پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 ساعت 15:02:: شناسه خبر: 35810

در نشست توجیهی طرح «روستا تعاون» عنوان شد

فرصت یک ماهه برای تشکیل تعاونی امکانپذیر نیست/تسهیلات اعطایی در جای دیگر هزینه می شود

با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح روستا تعاون ،نشست توجیهی با حضور بخشداران سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده و کارشناسان کشاورزی و دهیاران ظهر امروز در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

در راستای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و استفاده از ظرفیت‌های بخش روستایی طرح «روستا تعاون» با رویکرد راه‌اندازی یکهزار طرح در یکهزار روستا در سطح کشور کلید خورد.

این طرح که قرار است در روستاهای پایلوت و در قالب طرح‌های تعریفی اجرایی شود نقش موثری در توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها و نیز جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد داشت.

با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی جهت اجرای چنین طرحی نشست توجیهی با حضور بخشداران سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده و کارشناسان کشاورزی و دهیاران ظهر امروز در فرمانداری دهدشت برگزار شد.

علی پوزش در این نشست با بیان اینکه اشتغال از بحث‌های مهم کشور و دغدغه دولت است، اظهار داشت: مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی شهری معضلاتی برای جامعه و مردم در پی دارد.

فرماندار کهگیلویه، بخشی از آسیب‌های اجتماعی جامعه را متوجه بیکاری دانست و گفت: دولت برای اشتغال در زمینه‌های گوناگون طرح‌هایی دارد که طرح روستا تعاون از جمله آن است.

پوزش، با اشاره به انتخاب تعدادی از روستاها در سطح سه شهرستان برای اجرای این طرح، افزود: این طرح‌ها قرار است در بخش‌های کشاورزی، دامپروری،پرورش زنبور، پرورش ماهی، قالی‌بافی و نیز صنایع کوچک تبدیلی باشد، تلاش می‌شود اجرای طرح‌ها از سنتی به صنعتی در نظر گرفته شود.

فرماندار کهگیلویه، گفت: اجرای صحیح طرح‌ها با نظارت و مدیریت درست می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان و کمک به رفع محرومیت روستاها و نیز شهرهای کوچک شود.

به گفته پوزش، روستاها با توجه به ظرفیت‌ها شناسایی و انتخاب خواهند شد و زمینه مشارکت مردم در طرح‌های خدماتی و تولیدی را فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد هنوز بسترهای لازم برای اجرای چنین طرحی فراهم نشده آنطور که اعضای نشست از معایب و موانع سر راه طرح گفتند برای هر چه سریعتر برگزار شدن آن‌ها نیاز به تلاش همگانی و همکاری متولیان امر دارد.

سید عمران تقوی اجرای طرح‌های تعاونی در بخش کشاورزی را ضروری و کمک به رونق این بخش و توسعه پایدار خواند اما گفت که راه‌اندازی تعاونی همیشه برای اهداف تعیین شده نیست.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه، یادآور شد: بسیاری از افرادی که در پی جذب اعتبارات و راه‌اندازی طرح هستند متأسفانه در جاهای دیگری هزینه می‌کنند.

تقوی افزود: باید طوری برنامه‌ریزی شود که طرح‌ها در راستای اهداف مشخص روستا تعاون و در روستاهای پایلوت اجرایی شود نه اینکه صرفا جذب تسهیلات و استفاده در موارد دیگر در نظر گرفته شود.

الیاس افسردیر هم تمرکز بر صنعتی بودن طرح و نادیده گرفتن طرح‌های کوچک را از معایب طرح روستا تعاون برشمرد و گفت: اگر طرح فراگیرتر شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

بخشدار مرکزی چرام به روال کاری برای اجرای طرح اشاره کرد و افزود: فرصت یک ماهه برای تشکیل تعاونی دور از انتظار بوده و امکانپذیر نیست، باید تجدید نظر شود.

سید شرمت‌الله حسینی‌پرور بخشدار مرکزی کهگیلویه هم راه پر پیچ و خم اداری و سخت‌گیری بانک‌ها در واگذاری تسهیلات را از موانع حتمی در اجرای طرح عنوان کرد.

احمد خادمی با تبیین اهداف طرح روستا تعاون با بیان اینکه این طرح با شعار«هزار روستا، هزار تعاون» در سطح کشور در دست اجرا است، ادامه داد: روستاهای هدف از سوی بخشداری‌ها و فرمانداران تعیین شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه از بانک‌های کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید،توسعه تعاون و پست بانک به بانک‌ها عامل برای اعطای تسهیلات ۶ درصد به متقاضیان طرح نام برد.

خادمی همچنین به زیان‌ده بودن برخی تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یک تعاونی گاوداری در یکی از شهرها به علت نداشتن اشتغال و زیانده بودن جمع‌اوری و به تالار تبدیل شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت