پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 دی 1396 ساعت 21:10:: شناسه خبر: 30238

اما و اگر طرح تامین آب اراضی حومه غربی دهدشت از سد کوثر

پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی، یک منبع حیاتی برای توسعه و اشتغالزایی منطقه است و بنده نیز همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم تأمین اعتبارات آن هرچه زودتر و بیشتر، انجام شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

استفاده از آب سد کوثر برای آشامیدن و کشاورزی مردم دهدشت غربی سال‌هاست تبدیل به یک آرزو شده و از خود می‌پرسند آیا این آب به اراضی غرب دهدشت خواهد رسید.
به گزارش صدای جنوب.شهرستان کهگیلویه از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل کمبود آب کشاورزی بسیاری از مردم این منطقه شغل دیرینه خود را ترک و عده کثیری از آن‌ها به شهر‌ها و استان‌های همجوار مهاجرت کردند.
بسیاری از مردم این منطقه زادگاه خود را ترک کرده و علت مهاجرت خود را نبود آب برای کشاورزی عنوان می کنند.
یکی از ساکنان شهر سوق می‌گوید: شغل من کشاورزی بوده، اما به دلیل نبود آب کافی برای کشاورزی دیار خود را ترک کردم و به یاسوج آمدم.
دیگر شهروند دوگنبدانی که از حومه غربی دهدشت به این شهر مهاجرت کرده می‌گوید: آب کافی برای کشاورزی در این منطقه وجود ندارد و من نیز ۷ هکتار اراضی کشاورزی دارم که تا چند سال پیش با آب چشمه آبیاری می‌شدند، اما در سال‌های اخیر چشمه خشک شد و مجبور شدم شغل دیرینه‌ی خود را ترک کنم و به شهر دوگنبدان مهاجرت کنم.گزارش مکتوب: آیا آب به اراضی غرب دهدشت می‌رسد؟
بسیاری از مردم این منطقه نیز از روند کند طرح آبرسانی به دهدشت غربی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: این طرح معلوم نیست کی به بهره برداری برسد به همین منظور ما به دلیل بلاتکلیفی مجبور شدیم برای امرار معاش خانواده‌ی خود به شهر‌ها و استان‌های همجوار مهاجرت کنیم.
آنچه امروز کشاورزان و دامداران این مناطق را آزار می‌دهد خشکسالی و وضعیت بحرانی حوزه آب در کشور است به همین دلیل آن‌ها مردد هستند و نمی‌توانند به راحتی باور کنند که زمین‌هایشان روزی از تشنگی رهایی می‌یابند.
اراضی دهدشت غربی به مساحت حدود ۷ هزار هکتار از نظر کشاورزی بسیار مستعد بوده، اما به دلیل ماهیت تپه ماهوری و مرتفع بودن این اراضی به رودخانه‌های مجاور نیازمند اتخاذ تدابیر و چاره اندیشی مسئولان است.
در سال‌های اخیر، پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود به طور خالص پنج هزار و ۶۴۷ هکتار قابل کشاورزی است که در صورت اجرای طرح آبرسانی، آب مورد نیاز این اراضی به روش‌های تحت فشار و ثقلی تامین می‌شود.


طرح تامین آب اراضی دهدشت غربی با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در بهمن ماه سال ۸۹ کلنگ زنی و در خرداد سال ۹۰ عملیات اجرای آن شروع شد.
اگر چه این پروژه در سال ۹۰ با هدف اشتغال زایی، آبیاری و رفع کمبود آب منطقه دهدشت غربی طراحی و به مرحله اجرا در آمد، اما هنوز راهی طولانی در پیش دارد و باید گفت: به دلیل کمبود اعتبارات سال‌هاست که با تغییر هر دولت با مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کند و با این اوصاف هنوز این آب به دشت‌های تشنه منطقه نرسیده است و مردم نیز منتظر سرانجام این طرح هستند و زمین‌هایشان نیز در عطش رسیدن آب له‌له می‌زنند.گزارش مکتوب: آیا آب به اراضی غرب دهدشت می‌رسد؟
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه با توسعه این طرح ملی آبرسانی تا روستای بوا، سطح زیرکشت به ۷ هزار هکتار با تراکم بالای کشت درسال‌های آینده افزایش می‌یابد گفت: مرحله نخست این طرح سال ۱۳۹۰ با عقد دو قرار داد از سوی پیمانکار و با نظارت کارشناسان و مشاوران آب منطقه‌ای استان خوزستان آغاز و پس از یک سال توقف به دلیل مشکلات مختلف از جمله مشکلات مالی، عملیات اجرایی آن دوباره آغازشد.
علی داوودی مهر افزود: اعتبار مصوب این طرح در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال و اعتبار پیش بینی شده سال ۹۶ هم ۲۷۰ میلیارد ریال است.
وی سرجمع اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد:راه‌های تامین منابع مالی زیادی از جمله استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرمایه گذار داخلی و خارجی، دریافت تسهیلات و استفاده از ظرفیت پیمانکاران توانمند دولتی برای تامین اعتبارات مورد نیاز در دستور کار است.
داوودی مهر پیشرفت کاری این طرح بزرگ آبرسانی را ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت سد انحرافی با هزینه ۶۰۰ میلیون ریال، تاسیس دو ایستگاه پمپاژ آب،۳۰۰ متر اختلاف ارتفاع و اجرای خط انتقال مرکب به طول ۱۵ کیلومتر از جمله طرح‌هایی است که باید اجرا شود.
وی گفت: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح آبرسانی تامین آب مزارع دهدشت غربی کمتر از سه سال دیگر تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.
عدل هاشمی پورنماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه برای عملیاتی کردن روند توسعه و پیشرفت، ضروری است تا پروژه‌های مربوط به بخش آب، خصوصاً آن‌هایی که نیمه فعال یا غیر فعال هستند را پیگیری کرده تا هرچه سریعتر به بهره برداری برسند افزود: پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی، یک منبع حیاتی برای توسعه و اشتغالزایی منطقه است و بنده نیز همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم تأمین اعتبارات آن هرچه زودتر و بیشتر، انجام شود.
به علت وجود زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و مستعد در منطقه دهدشت غربی، آبرسانی به دشت‌های این منطقه، منجر به ایجاد تحولی عظیم در بخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه می‌شود.
طرح آبرسانی به دهدشت غربی اکنون نیازمند همراهی و حمایت مسئولان برای تسریع در بهره برداری است تا با راه اندازی آن، هم دشت‌های تشنه دهدشت غربی سیراب شوند و هم مرهمی بر گوشه‌ای از زخم‌های بیکاری خیل عظیم جوانان کهگیلویه باشد.صداوسیما

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت