پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 اسفند 1396 ساعت 23:12:: شناسه خبر: 32869

مسول منابع طبیعی سرفاریاب خبرداد:

کارگاه جاده سازی چهارراه جوخانه که زغال تولیدمی کند

دراقدامی عجیب کارگاه جاده سازی چهاراه جوخانه، زغال تولیدمی کند.

حدود ۱۲ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که ۵ میلیون هکتار آن در منطقه زاگرس واقع شده است.

در استان کهگیلویه وبویراحمدکه پوشیده ازدرختان بلوط هست وبه زیبایی های این استان افزوده است اما مناطق جنگلی استان به ویژه شهرستان چرام بخش سرفاریاب در سال های اخیر با عوامل تخریب و تهدید کننده ای روبرو شده است.
مسئول منابع طبیعی به خبرنگارصدای جنوب گفت : ساکنان حاشیه جنگل که در روستای حاشیه جنگل هستند، سالانه مقدارزیادی از چوب درختان بلوط را به بهانه تأمین سوخت و تولید زغال می سوزانند.
کشاورز حجم رویش جنگل های بلوط زاگرس را کمتر از یک متر مکعب در هکتار بیان می کند و می افزاید: این در حالیست که روستاییان و عشایر خیلی زیاداز این مقدار رویش چوب جنگلی برداشت می کنند.
کشاورز با اشاره به نابودی مناطق جنگلی بر اثر بهره ‌برداری های غیراصولی می گوید: نابودی هر هکتار جنگل بیش از یک میلیارد تومان برای دولت خسارت به دنبال دارد و برای احیای هر هکتار جنگل ۳۰ سال زمان نیاز است.
وی افزود: تراکم پوشش گیاهی و درختان جنگلی علی رغم تلاش های شبانه روزی باتوجه به وسعت زیادبخش بر اثر کمرنگ بودن اقدامات حفاظتی و تخریب بخش‌ هایی از جنگل به دست قاچاقچیان زغال و اجرای طرح های عمرانی در معرض تُنک شدن و نابودی پوشش گیاهی قرار دارد.

مسئول منابع طبیعی سرفاریاب با اشاره به این که بلوط بهترین درخت برای تبدیل به زغال است و از همین رو بازار قطع درختان کهنسال در مناطق جنگلی این استان داغ است می گوید : کشف روزانه کوره زغال در مناطق جنگلی سادات،جوخانه ،پشته زیلایی از فعالیت گسترده قاچاقچیان زغال در منطقه می باشد.
کشاورزگفت : تأمین معیشت ساکنان از طریق توانمندسازی خانواده ها ، تامین امکانات ، فرهنگ سازی و آگاه سازی اهالی روستاها در خصوص زیان های قطع درختان و زغال گیری می تواند در کاهش این فعالیت اثر داشته باشد .
وی می گوید: نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در حالی که شبانه روزجهت جلوگیری اززغال ازمنطقه حفاظت می کنند متخلفان را به دستگاه های قضایی تحویل می دهند.
وی افزود:منابع طبیعی سرفاریاب جهت کنترل وحفاظت نیازبه نیروی انسانی بیشتری رادارد.
عبدالمحمدکشاورزبه عملکردهشت ماهه خوداشاره وافزود:درمدت کمی که درسرفاریاب حضورپیداکردم بیش از۲۷۰پرونده تخلف تنظیم وبه دستگاه قضایی ارجاع داده ایم .
وی افزود:ضبط بیش از۵۰بشکه تولیدزغال وتخریب ۶۰کوره زغال و ۲۷۰گونی زغال جمع اوری شده است.
کشاورزعنوان کرد:ضبط دودستگاه اره موتوری وتوقیف خودروهای حمل شبانه هیزم ازدیگرکارهای انجام شده می باشد .
مسئول منابع طبیعی سرفاریاب درپایان اظهارتاسف خوردو گفت :امروزدرحال گشت درمنطقه یکی ازکارگران کارگاه واقع درچهارراه جوخانه اقدام به تهیه زغال نموده بودکه باحضورنیروهازغال هاضبط وتحویل مراجع قضایی خواهدشد.
کشاورزگفت :امیدواریم باافزایش نیرووتجهیزات شاهدچنین اتفاقی نباشیم ومردم بافرهنگ سازی خودراهمیارطبیعت بدانند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت