پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 فروردین 1397 ساعت 11:01:: شناسه خبر: 34436

استاندار کهگیلویه وبویراحمد:

محور پاتاوه-دهدشت در سال ۹۸ زیر بار ترافیک می رود

جاده پاتاوه دهدشت علاوه بر این که از نظر اقتصادی جاده‌ای بسیار به صرفه است و دسترسی به مناطق جنوبی از این جاده برای رهگذران از استان‌های شمالی‌تر کمتر می‌شود در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیری شگرف برای استان کهگیلویه و بویراحمد و مردمان آن دارد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

جاده پاتاوه دهدشت به طریقی امروز ناموس پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد است پروژه‌ای ملی که باید زودتر از این به اتمام می‌رسید جاده‌ای که استان را یکپارچه‌تر از قبل می‌کند و فاصله مناطق گرمسیری و سردسیری بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

جاده پاتاوه دهدشت علاوه بر این که از نظر اقتصادی جاده‌ای بسیار به صرفه است و دسترسی به مناطق جنوبی از این جاده برای رهگذران از استان‌های شمالی‌تر کمتر می‌شود در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیری شگرف برای استان کهگیلویه و بویراحمد و مردمان آن دارد.

هر چند کهگیلویه و بویراحمد استانی یکپارچه است که نسبت‌های طایفه‌ای و قومی در آن از بویراحمد تا کهگیلویه در هم تنیده است اما خواسته و ناخواسته عواملی موجب نوعی افتراق در استان شده‌اند.

مباحث کور گرمسیری و سردسیری موجب شده که برخی اوقات شاهد تشتت‌ها در استان باشیم که از دلایل آن می‌توان به دسترسی غیر آسان مناطق مختلف به یکدیگر اشاره کرد.

 راه‌ها یکی از مشکلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که علاوه بر محرومیت‌های مادی موجب برخی محرومیت‌های دیگر از جمله در حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است هر چند که در دهه اخیر اقدامات قابل توجهی برای شکستن این بن بست انجام شده است.

باز شدن محورهایی مثل جاده یاسوج بابامیدان و یاسوج شیراز و یاسوج اصفهان از دستاوردهای سال‌های اخیر به خصوص ۱۰ سال گذشته است که استان را تا حدود زیادی در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به جلو رانده است.

اما اکنون صحبت ما بیشتر در خصوص محور تقریبا تاریخی پاتاوه به دهدشت است از آن جهت تاریخی که سال‌های زیادی می‌گذرد و هنوز نتوانسته‌ایم جاده‌ای کمتر از ۲۰۰ کیلومتر را به سرانجام برسانیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد چند روز قبل در تماس تلفنی یکی از شهروندان که از طریق سامانه سامد صورت گرفت مژده داد که در سال ۹۸ این محور زیر بار ترافیک برود.

علی محمد احمدی به اعتباراتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که ۹۰ درصد آن جذب شده است.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و در سال آینده شاهد بهره‌برداری از این جاده حیاتی در استان باشیم که علاوه بر کمک به رشد اقتصادی استان پیوند و پیوست فرهنگی و اجتماعی بیشتری میان مردم در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد ایجاد خواهد کرد.

به یقین با اتمام کامل این پروژه ملی بخش زیادی از مسافرت‌های سایر هموطنان از نقاط مختلف کشور در این مسیر به سمت شمال و جنوب کشور خواهد بود و همین موجب تبادل فرهنگی میان مناطق جنوبی استان با سایر استان‌های کشور خواهد شد.فارس

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت