پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 خرداد 1397 ساعت 19:03:: شناسه خبر: 36088

انحراف تسهیلات اشتغالزایی در کهگیلویه و جفایی که به سرمایه گذاران واقعی می شود

بحث طرح‌های صوری با تسهیلات کم بهره موضوع تازه‌ای نیست که در کهگیلویه خودنمایی می‌کند.متقاضیان بسیاری هستند که با واسطه و رابطه‌ای تسهیلاتی که دولت برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی و رفع بیکاری در نظر گرفته را به راحتی دریافت و در سایر موارد که ربطی به اشتغال ندارد هزینه می‌کنند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

در کمیته امور بانکی شهرستان که ظهر امروز در فرمانداری دهدشت برگزار شده بود مطالبی مطرح شد که نشان می‌دهد بخشی از تسهیلاتی که به نام اشتغال پرداخت می‌شود در واقعیت در جاهایی هزینه می‌شود که با طرح توجیهی ارائه شده هیچ همخوانی ندارد.

به عنوان مثال رئیس پست بانک دهدشت از درخواست تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی یک متقاضی راه‌اندازی کارگاه خیاطی پرده برداشت و گفت: به هر روشی که حساب کنیم خرید تجهیزات که شامل یک دستگاه چرخ خیاطی و سایر مایحتاج می‌باشد حداکثر به ۱۵ میلیون تومان نخواهد رسید.

وی، ادامه داد: در بازدید کارشناسان ما با اتاق سه در چهار به عنوان کارگاه این متقاضی مواجه شدند و همه تجهیزات این متقاضی در یک دستگاه چرخ خیاطی خلاصه می‌شد!

سید صدرالله توفیقی نسب، افزود: طرح توجیهی که کارشناسان صنعت، معدن ارائه می‌دهند از واقعیت بدور است و تعجب برانگیز است کمیته فنی استانداری چرا و بر چه اساسی این چنین طرح‌هایی را بدون کارشناسی تأیید می‌کند؟

این مسؤول بانکی، تصریح کرد: متقاضی دیگری برای دریافت تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای یک طرح گردشگری به بانک معرفی شده و این در حالی است که طرح تالار مورد نظر تکمیل است و نیازی به وام ندارد.

وی، با بیان اینکه افرادی برای اجرای طرح‌های صوری معرفی و از همه طرف برای آنها واسطه می‌شوند، گفت: حتی در برخی موارد متقاضی ساکن دهدشت هم نیست و از یاسوج و سی سخت برای وام‌ها متقاضی دهدشت می‌شود، بعد از دریافت تسهیلات کم بهره دردیگر بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و سود کلان دریافت می‌کند.

بحث طرح‌های صوری با تسهیلات کم بهره موضوع تازه‌ای نیست که در کهگیلویه خودنمایی می‌کند.متقاضیان بسیاری هستند که با واسطه و رابطه‌ای تسهیلاتی که دولت برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی و رفع بیکاری در نظر گرفته را به راحتی دریافت و در سایر موارد که ربطی به اشتغال ندارد هزینه می‌کنند.

در حالی که متقاضیان بسیاری هم وجود دارد که برای اجرای طرح‌های خوب و پایدار دنبال چنین تسهیلاتی می‌گردند اما کمتر به هدف می‌رسند.

تیمور عابدی‌نژاد با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید اطلاعات کارشناسانه ارائه دهند تا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به مشکل برنخورند، تصریح کرد: در یکی از طرح‌های معرفی شده در زمینه قالی‌بافی وقتی ما از متقاضی درباره قالی سؤوال کردیم هیچ شناختی از دار قالی نداشت.

رئیس صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه، گفت: در طرح توجیهی که صنعت،معدن ارائه داده بود برای کارگاه این متقاضی ۳۵۰ متر مساحت اعلام شده بود در حالی که طرح قالی بافی مذکور در اتاق ۶ در ۴ قرار داشت و تجهیزات ناچیزی برای طرح تهیه کرده و عجیب‌تر اینکه لوازم خانگی یخچال، تلویزیون و مبل در طرح گنجانده شده بود.

در نشست‌های اشتغال معمولا نوک پیکان انتقادها به سمت بانک‌ها نشانه می‌رود و از تأخیر در پرداخت تسهلیات و طولانی شدن روال کاری انتقاد می‌شود؛ هر چند تسهیلاتی هم هستند که مختص موارد خاص بوده و استفاده و هزینه‌کرد آن در هیچ جای دیگری امکانپذیر نیست اما این را هم باید در نظر گرفت که تسهیلات کم بهره دولت با هدف رفع محرومیت و در جهت اشتغالزایی است و نه باید اجازه داده شود از خرید خودرو، مبل و لوازم دیگر سر درآورد.

 

 

در این حال رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه از کاغذبازی و روال طولانی پرداخت تسهیلات از بانک‌ها گلایه داشت اما رؤسای بانک‌ها بخشی از آمار ارائه شده را غیر واقعی و بروز نشده دانسته و گفتند ممکن است برخی از متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها مراجعه نکرده باشند، و بنیاد مسکن باید پیگیر علت مراجعه نکردن متقاضیان باشد.

مهرداد متقی، گفت: بانک رفاه اعلام کرده در ماه تنها به یک نفر می‌تواند تسهیلات پرداخت کند و معرفی شدگان به این بانک ۹۷ نفر بودند، ا این روند پرداخت تسهیلات به معرفی شدگان این بانک بازه حداقل هشت ساله نیاز دارد!

موضوعی که رئیس بانک مورد نظر آن را رد نکرد و گفت: این بحث را باید با مدیرعامل شعب مطرح و پیگیری کنید.

وی همچنین از ادغام شعب بانک رفاه شهرستان به علت کمبود منابع مالی خبر داد.

علی پوزش در این نشست شرایط شهرستان را ویژه و در خطر دانست و با یادآوری زلزله اواخر اسفندماه در دهدشت اظهار داشت: اگر این زلزله در عمق ۱۰ کیلیومتری روی می‌داد قطعا تلفات جانی در دهدشت و روستاها به همراه داشت.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه مسکن روستایی و شهری از استحکام لازم برخوردار نیست، گفت: بخشی از این مشکل به مردم بر می‌گردد که پیگیر نوسازی مسکن نیستند و بخشی هم به مسؤولان برمی‌گردد که در پرداخت تسهلات نوسازی آنها را یاری نمی‌کنیم.

پوزش، افزود: تسهلیات خوبی دولت در نظر گرفته و این تسهیلات حق شهرستان است باید به خوبی عمل شود تا برگشت نخورد.

وی، با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی دولت، تصریح کرد: تسهیلات روستایی و عشایری ۲۱۴ میلیارد تومان و در بخش اشتغال فراگیر ۲۱۰ میلیارد تومان برای استان در نظر گرفته شده و سهمیه شهرستانی هم مشخص نیست یعنی هر شهرستان به تناسب طرح و پروژه‌های تعریفی می‌تواند تسهیلات دریافت کند.

رئیس کمیته امور بانکی کهگیلویه، گفت: هدف کمک به مردم است و ما منافع شهرستان را می‌خواهیم بانکها کمک کنند خدمات‌رسانی در شهرستان بیشتر شود.

وی، با بیان اینکه چه موانعی در بانک‌ها وجود دارد که تسهیلات شهرستان جذب نیم‌شود، بیان کرد: مسؤولان برای اشتغالزایی کمک می‌کنند اگر قرار بر این باشد هر کس جزیره‌ای فکر کند هیچ باری به مقصد نخواهد رسید.

پوزش، گفت: در سایر استان‌ها از این تسهیلات در زمینه اشتغال و تولید نهایت بهره را می‌برند اما متأسفانه در شهرستان ما به اسم اشتغال دریافت و در جاهای دیگر هزینه می‌شود.

احمد خادمی رئیس تعاون، کار و رفاه کهگیلویه هم تعداد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری را ۱۴ طرح ایجادی، ۶ طرح توسعه‌ای و پنج طرح سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: در رشته‌های اشتغال فراگیر ۱۰ طرح معرفی شده است.

با این حال تعدادی از بانک‌های عامل از معرفی چنین طرح‌هایی ابراز بی‌اطلاعی کردند.

مهرداد متقی  از اعتبارات بنیاد مسکن به عنوان یک راه جلوگیری از مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها نام برد و گفت: این اعتبارات در سه بخش بافت فرسوده، بازسازی و درج سازی است.

رئیس بنیاد مسکن کهگیلویه، تصریح کرد: بانک‌های شهرستان در پرداخت این تسهیلات ما را یاری نمی‌کنند و راه پر پیچ و خمی که در برابر متقاضی قرار می‌دهند باعث از دست رفتن تسهیلات تا پایان سال می‌شود.

وی، افزود: در کهگیلویه و لنده ۱۷ هزار واحد فرسوده داریم که ۱۲ هزار مربوط به کهگیلویه است، علاوه بر این زوج‌های جوانی هم هستند که تازه تشکیل خانواده داده و متقاضی احداث مسکن هستند.

این مسؤول، تصریح کرد: بانک‌ها به دلایل مختلف راه را بر متقاضیان سد می‌کنند در حالی که در همه جای کشور در پرداخت وام‌ها زنجیره‌ای عمل می‌شود در دهدشت به یک نقص الف در پرونده و با کاغذبازی رد می‌کنند.

وی، افزود: این روال باعث می‌شود ما نتوانیم از تسهیلات مورد نظر بهره ببریم و این تسهیلات جذب نمی‌شود.

متقی، با بیان اینکه بانک‌ها باید با دید باز به شهرستان نگاه کنند، گفت: اگر ما به شهرستان کمک نکنیم روز به روز اوضاع وخیم‌تر می‌شود و شاهد سیل مهاجرت خواهیم بود.

این مسؤول تصریح کرد: از اعتبارات سال ۹۳-۹۴ تعداد ۶۰۳ نفر برای وام بافت فرسوده و ۷۴۵ نفر برای بهسازی به بانک‌های عامل معرفی شدند اما با کمال تأسف ۳۸۱ مورد از سوی بانک‌ها برگشت خورد.

به گفته متقی بیش از ۵۰ درصد تسهیلات سال ۹۵-۹۶هنوز جذب نشده است و این ضربه مهلکی بر پیکره کهگیلویه است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت