پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 28 خرداد 1395 ساعت 22:03:: شناسه خبر: 3272

یادداشتی ازدکترتاجگردون;

تعامل قوا در مسیر هم افزایی

اگر بنا بر همان سیاست‌های تنش‌زایی و حاشیه‌سازی‌های گذشته باشد، ظرفیت‌های موجود همانند موارد بی شمار گذشته، سوخت می‌شود و آنچه در نهایت باقی می‌ماند، کلی شعارها و وعده‌های اجرایی نشده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

تعامل قوا در مسیر هم افزایی – غلامرضا تاجگردون

نشست مشترک سران قوا روز گذشته در حالی به میزبانی بهارستان برگزار شد که به نظر می‌ رسد روند تعاملی و همکاری قوا پس از آغاز به کار مجلس دهم سرعت و کیفیت بهتری به خود خواهد گرفت.

پیش از این و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم البته قوای سه‌ گانه، در سطح سران و مدیران بلندپایه نیز روابط متعارف و منطقی داشتند و کمتر شاهد بگو مگوها و رسانه‌ ای شدن اختلافات احتمالی بین سران بودیم.
افکار عمومی و به خصوص همکاران ما در مجالس هشتم و نهم فراموش نکرده ‌اند که در دوره گذشته کیفیت روابط قوه مجریه با هر دو قوه دیگر به سطحی از تنش و التهاب رسیده بود که برخلاف توصیه‌ ها و رهنمودهای رهبری و دلسوزان نظام، تعامل جای خود را به اصطکاک و فرسایش داده بود. اجرایی شدن طرح سؤال از رئیس جمهوری و اتفاق کم سابقه یا حتی بی نظیری چون یکشنبه سیاه و هجمه علنی رئیس دولت علیه رئیس مجلس نتیجه چنان مختصاتی از روابط قوا بود. این مهم و این شیوه ارتباط مسئولان وقت دولت، تنها محدود به مجلس نبود و خط نشان کشیدن‌ها و بی‌توجهی‌ها به جایگاه‌های حقوقی، به حدی رسیده بود که رئیس دولت وقت در مقابل دستگاه قضایی و عزم آن دستگاه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری تهدید می‌کرد و اعضای کابینه را خط قرمز خود می‌خواند.
علاوه بر ناملایماتی که در دوره گذشته در سطح سران وجود داشت، بدنه دولت و مجلس هم گرفتار همین روند فرسایشی و گاه حاشیه‌سازی‌ها شده بود تا جایی که برخی نمایندگان به واسطه نزدیکی و حمایت از دولت چشم بر تخلفات و قانون گریزی‌های وقت بسته بودند و نمایندگان منتقد- که اتفاقاً به لحاظ سیاسی هم بیشتر اصولگرا بودند- را تحت فشار قرار می‌دادند.
حال اما بعد از انتخابات مجلس دهم و انتخاب رویکرد اعتدالی از سوی مردم، این انتظار وجود دارد که علاوه بر روابط قابل دفاع بین سران قوا، بدنه سه قوه و بخصوص بهارستان و پاستور هم الگوی جدیدی از تعامل و همکاری را تجربه کنند. الگویی که هم مطالبه مردم است، هم خواست دلسوزان نظام و هم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، بدون تردید در شرایط پسا برجام- که یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای دیروز سران قوا نیز همین مسأله بود- همکاری و همراهی بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف این فرصت را در اختیار کشور قرار می‌دهد تا از گشایش‌های ایجاد شده بهره بیشتری ببرد.
در غیر این صورت اگر بنا بر همان سیاست‌های تنش‌زایی و حاشیه‌سازی‌های گذشته باشد، ظرفیت‌های موجود همانند موارد بی شمار گذشته، سوخت می‌شود و آنچه در نهایت باقی می‌ماند، کلی شعارها و وعده‌های اجرایی نشده است.
ترکیب مجلس دهم و شاکله اعتدالی آن نویدبخش شرایط بهتری معطوف به همراهی‌ها و همکاری‌های بین دو قوه است. شرایطی که قوا با حفظ جایگاه‌ها و به رسمیت شناختن وظایف و اختیارات قوای دیگر، مسیر مناسب برای هم‌ افزایی در جهت رفع مشکلات را پیدا می‌ کنند.
*نماینده مجلس
منبع: روزنامه ایران ۹۵/۳/۲۷

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت