پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 22 اسفند 1396 ساعت 20:12:: شناسه خبر: 33444

رکس تیلرسون برکنار شد

وزیر خارجه جدید آمریکا دشمن اسلام،ایران و روسیه

تعیین پومپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا می تواند اختلاف دیپلماتیک آمریکا با کشورهای همپیمان مانند فرانسه، آلمان و انگلیس را تشدید کند. وی می تواند نسخه ای از ترامپ تبدیل شود لیکن در روابط خارجی.

پایگاه خبری صدای جنوب:

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور را از مقام خود برکنار و به جای وی«مایک پومپئو» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی این کشور(سیا) را تعیین کرد.

پومپئو همان مواضعی را دارد که ترامپ در روابط بین المللی دارد از جمله دخالت در همه نزاع های جهان و در صورتی که دخالت صورت گیرد از طریق نمایش قدرت خواهد بود.

رکس تیلرسون که از بخش نفت به وزارت خارجه آمده بود به دیپلماسی باز به روی جهان و گفت و گو برای پایان دادن به نزاع ها باور داشت و استراتژی اش را از تجربه «جیمز بیکر» جمهوریخواه که از ستون های دیپلماسی آمریکا طی پنجاه سال اخیر به شمار می رفت، الهام گرفته است.

رکس تیلرسون از تنش زایی با ایران اجتناب می کرد و لحن آرام تری را درباره کره شمالی در پیش گرفته بود و به نوعی در پرونده سوریه تندرو بود. همچنین تیلرسون به موضع گیری های اروپایی ها درباره نزاع ها بیشتر نزدیک بود تا به دونالد ترامپ رئیس جمهور مستقیم اش.تیلرسون همچنین از بی دانشی و عدم فهم مسائل بین المللی توسط ترامپ انتقاد می کرد و در قدرت ذهنی و توان عقلی رئیس جمهور آمریکا نیز تردید داشت؛ امری که ترامپ را بسیار عصبانی کرد.

برخی از اعضای حزب جمهوریخواه تیلرسون را متهم می کردند که وی به حزب دموکرات نزدیک است و او را امتداد «هیلاری کلینتون» و «جان کری» وزرای خارجه سابق آمریکا می دانستند و در تصمیم گیری هایش نیز او را متهم به این می کردند که متأثر از پاریس و برلین است.

ترامپ بر این باور است که سیاست داخلی و اقتصادی باید با سیاست خارجی همخوانی داشته باشد و خواستار دخالت کمتر در مسائل جهانی و تمرکز بر مسائیل داخلی است. در حالی که ترامپ تهدید می کرد و سیاست بسته شدن به روی جهان و کاهش جهانی سازی را به اجرا در می آورد، تیلرسون همچنان گفتمان جهانی سازی را در پیش گرفته بود.

مایک پومپئو به مواضع رئیس جمهور آمریکا نزدیک تر به شمار می رود و حتی از وی تندتر است به ویژه در تمرکز بر مسائل داخلی و مخالف با توافقنامه هسته ای ایران با شش قدرت بزرگ است که در دوران ریاست جمهوری«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق امضا شد.

به باور وزیر خارجه جدید آمریکا باید قبل از خارج داخل آمریکا را ساخت. وی افکار و موضع گیری هایش را از جنبش ملی گرای رادیکال«چای»الهام گرفته است و نماینده این جنبش در ایالت«کانزاس»بود. وی به اظهارات ضد اسلامی و ضد آزادی مشهور شد و از منادیان استفاده از زور در روابط خارجی بوده است و از ایجاد سیستم امنیتی رادیکال در مرکز ایالات متحده آمریکا برای مبارزه تروریسم و جرم های سازمان یافته دفاع می کرد. وی برای مهار قدرت روسیه و چین هر چند با نمایش قدرت تلاش می کند.

تعیین پومپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا می تواند اختلاف دیپلماتیک آمریکا با کشورهای همپیمان مانند فرانسه، آلمان و انگلیس را تشدید کند. وی می تواند نسخه ای از ترامپ تبدیل شود لیکن در روابط خارجی.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت