پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 اردیبهشت 1397 ساعت 10:02:: شناسه خبر: 34981

اقدام ماندگار بهزیستی کشور برای معلولان/پایان یک دهه انتظار در روزهای آغازین ۹۷

لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با اصلاحاتی سرانجام ۲۰ اسفند ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ۲۲ فروردین سال جاری در شورای نگهبان تایید و لازم الاجرا شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

قانون قدیمی حمایت از معلولان مربوط به سال ۸۳ بود و عملاً در سالهای اخیر نتوانسته بود بسیاری از خواسته های جمعیتی میلیونی معلولان ایران را برآورده سازد.

به گزارش صدای جنوب، لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با اصلاحاتی سرانجام ۲۰ اسفند ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ۲۲ فروردین سال جاری در شورای نگهبان تایید و لازم الاجرا شد.

 

دو درصد جمعیت کشور شامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول هستند که از این تعداد ۳۵ درصد را زنان و ۶۵ درصد را نیز مردان تشکیل می دهند، سالانه نیز بر اثر اتفاقات گوناگون حدود ۱۰۰ هزار نفر به این جامعه اضافه می شود.

قانون حمایت از این قشر میلیونی کشور به سال ۸۳ بر می گشت، قانونی که دارای نواقص زیادی بود و بسیاری از خواسته های معلولان را شامل نمی شد.

یکی از وعده های روحانی نیز توجه بیشتر به جامعه معلولین بود، اقدامات ویژه حمایتی از این قشر در سالهای اخیر بهبود ویژه ای داشت، افزایش قریب به ۴۰۰ درصدی حقوق معلولان و جذب ۳ درصدی آنها در دستگاه های دولتی بخشی از اقدامات بهزیستی بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور البته به این موارد اکتفا نکرد، اصلاح قانون حمایت از معلولان گام بعدی بهزیستی برای حمایت از جامعه میلیونی معلولین بود که از همان ابتدای دولت یازدهم کلید خورد.

سرانجام لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با اصلاحاتی سرانجام ۲۰ اسفند ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ۲۲ فروردین سال جاری در شورای نگهبان تایید و لازم الاجرا شد.(متن کامل را از اینجا بخوانید)

رئیس سازمان بهزیستی در تشریح این لایحه، گفت: لایحه حمایت از حقوق معلولان در ۳۵ ماده به مجلس ارائه شده بود و بخش‌های اصلی این لایحه شامل، مناسب‌سازی معابر عمومی و سهولت تردد معلولان، امور فرهنگی، هنری و آموزشی و ورزشی معلولان، کارآفرینی و اشتغال، تسهیلات مسکن، فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، حمایت‌های اداری و استخدامی، مسئله تحصیل معلولان و موضوع بیمه آنها را تشکیل می‌دهد.

🔻دکتر محسنی‌بندپی، افزود: در موضوع تحصیل معلولان با تصویب ماده‌ای از این لایحه در مجلس، آموزش عالی در واحدهای آموزشی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی برای معلولان رایگان می‌باشد.

🔻وی، افزود: در موضوع مناسب‌سازی، مجلس، شهرداری و دهیاری‌های را مکلف کرده که صدور پایان کار را مشروط به رعایت ضوابط دسترس‌پذیری ساختمان‌ها برای معلولان کند.

🔻رئیس سازمان بهزیستی در تشریح لایحه مصوب شده مجلس افزود: قانون مکلف کرد به کسانی که معلولیت شدید دارند حقوقی معادل حداقل قانون کار را در نظر بگیرد و همچنین دستگاه ها مکلفند ساعات کار روزانه شاغلان دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید را هفته‌ای ۱۰ ساعت کاهش دهند.

🔻وی، افزود: قراردادن خدمات توانبخشی در بسته تعهدات بیمه پایه، شفافیت در اشتغال معلولان، الزام و تکلیف به برقراری حق پرستاری برای معلولین داری معلولیت شدید، تشکیل شورای عالی معلولین به ریاست معاون اول رئیس جمهور و ۵ نفر از تشکل های مردم نهاد معلولین از دیگر بخش های این لایحه است که نمایندگان مجلس آن را تصویب کردند.

🔻معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: در ماده ای از این لایحه که به تصویب مجلس رسیده، در چارچوب مقررات و قوانین، وزارت کار مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش را ایجاد و اساسنامه آن را سه ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال نماید.

🔻دکتر محسنی‌بندپی افزود: یکی از گام های مهم در قانون حمایت از حقوق معلولان، ماده ای تشویقی است که با اجرایی شدن آن شاهد رفع برخی از مشکلات جامعه معلولین خواهیم بود، وی در تشریح این ماده افزود، : صد درصد هزینه های اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت احداث، تجهیز، توسعه و مناسب سازی تمامی مراکز توانبخشی، نگهداری و مراقبتی، حرفه آموزی، آموزشی، کارآفرینی، رفاهی و مسکن مورد نیاز افراد دارای معلولیت با تأیید سازمان به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت