پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 خرداد 1395 ساعت 23:03:: شناسه خبر: 3168

کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ سود سپرده‌ها را بررسی کردند؛

وضعیت نامناسب منابع بانکی

به باوربرخی از کارشناسان، کاهش نرخ سود تسهیلات باتوجه به پایین بودن حاشیه سود در بانک‌ها ناگزیر منجر به کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌شود این در حالی است که نرخ سود باید متناسب با نرخ تورم کاهش پیدا کند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

نادیا صمدی:

کاهش نرخ بهره بانکی از ۱۸ به ۱۶‌درصد طی روزهای اخیر در حالی از سوی تعدادی از بانک‌های خصوصی آغاز شده است که افزایش اختلاف میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب شده بود تا طی دو ماه گذشته زمزمه کاهش نرخ سود بانکی و متناسب شدن آن با نرخ تورم بیش از گذشته مطرح شود به‌طوری در ماه‌های اخیر هم وزیر اقتصاد و هم رییس‌کل بانک مرکزی بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم تاکید کرده‌ بودند. نرخ تورم به روایت بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه امسال به ۱۰٫۴درصد رسیده درحالی‌که نرخ سود سپرده‌های بانکی همچنان ۱۸درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۰درصد است.

در این میان برخی کارشناسان اقتصادی ضمن قانونی بودن اقدام بانک‌های خصوصی در رابطه با کاهش نرخ بهره بانکی معتقدند: کاهش نرخ سود تسهیلات باتوجه به پایین بودن حاشیه سود در بانک‌ها ناگزیر منجر به کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌شود این در حالی است که نرخ سود باید متناسب با نرخ تورم کاهش پیدا کند.

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک‌های خصوصی معتقدند: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، سیاست پولی این نیست که نرخ بهره بانکی را بانک‌ها ۲‌درصد کاهش دهند. در این شرایط اگر بانکی نرخ خود را ۲‌درصد کاهش دهد بانک مرکزی استقبال می‌کند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت