پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 فروردین 1397 ساعت 00:01:: شناسه خبر: 34478

بحران کم آبی در کهگیلویه وبویراحمد

براساس آخرین آمار میانگین بلند مدت بارندگی در یاسوج ۸۰۴٫۲، سی سخت ۶۸۶٫۶، دوگنبدان ۴۳۰٫۲، دهدشت ۴۹۱٫۴، لیکک ۳۵۸٫۹ و امامزاده جعفر ۴۲۳٫۷ میلیمتر است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

کاهش شدید بارش باران، استفاده بی رویه از منابع آبی و تأمین آب بخش عمده‌ای از جمعیت شهرهای کهگیلویه و بویراحمد با سفره‌های زیرزمینی سبب تشدید خطر بحران آب در این استان شده است.

به گزارش صدای جنوب ،درحالی‌که که کارشناسان با اشاره به بی‌سابقه بودن میزان کاهش بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد طی ۵۰ ساله اخیر نسبت به بحران آب در این خطه هشدار می‌دهند، اما بالا بودن سرانه مصرف آب، رایج بودن استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز برای آبیاری مزارع و باغ‌ها زنگ خطر بی‌آبی در این استان را به صدا درآورده است.

کوچ زودهنگام عشایر براثر کم‌آبی و قرار گرفتن ۶ شهر کهگیلویه و بویراحمد در معرض تنش آب گوشه‌ای از پیامدهای کم‌آبی در این خطه است.

** بی‌سابقه بودن کاهش بارندگی
یعقوب شکوهی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کاهش باران در این استان از ۵۰ ساله گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
** کاهش ۱۵۰ میلیمتری میانگین بارندگی
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری تا روز هجدهم فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ میلیمتر کاهش یافته است.
سال آبی یا زراعی در ایران از ابتدای پائیز شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
فاطمه پروین زاده افزود: میانگین بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۹۸ میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۸ میلیمتر ثبت شده بود.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری تا روز ۱۸ فروردین در سی سخت ۲۸۸، یاسوج ۲۴۰، لیکک ۲۰۵، دهدشت ۲۰۱، دوگنبدان ۱۲۹ و امامزاده جعفر ۱۲۴ میلیمتر بوده است.
پروین زاده بیان کرد: میزان باران مدت مشابه سال زراعی گذشته در ایستگاه‌های هواشناسی یاسوج ۴۵۲٫۳، سی سخت ۴۲۹، دهدشت ۴۲۳، لیکک ۳۵۵٫۶، امامزاده جعفر ۲۲۸٫۴ و دوگنبدان ۲۰۱ میلیمتر گزارش شده است.
براساس آخرین آمار میانگین بلند مدت بارندگی در یاسوج ۸۰۴٫۲، سی سخت ۶۸۶٫۶، دوگنبدان ۴۳۰٫۲، دهدشت ۴۹۱٫۴، لیکک ۳۵۸٫۹ و امامزاده جعفر ۴۲۳٫۷ میلیمتر است.

**کاهش میزان آب سدها
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان ذخیره آب سد کوثر در گچساران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است
رسول فرهادی با یادآوری اینکه بخشی از آب بارش‌های بهاره تبخیر و بخش دیگری برای رطوبت خاک مصرف می‌شود افزود: بخش کمی از بارش روزهای اخیر وارد سد کوثر شده است.
وی ابراز داشت: اولویت اصلی مدیریت آب سد کوثر تأمین آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های جنوبی است و نیازهای زیست محیطی، کشاورزی و صنعت در مراحل بعدی قرار دارد.
فرهادی گفت: امسال با مدیریت مصرف آب کشاورزی و تلاش برای کاهش تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد، رهاسازی آب سد کوثر با توجه به میزان کاهش ذخیره سد مدیریت شد.
وی بیان کرد: کاهش و تراکنش نامناسب بارندگی‌های سال زراعی جاری، باعث کاهش آب پشت سد کوثر شده است.
سد کوثر گچساران آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را تأمین می‌کند.
فرهادی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: ارتفاع این مخزن بتونی از سطح دریا ۶۲۵ متر است.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
فرهادی میزان ذخیره آب سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد را ۲۶۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.
فرهادی گفت: میزان بارندگی امسال به ویژه در مناطق سردسیری نسبت به میانگین بلند مدت ۷۰ درصد کاهش یافته است که این امر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را بیشتر کرده است.

** تنش آبی
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرهای یاسوج، مادوان، باشت، سوق، لیکک و دیشموک در بهار و تابستان امسال در معرض تنش آبی است.
تنش آبی به شرایطی گفته می‌شود که میزان تولید و مصرف آب در آن یکسان است و در صورت افزایش مصرف به بحران تبدیل می‌شود.
مسعود مرادیان اظهار داشت: با توجه به کاهش باران در سال زراعی جاری کمبود آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است.
میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۵ میلیمتر کاهش یافته است.
سال آبی یا زراعی در ایران از ابتدای پائیز شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
میانگین بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۸۷ میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۲ میلیمتر ثبت شده بود.
وی بیان کرد: خطر کمبود آب در منابع سطحی و زیر زمینی به اندازه‌ای است که در برخی مناطق دبی آب به دو سوم کاهش دارد.
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در استان بالاتر از میانگین کشوری است بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد.
متوسط سرانه مصرف آب هر شبانه روز در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هرنفر ۲۰۰ لیتر است و این در حالیست که این رقم در کشور ۱۵۰ لیتر و در جهان کمتر از ۱۰۰ لیتر است.
وی ابراز داشت: کشاورزان از مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری مزارع و باغ‌ها خودداری کرده و با تغییر الگوی کشت از برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و استفاده نادرست از آب‌های سطحی خودداری کنند.
مرادیان استفاده از تانکر ذخیره سازی آب در منازل را ضروری دانست و گفت: با توجه به استفاده از کولر آبی در منازل و اضافه شدن سرانه مصرف آب، مردم فقط درزمان مورد نیاز از این وسیله سرمایشی استفاده کنند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۱۶۰ هزار مشترک آب و ۳۸ هزار مشترک فاضلاب است.
۷۴ حلقه چاه آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۶۵ مورد در مدار بهره برداری بوده و فعال است.
میزان آب آشامیدنی تولیدی در شهرهای استان سالانه افزون بر ۱۸ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۱۶ میلیون مترمکعب معادل ۸۹ درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

**کوچ زودهنگان عشایر
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرما و خشکسالی سبب کوچ زودهنگام ۴۰ درصد عشایر این استان به مناطق ییلاقی شد.
مجید علی پور زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی را پنجم اردیبهشت اعلام کرد و افزود: با شروع فصل گرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و فارس کوچ می‌کنند.
وی تعداد عشایر کوچرو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از ۱۱ هزار خانوار اعلام کرد.
علی پور ابراز کرد: ۲۰ درصد از عشایر به دلیل نبود آب و کمبود علوفه به مزارع اطراف شهرها کوچ کردند.
وی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی در سال ۹۶ پنج هزار و ۲۰۰ تن جو و کنستانتره برای تأمین خوراک دام بین عشایر این استان توزیع شد که نسبت به سال پیش از آن ۲ برابر رشد داشته است.
علی پور ابراز کرد: همه ساله عشایر کوچنده این استان تنها در ۲ ماه از سال نیاز به خرید علوفه داشتند در حالی که گرما و خشکسالی در سال ۹۶ موجب شد که این میزان به پنج ماه برسد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار آبرسانی سیار به عشایر با ۱۵ تانکر به ظرفیت روزانه ۴۵۰ متر مکعب صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: کاهش وزن دام‌های عشایر و امکان ابتلای دام‌ها به بیماری‌ها از دیگر پیامدهای خشکسالی در این استان است.
علی پور کم آبی بی سابقه را از دیگر مشکلات خشکسالی ها در مناطق عشایری این استان ذکر کرد و افزود: ۹۰ درصد منابع آبی عشایر خشک شده است.
وی افزود:۳۰ مخزن ذخیره آب در مسیر تردد عشایر در بین راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.
علی پور تعداد مخازن آب ساخته شده در مناطق عشایری این استان را یک هزار و ۳۰۰ مورد ذکر کرد.
۲۵ اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.
۵۴ درصد گوشت قرمز، ۳۷ درصد شیر و سالانه ۱۰ هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۱۳ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ هزار خانوار عشایر هستند.

** تلاش برای جمع آوری انشعاب‌های غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب آشامیدنی در سال ۱۳۹۶ در این استان شناسایی و جمع آوری شده است.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: تمامی این انشعاب‌های غیرمجاز آب آشامیدنی به مجاز تبدیل شدند.
وی افزود: سه سال اخیر حدود ۱۰ هزار انشعاب و یا شیر غیرمجاز آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و جمع آوری شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این مدت حدود ۶ هزار انشعاب غیرمجاز فاضلاب نیز در استان ساماندهی و به مجاز تبدیل شد.
لدنی نژاد عنوان کرد: نصب و استفاده مشترکان کهگیلویه و بویراحمد از انشعاب غیرمجاز فاضلاب و آب مشکلات متعددی از جمله هدر روی آب آشامیدنی را ایجاد می‌کند.
وی ابراز داشت: تقویت تیم اتفاقات آب و شناسایی و جمع ‌آوری انشعاب‌های غیرمجاز فاضلاب و آب آشامیدنی از اقدام‌های مهم شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش هدر روی آب در استان است.
لدنی نژاد گفت: برنامه‌های متنوع فرهنگی و تبلیغی توسط شرکت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد برای هشدار در مورد پدیده ناپسند استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز فاضلاب و آب آشامیدنی در این استان انجام شده است.
لدنی نژاد طول شبکه توزیع آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار و ۴۱۲ کیلومتر اعلام کرد.
تعداد مشترکان آب آشامیدنی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۶۰ هزار نفر و شمار مشترکان فاضلاب مناطق شهری این استان نیز افزون بر ۳۸ هزار نفر است.

** برنامه‌های فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ هزار نفر از دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی این استان به عنوان همیار آب فعالیت می‌کنند.
هادی زارع پور اظهار داشت: این تعداد دانش آموز در هزار و ۵۰۰ آموزشگاه کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کنند.
وی افزود: دانش آموزان پسر و دختر همیار آب کهگیلویه و بویراحمد آموزش‌های مربوط به صرفه جویی و مصرف بهینه آب را فراگرفته و آنها را در خانواده خود و جامعه ترویج می‌دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح همیار آب با هدف مشارکت دادن هر چه بیشتر دانش آموزان این استان برای فرهنگ سازی مطلوب‌تر در زمینه مصرف بهینه آب در استان اجرا می‌شود.
زارع پور عنوان کرد: دانش آموزان همیار آب کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند بهترین سفیران انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب در این استان باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح همیار آب با همکاری این شرکت و اداره کل آموزش و پرورش استان از ۲ سال قبل تاکنون در تمامی مدارس استان در حال اجراست.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: این طرح از ابتدای سال تحصیلی جاری با مشارکت معلمان و دانش آموزان در مدارس کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی نیز ادامه دارد.
وی افزود: این طرح در سال جاری با شعار «هر دانش آموز یک همیار آب» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
لدنی نژاد بیان کرد: اثرپذیری و اثرگذاری دانش آموزان یکی از بهترین روش‌ها و بستری مناسب برای ترویج روزافزون فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه است.
افزون بر ۱۵۲ هزار دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کنند.
کهگیلویه و بویراحمد یک دوره خشکسالی را تجربه می‌کند.
این استان ۱۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و ۲ میلیون واحد دامی دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت