پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 اسفند 1396 ساعت 12:12:: شناسه خبر: 32733

گزارش صدای جنوب از هجدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر؛

روستایی در کهگیلویه که مردمش حتی سرویس بهداشتی ندارند!

هیجدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه در روستای محروم «سرهنگ» بخش دیشموک اجراشد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دستان تو مادر ،بهترین گواه برای محرومیت زادگاهت است و هرچند بسان پتکی بر سرم فرود می آید اما بهترین مشوقم برای اطلاع رسانی مشکلات و محرومیت هایت در روستای سرهنگ به مسئولان است.


مقصد هیجدهمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر روستای محروم سرهنگ از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه بود.
جاده پر پیچ و خم قلعه رئیسی، درغک، اسفندان را با همراهی امدادگران گمنام جمعیت هلال احمر به مدیریت سیدعادل رهبریان در زمانی نزدیک به ۲ ساعت پیمودیم تا به روستای سرهنگ برسیم.
در همان نگاه اول وضعیت پل ورودی این روستا و عبور با مشقت خودروهای شاسی بلند هلال احمر حکایت از محرومیت و سختی زندگی در این روستا داشت.


طبق معمول کاروان های گذشته جمعیت منتظر ما بودند و بالبخند و دست تکان دادن به ما خستگی سفر را زدودند.


مدرسه ای برای اجرای کاروان از قبل هماهنگ شده بود و لحظه به لحظه بر جمعیت ۱۶۵نفری روستا که دارای۴۵ خانوار است افزوده می شد.
امدادگران ابتدا دارو و بسته های موادغذایی و البسه را در کلاس های مدرسه جاگذاری کردند و لحظاتی بعد تیم پزشکی اعم از پزشک عمومی، ماما و کادر داروخانه شروع به درمان مراجعان بصورت کاملا رایگان کردند.

 

رایگان بودن ویزیت و توزیع دارو ،مردم دیگر روستاهای همجوار را به سرهنگ کشاند و با تمهیدات سیدعادل رهبریان تمامی مراجعان مورد معاینه پزشک قرار گرفتند.

خبرنگاران که رسالت مهم اطلاع رسانی رابعهده داشتند شروع به تهیه گزارش کردند.
حسین بسیا عضو شورای اسلامی روستا و جوانان سوژه های خوبی بودند که مخاطب خبرنگار پایگاه خبری صدای جنوب برای تکمیل این گزارش قرار گرفتند.

بسیا از مشکلات گفت، ازوضعیت بسیار بد منازل مسکونی گفت که با چوب ساخته شده اند و درزمستان به علت بارش باران و درتابستان به دلیل هجوم حیوانات گزنده، مردم آسایشی ندارند.


نکته ای که موجب حیرت همه بود و عضوشورا و سایر ساکنان گوشزد کردند نبود سرویس بهداشتی درتمامی روستابود و انها می گفتند به سبب وضعیت زمین و صخره بودن امکان حفر چاه فاضلاب درروستا وجودندارد و ساکنان بااستفاده از محیط بیرونی روستا و فضای ازاد مشکلات زیادی ازجمله خطرابتلابه بیماری های مسری و واگیردار را به جان می خرند.
بسیا از جاده ارتباطی سخن راند و ازمسیولان گلایه داشت.
وی افزود:پل ورودی روستا از مسیر اسفندان سه سال قبل ساخته شد اما به دلیل پوشانده نشدن همچنان بدون استفاده است و حتی امکان فروریختن دیواره های ان وجود دارد.
عضو شورای اسلامی روستای سرهنگ ادامه داد برای تکمیل این پل پیمانکار حتی دستمزد کارگران این روستا را نداد.
حسین بسیا گفت:پل روستا از ناحیه منطقه سردو نیز وضعیت مشابهی دارد و عملا روستای سرهنگ بااولین بارش باران دسترسی به هیچ جایی ندارد که همین امر و قطعی راه ارتباطی سبب از بین رفتن چندین نفرازساکنان درگذشته شده است.
بسیا این راهم گفت که تمامی خانوارهاتحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و درامدشان ازطریق یارانه و یا دامداری و کشاورزی است که بااین شرایط تعریف چندانی ندارد.
اما نوبت به دیگر ساکنان روستا که رسید با سوز و ناله سعی در شرح انچه بر انها می رود نمودند.
نورالله یکی ازساکنان روستا بازهم به مشکلات ناشی از نبود سرویس بهداشتی در منازل مسکونی اشاره کرد و درخواست داشت صدای انهارابه مسیولان برسانیم.
ارمیده نیز از قطعی برق درشب های زمستان بااولین بارش باران گلایه داشت.
قطعی خطوط ارتباطی همراه اول ،نبود اینترنت، وضعیت بیکاری پرشمارجوانان ،کمک بنیادمسکن برای ساخت مسکن و اسفالت نمودن جاده درون روستا ازدیگر مواردی بود که مردم روستای سرهنگ باخبرنگارصدای جنوب درمیان گذاشتند.
مشکل نبود سرویس بهداشتی رابا رییس مرکز بهداشتی اسفندان که درمیان گذاشتیم این مسئول گفته های مردم را تایید کرد و ازپیگیری خود در گذشته و نگرفتن پاسخ خبرداد.
اسپرم گفت:باتوجه به صخره ای بودن بافت زمین برای ایجاد چاه فاضلاب نیاز به دینامیت است.

اما با همه این روایت های تلخ رضایتمندی زنان روستا ازحضور ۲ عضو شورای مشارکت های مردمی بانوان خیرین سلامت کهگیلویه جای خوشحالی داشت.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت