پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 23 اردیبهشت 1397 ساعت 02:02:: شناسه خبر: 35691

صدای جنوب گزارش می دهد

تراژدی تشنگی در سرفاریاب/مسئولان توجهی ندارند

در شهرسرفاریاب وروستاهای اطراف که قبلا دغدغه مردم برروری کیفیت بوده این روزها نه چندان فکری به حال کیفیت نشد و روز به روز کم آبی شدیدتر شده است که دادمردم ومسئولین بخش هم تاحالاچاره سازنبوده وبه مردم وعده این ماه و ماه بعدداده می شود.

پایگاه خبری صدای جنوب:

با وجود اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

«جنگ آینده جنگ آب است»جمله ایست که آن راز«در جهان حدود یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند»؛ «روزانه ۵۰ هزار نفر در جهان بر اثر مصرف آب غیر بهداشتی جان خود را از دست می دهند»؛ «تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از نیمی از کشور ها در سراسر دنیا در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود با بحران روبرو خواهند شد»؛ تمام این جمله های هشدار دهنده، بیانگر آن هستند که بحرانی جدی با نام «بحران آب» در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.

نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه یی طولانی در کشور دارد. حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه ی دستیابی به آب رو به رو بوده اند.

استفاده از روش های سنتی آبیاری در کشور یکی دیگر از دلایل شکل گیری بحران آب است. بر اساس آمار حدود ۵۹ درصد از زمین های قابل کشت کشور نیاز به آبیاری دارند و روش آبیاری نیز در بسیاری از مناطق همان شیوه ی سنتی است.

برای اصلاح مصرف آب در کشور تلاشهای جدی صورت گرفته ولی برای آنکه بتوانیم از قطع و جیره بندی آب در این سالها که سالهای کمبود آب و خشکسالی است، جلوگیری کنیم باید همه مردم و خانواده شیوه زندگی و دید خود را نسبت به آب تغییر دهند اما در برخی مواقع عدم مدیریت صحیح و بی توجهی و شاید بی خیالی به هدر رفت آب، این بحران را جدی تر از گذشته می کند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پر آب کشور هم چندسالی است با کمبود آب مواجه شده و با این مشکل دست و پنجه نرم می کند.
حکایت کم آبی درشهرکوهپایه ای سرفاریاب باداشتن چشمه ی امام زاده حمزه که آب شهرسرفاریاب باروستاهای اطراف راتامین می کرد این روزها تراژدی غمباری از عطش، بی آبی و گرماست. نام قطعی آب ‌که قبلا بحث برروی کیفیت بوده حالا کمیت زندگی مردم رامختل نموده وزمزمه های تنش آبی به گوش می رسد و ازطرف دیگر سه روز است مردم سرفاریاب که آب شرب آنهابه علت گل آلودبودن قطع شده ومردم ازاین قضیه به شدت گلایه وناراضی هستند.
وقتی مردم را با در دست داشتن دبه های آبی میبینیم که به شهرهای وروستاهای اطراف جهت ذخیره سازی اب می روند انگار به چند دهه قبل بازگشته ایم که قصه ای پر غصه را برای مردم تکرار کرده است.بدون ماشین،مسکن،اینترنت .. میتوان زندگی کرد ولی بدون آب هرگز..

سرفاریاب یکی از شهر های استان کهگیلویه و بویراحمد است که به یکی ازبخش های گردش پذیر در استان مشهور است ولی این روزها با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم میکند والبته نه اینکه آب اصلا وجودنداردمدیریت ضعیف موجب هدررفتن آب شده است.

وضعیت گل الود بودن آب و نبود آب شرب درروزهای گذشته سبب تجمع اعتراضی مردم شده و شورا و شهردار و امام جمعه و بخشدار نیز به تکاپو افتاده اند .

قول های هاشمی پور دراین راستا ودرجریان سفرهای خودتاکنون توفیقی نداشته و گوش مسیولان حتی برای شنیدن حرفهای نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی سنگین بوده است.

در شهرسرفاریاب وروستاهای اطراف که قبلا دغدغه مردم برروری کیفیت بوده این روزها نه چندان فکری به حال کیفیت نشد و روز به روز کم آبی شدیدتر شده است که دادمردم ومسئولین بخش هم تاحالاچاره سازنبوده وبه مردم وعده این ماه و ماه بعدداده می شود.

مردم این شهرحرفه کشاورزی را کنار گذاشتند و بااین وضعیت بحران حال حاضرزندگی مردم مختل وشرایط خیلی سخت شده است.

خبرنگار این پایگاه خبری در گفتگو با مردم شهرسرفاریاب وروستاهای اطراف در رابطه با مشکل کم آبی گفتگوهایی داشته است که مردم روستا از کمبود آب در روستا وشهربسیار ناراحت بودند.

به گفته اهالی روستا تا مدتی پیش یعنی قبل از بارش شدید باران و تندباد ها در آب آشامیدنی این روستا هاوشهریک روزی آب قطع میشدولی بالاخره وصل می گردید.
مشکلات کم آبی در روستاها باعث شده بخش زیادی از مردم به شهرهای و استان های هم جوار مهاجرت کنند.چراکه روستایی هست که حتی یک نفردرآن زندگی نمی کندوخالی ازسکنه هستند.
روستاهای عزیزی، خلیفه ای ،پشت بام ، جماالدین به ویژه شهرسرفاریاب ازجمله جاهایی هستند که بعد از تندبادها و بارش باران آب آشامیدنی آنها به مدت سه شبانه روزبه علت گل آلود بودن قطع شده است.

برخی از شهروندان وروستائیان در پاسخ به این سوال که آیا مشکل را به مسئولین اطلاع داده اید یا نه گفتند: بله با اداره آب شهرستان تماس گرفتیم ولی تاکنون اقدامی نشده است.

در تریبون مقدس نمازجمعه همواره تذکرات لازم داده میشود.

حسن چنین میگوید:کی به کی هست!!اینجا کسی اهمیتی برای سرفاریاب قائل نیست گویاسرفاریاب جزء کشورنیست که هرچه فریادمی زنیم صدایمان راکسی نمی شنود.
اهالی روستا با نگرانی از وضع موجود خواستار رفع این مشکل توسط مسئولین استانی و کشوری شدند.
شهروندان سرفاریابی درادامه اظهارداشتند: ایااگرمسئولین به فکرمردم می بودندچراکارتصفیه خانه که وعده افتتاح رادر۳خردادداده اندکارباکندی پیش می رودکه یکی ازمشکل اساسی نداشتن برق به علت مانعی هست که منابع طبیعی به وجودآورده است .
مردم روستای جمال الدین ازمدیریت ضعیف درآب وفاضلاب گلایه داشتندکه مدت چندسال هست مراجعه می کنیم ولی هیچ اقدامی تاحالاصورت نگرفته است .

این پایگاه خبری چندین بار از تخلفات و هدر رفت آب در فضاهای عمومی را انتشار داده است ولی بعد از گذشت چند ماه هیچ مسئولی پیگیر نبوده و مردم همچنان منتظرامانگران …

گزارش/کیانی باوند

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت