پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 بهمن 1396 ساعت 00:11:: شناسه خبر: 31056

کامیابی وناکامی های راه طی شده

انقلابی بودن، ایجاب می‌کند که پیگیر آرمان‌های انقلاب باشیم و از میزان تحقق آن سراغ بگیریم. به دستاوردهای خود راضی نباشیم و برای موانع آن آرمان‌ها و شعارها چاره بیندیشیم.

پایگاه خبری صدای جنوب:

محمد علی وکیلی‌در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت:

کامیابی وناکامی های راه طی شده

سی و نه سال از انقلاب مردم ایران می گذرد. انقلابی که در آن زمانه، در عمق و گستردگی کمتر حریفی داشت. آن انقلاب در نظام جمهوری اسلامی به قامت نهاد درآمد، بدین امید که در این ساختار بتواند آرمان‌های خود را محقق کند.
کنون پس از چهار دهه، به عقب که می‌نگریم، دفتر خاطراتی از پیروزی‌ها و شکست‌ها، فرارویمان گشوده می‌شود. در پیگیری بسیاری از شعارها توفیق داشتیم و در پاره‌ای از موارد نیز وعده‌های مان وعید شد. امروز باید روایت منصفانه‌ای از گذشته و کارنامه خود ارائه دهیم تا در پرتو این روایت صادقانه، بتوانیم گذشته را چراغ راه آینده کنیم. ما در بسیاری از موارد در این چهار دهه رشدی خیره‌کننده و جهشی داشته‌ایم. در مناطق روستایی و در میان اقشار مستضعف، سطح سرانه بهداشت، مبارزه با بی سوادی، امکانات رفاهی و… نسبت به پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. در زمینه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی به درجه‌ای افتخار‌آمیز از استقلال دست یافته است. حتی در مساله تحقق گردش آزاد اطلاعات، دست‌کم چند گام از کشورهای منطقه جلو هستیم. قطعا سیاهه‌ی دستاوردهای این چهار دهه به احصاء این نوشته درنخواهد آمد. در عمر این انقلاب تا امروز چندبار مقابل همه دنیا ایستادیم و به زانو ننشستیم. در جنگ تحمیلی غیرت و غرورمان را به رخ کشیدیم و در مذاکرات صلح نیز خرد و فرهنگ‌مان جلوه فروشی می‌کرد. با این همه ناکامی‌ها و تلخی‌هایی نیز داشتیم. ما در مدیریت منابع خود در این سالیان، تلفات بسیاری داشتیم. چه بسیار منابع و ذخایر این کشور را با مدیریت نادرست از دست دادیم. هم منابع نفتی و آبی و هم منابع انسانی ما، ذیل الگوهای کهنه مدیریتی مستهلک شدند. در مساله تحقق عدالت، خصوصا عدالت قضایی، سطح ادعای ما با تراز عمل ما سازگار نیست. ظرفیت نظام ما در تحقق آزادی های سیاسی و اجتماعی، بسیار بیشتر از وضعیت امروز ما است. اقتصاد و معیشت، از قطار تحولِ مثبت انقلابی، عقب مانده است. با این حال، ما به راحتی از نارسایی‌ها سخن می‌گوییم. از درون حکومت، صدای دفاع از حقوق منتقدان و معترضان حکومت به راحتی بلند می‌شود. خودانتقادی، الگویی زنده در میان‌ما است؛ هرچند امید داریم که این الگو زنده‌تر و رایج‌تر گردد. این امور به تمامه در رژیم قبل غایب بود.
انقلابی بودن، ایجاب می‌کند که پیگیر آرمان‌های انقلاب باشیم و از میزان تحقق آن سراغ بگیریم. به دستاوردهای خود راضی نباشیم و برای موانع آن آرمان‌ها و شعارها چاره بیندیشیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت