پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 دی 1396 ساعت 00:10:: شناسه خبر: 30144

خطر نابودی درختان بلوط کهگیلویه وبویراحمد؛

خادم:همکاری همه دستگاه‌ها برای گازرسانی‌به بیش از ۹۰ درصد خانوارهای روستایی ضروری است

طبق آمار همچنان بیش از یک هزار روستا در این استان فاقد گازرسانی هستند که عدم گازرسانی به روستاها زمینه برای افزایش تخریب‌های زیست محیطی و نابودی انبوه جنگل‌های بلوط را در پی خواهد داشت و باید گفت شاید بیش از ۱۰ هزار درخت بلوط برای تأمین نیازمندی‌های روستائیان قطع می‌شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

حجم پراکندگی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا است و برخی از این روستاها در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب تاکنون از نعمت گاز برخودار شدند و برخی از آنها طبق برنامه‌ریزی مسؤولان در نوبت بهره‌مندی از این نعمت الهی هستند.

اما هنوز برخی از روستائیان برای تهیه غذا و گرم نگه داشتن خانه‌های خود به درختان پناه می‌برند و با قطع کردن شاخ و برگ‌ها، آنها را روی هم انباشته می‌کنند تا در روزهای سرد زمستان دغدغه‌ای برای گرم نگه داشتن خانه نداشته باشند.

طبق آمار همچنان بیش از یک هزار روستا در این استان فاقد گازرسانی هستند که عدم گازرسانی به روستاها زمینه برای افزایش تخریب‌های زیست محیطی و نابودی انبوه جنگل‌های بلوط را در پی خواهد داشت و باید گفت شاید بیش از ۱۰ هزار درخت بلوط برای تأمین نیازمندی‌های روستائیان قطع می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد خاک و جمعیت کشور را در دل خود جای داده است اما سطح وسیعی از این استان کوچک را جنگل‌ها و مراتع تشکیل داده که حراست از این نعمت بزرگ الهی وظیفه همگان است اما روستائیان کهگیلویه و بویراحمد از سرناچاری درختان را قطع می‌کنند و از هیزم‌ها برای پخت غذا، گرم نگه داشتن خانه و استحمام استفاده می‌کنند.

شرکت گاز طی سال‌های اخیر گازرسانی به روستائیان برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را در قالب پروژه سبز در دستور کار قرار داده اما گاهی عدم همکاری دستگاه‌ها شتاب برای انتقال گاز به روستاها را با کُندی مواجه کرده و همین امر موجب انتقاد مسؤولانی شده که می‌خواهند دل کوه را بشکافند و لوله‌های گاز را به دورترین نقطه از استان ببرند.

رحمان خادم  گفت: توسعه گازرسانی به روستاها و مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در راستای حفظ منابع طبیعی است چرا که شاهد قطع درختان هستیم و جلوی هر خانه روستایی بالای یک تن هیزم انبار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق تعهد دولت به مردم برای گازرسانی، روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تعیین تکلیف شوند که ما سال گذشته این کار را انجام دادیم و بیش از ۴۸۰ روستا تعیین تکلیف شده اما با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن استان هزینه‌ها برای انتقال گاز بسیار بالا است.

وی عنوان کرد: نمایندگان مجلس به همراه مسؤولان وزارت نفت تلاش می‌کنند مجوز ۶ میلیونی برای علمک هر خانوار بگیرند که این پروژه تحت عنوان پروژه‌های زیست محیطی و منابع طبیعی باید قلمداد شود.

خادم تصریح کرد: برای مثال در طول یکسال تعداد ۱۷۰۰ خانوار زیلایی و با احتساب خانوارهای روستاهای سیلاب‌کلوار دو هزار و ۲۰۰ خانوار در طول سال برای تامین مایحتاج خود درختان زیادی را قطع می‌کنند.

این مسؤول با اشاره به اینکه شعار شرکت گاز توسعه گاز حفظ منابع طبیعی است بیان کرد: گازرسانی به مناطق مختلف علاوه بر تامین نیاز گرمایشی مردم موجب حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و بهداشت افراد می‌شود و درخواست می‌کنیم ادارات منابع طبیعی، محیط‌زیست، راهداری و خود مردم همکاری کنند تا اگر قرار است گازرسانی در طول یکسال انجام شود در کمتر از این مدت صورت گیرد و دیگر شاهد قطع درختان نباشیم.

خادم بیان کرد: اما با این موضوع جزیره‌ای برخورد می‌شود و هر اداره‌ای خود را می‌بیند در حالی که همه ادارات باید با هم همفکری و همراهی داشته باشند و در فکر منافع مردم باشیم، استانی مانند خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد گازرسانی در حال انجام است چرا که مدیران با همفکری در حال به پیش بودن گازرسانی در این استان هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت همکاری دستگاه‌ها بیش از ۹۰ درصد خانوارهای روستایی می‌توانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند، گفت: وظیفه همه خصوصا رسانه است که حساسیت را در بین مردم و مسؤولان بالا ببرند تا مشکلات و کمبودها رفع شود و پروژه‌های گازرسانی به سرانجام برسند.

وی با اشاره به مطالعه پروژه گازرسانی به دهستان زیلایی گفت: مطالعه این پروژه در تاریخ ۲۲ خرداد ماه توسط کارشناسان شرکت گاز انجام شد و این افراد در سخت‌ترین شرایط در حال مطالعه مسیر گازرسانی به زیلایی بودند.

 

خادم با اشاره به همت شرکت گاز استان برای به سرانجام رساندن طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی گفت: پروژه گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک یکی از طرح‌های بزرگ استان است که ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته شروع شد و تاکنون بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دهه فجر امسال این پروژه به مرحله قابل قبولی می‌رسد.

وی بیان کرد: تمام فرمانداران و بخشداران شهرستان‌ها و نمایندگان مردم در مجلس پای کار هستند و ما را همراهی می‌کنند لذا نیاز به همکاری بیشتر ادارات محیط زیست، شهرداری‌ها، منابع طبیعی و امور آب برای کوتاهتر کردن زمان گازرسانی و استفاده از شرایط به نحو مطلوب داریم.

این مسؤول عنوان کرد: شرکت گاز تنها اداره در سطح استان است که کل اعتبار خود را مستقیم از مرکز دریافت می‌کند و در قالب بند(ق) اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها را در حساب دارد که باید از این فرصت استفاده شود چرا که سال ۹۷ پایان استفاده از این بند است و هر استانی در تلاش است از فرصت پیش آمده این بند برای توسعه گازرسانی استفاده کند.

وی تصریح کرد: وقتی در سایر استان‌ها تلاش و رقابت برای استفاده از این بند است چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیران بر سر موضوعات پیش‌پا افتاده موجب طولانی شدن روند کار و پروژه‌هایی که راحت می‌توانیم اعتبارات آن را تامین کنیم شوند.فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت