاند و شالی که با ۲ متر پارچه دور کمر را می‌پوشاند.
شفیعی با بیان اینکه تاکنون ۵۹ اثر میراث معنوی استان شامل صنایع دستی و آیین‌ها و سنت‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است اضافه کرد: ۶۹۱ اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت