پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 فروردین 1397 ساعت 17:01:: شناسه خبر: 34227

پیام تسلیت مسئولان و شخصیت های مختلف استان در پی درگذشت زنده یاد«کی عطا طاهری بویراحمدی»

زنده یاد «کی عطاطاهری» از جمله شخصیتهای فرهنگی،هنری و سیاسی استان بود که نقش به سزایی در نشر و گسترش فرهنگ بومی کهگیلویه و بویراحمد داشت.

پایگاه خبری صدای جنوب:

شخصیت های مختلف استان درگذشت اندیشمندفرهیخته «کی عطاطاهری بویراحمدی»راتسلیت گفتند.

متن پیام برخی از مسئولان وشخصیت های استان درزیرمیدرزیرمی آید .

***

انالله و انا الیه راجعون
کوچ غم انگیز خالق کوچ کوچ «مرحوم حاج عطا طاهری بویراحمدی» موجب تاسف و تاثر گردید.
برخوردار از جایگاه مهم خانوادگی، پایگاه اجتماعی، برخورداری از دانش سرشار، هوش وافر اجتماعی و انرژی جوانی در همان آغاز راه امکان انتخاب های مختلفی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را فرا روی ایشان قرار داده بود ولی آن مرد فرهیخته در این میان راه دشوار و در عین حال ارزشمند فعالیت فرهنگی و اجتماعی را برگزید و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشت که تا همیشه زینت بخش گنجینه فرهنگ و ادب این دیار بوده و خود هم تا پایان عمر به عنوان مصلحی بزرگ، معلمی دلسوز و روشنفکری دردمند در استان و در کنار ایل و تبار ماند و جاودانه شد و نامش با تاریخ استان کهگلیویه و بویراحمد عجین شد و البته ناگفته هایی تاریخ معاصر استان را با خود برد.
فقدان این نویسنده و چهره فرهنگی را به تمامی هم تباران و جامعه ادبی و فعالان عرصه فرهنگ و هنر و ادب، خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات ایشان را از درگاه ایزد منان خواستارم.

سیدموسی خادمی
استاندار لرستان

**
بسم الله الرحمن الرحیم

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام

در کمال تأسف و تاثر باخبر شدیم استاد صاحب قلم، آموزگار اندیشمند و بزرگ مرد فرهنگ و ادب استان دار فانی را وداع گفت.

این غم جانکاه را به همه مردم استان کهگیلویه وبویراحمد و خانواده محترم شان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت کرده و برای خانواده بزرگوارشان صبر جمیل مسئلت می‌نماییم.

علی پوزش

فرماندار شهرستان کهگیلویه

***
بسم الله الرحمن الرحیم

«انا لله و انا الیه راجعون»

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

پایگاه ادب و اندیشه و درخت تنومند قلم و دانش، کوچ ابدی نمود .

کی عطا طاهری « رحمه اله علیه» قریب به یک قرن در توسعه دانش و آگاهی ، خواندن و نوشتن، تحقیق و پژوهش، عمر گرانبهای خویش را صرف فرزندان کهگیلویه و بویراحمد و مشتاقان علم و ادب نمود .

آن به معبود پیوسته، مومن بود و مهربان ، صبور بود و متواضع .

اهل قلم بود و به نویسندگان و جویندگان دانش، عشق می ورزید.

کی عطا ؛ قصیده بلندی بود که در ۹۰ سال سروده شد و از نخستین آموزگاران این دیار سرافراز بود که گنجینه و اثرات ماندگار « کوچ کوچ ، ممیرو ، … » و انبوه دانش آموختگانش ، در زمره تاریخ و فرهنگ استانمان هستند .

اینجانب، خود را از فرزندان کی عطا میدانم و در فراقش به سوگ نشسته و هرگز بزرگ منشی، اصالت و دانایی وی را از یاد نخواهم برد .

بزرگمرد فرهنگ و ادب و هنر آسمانی شد تا جاودان بماند.

عروجش را به بیت مکرم ، فرزندان گرامی ، مردم شریف و قدردان استان  کهگیلویه و بویراحمد و دوستداران فرهنگ و هنر تسلیت عرض می نمایم .

برای روح بزرگش رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از خداوند سبحان مسئلت دارم .

عدل هاشمی پور

نماینده مردم شریف شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی

***

با سلام و احترام

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت بزرگ مرد اهل قلم وادب ، مرحوم حاج عطا طاهری را به همه مردم ، بویژه فرهیختگان و خانواده آن مرحوم ، تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای ایشان علو درجات را خواهانیم.

وفایی مقدم

مدیریت بحران استان

***

( انا لله و انا الیه راجعون)

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

با دریغ و تاسف خبر دار شدم که معلم فرهیخته و دانشور و استاد فرزانه و گرانمایه کی عطا طاهری بویر احمدی روی در نقاب خاک کشید و روحش آسمانی شد.

همو که چون آب زلال و همچون باران صاف بود معلمی که به تعبیر زنده یاد سهراب سپهری ((بزرگ بود و از اهالی امروز بود، و با تمام افق های باز نسبت داشت و لحن اب و زمین را خوب می فهمید.))

نویسنده ای که نوشته های ماندگارش بازتاب تفکرات و سنت های ایل و اجتماعش بود.

غمگنانه و سوگمندانه مصیبت درگذشت جانگزای این عزیز سفر کرده را به جامعه ی بزرگ فرهنگیان استان و خانواده ی ارزشمند طاهری و همه ی هم استانی ها و بستگان نسبی و سببی آن سعید فقید تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

هادی زارع پور

مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد

***

بسمه تعالی
در گذشت بررگ مرد ی از تبار علم و دانش که در کوران محرومیت و بیسوادی یکی از پر فروغ ترین ستاره های تعلیم و تربیت استان بود و دوران جوانی خود را به جای ورود در مسائل محلی و منطقه ای به پای نونهالان استان خرج کرد ضایعه ای جبران ناپذیر است لیک مشیت الهی و طبیعت جهان مادی است باید تسلیم بود
مرحوم طاهری علاوه بر این نویسنده ای زبر دست و تاریخ دانی ماهر بود که دراین وادی خدمات شایانی به حفظ میراث فرهنگی استان داشته لذا اصالتا از طرف خود ونیابتا از طرف
شورا ی شهر و کارکنان شهرداری چرام این ضایعه راه به همه هم استان های عزیز و بیت مکرم آن مرحوم وطایفه بزرگ طاس
احمدی تسلیت عرض می نمایم

حدادی سخنگوی شورای شهر چرام

***

در این گردش ایام، بخت با توفیق، رفیق افتاد و به محضر استاد و پیر فرزانه‌ای از قوم لر، رسیدم. استاد طاهری یا همان‌که «کی عطا» می‌خوانندش، از بزرگان قومی و قلمی ایل بویراحمد است. هم در تشریفات ایل و مناسبات اجتماعی، جایی نیکو دارد و هم میان اهل فرهنگ، مقامی رفیع دارد.
او تاریخ معاصر این قوم را در سینه دارد و البته خود نیز بخش مهمی از این تاریخ است. اشتغال به امور «کلان» ایل، چشمان تیز او را از لطایف نغز جزئی غافل نکرد. «کوچ‌کوچ» و «ممیرو» نشان داد که او تا چه اندازه نکات نیکوی زندگی عشایری به چشمش می‌آمد.
هرکه تجربه‌ی زیسته‌ی عشایری را داشته باشد با این دو جریده، عجیب همدلی می‌کند. «دیده‌ معشوق بازِ» او، او را به بادهای پاییزی، سرخی غروب آفتاب، حتی رنگِ طلاییِ چشم‌نوازِ برگ‌های درختان در مسیر نورِ خسته و کجِ غروب‌های پاییز و خش‌خشِ شاخه‌ها در مسیر بادها، حساس کرده بود.
دورانی پرتلاطم و سرشار از تلاش‌های شورمندانه در نهضت مصدق را از سر گذرانده است. در این دوران پیری، چون فرزانگان، مصلحی قابل اتکا بود و فرهیختگی خود را با قلمِ فاخرِ خود به رخ کشید. در این ایام به بالین او رسیدم. هرچند دستِ زمان و زمانه او را «از تاخت بینداخت» اما قطعاً در حافظه تاریخی این ایل و در عرصه فرهنگ این دیار، تا «بی زمانی» خواهد تاخت.
به احترام خدمات این مرد فرهنگ، از پای برمی‌خیزم و کلاه از سر برمی‌دارم.

محمدعلی وکیلی
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

***
با نهایت تأسف باخبر شدیم دایی بزرگوار و اندیشمند رئیس محترم اتاق بازرگانی یاسوج، کی عطا طاهری بویراحمدی دارفانی را وداع گفت…

«کی‌ عطا طاهری بویراحمدی»نویسنده کتاب کوچ کوچ پس از یک دوره بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

طاهری از جمله شخصیتهای فرهنگی،هنری و سیاسی استان بود که نقش به سزایی در نشر و گسترش فرهنگ بومی کهگیلویه و بویراحمد داشت.

این چهره برجسته بارها از سوی ادارات و نهادهای مختلف کشوری و استانی برای خدمات فرهنگی ممتازش مورد تقدیر قرار گرفت.

درخت را نکشید، ممیرو و کوچ کوچ از مهمترین تالیفات این چهره برجسته فرهنگ و هنر استان
است.

این ضایعه‌ی تلخ را به همه‌ی هم استانی های عزیز تسلیت عرض می نمائیم.

روابط عمومی اتاق یاسوج

 

***

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت