پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 تیر 1397 ساعت 15:04:: شناسه خبر: 37802

به بهانه آتش سوزی در ارتفاعات تنگ سپو دهدشت؛

روایت مدیری که خوابش آشفته زخم بلوط ها شد

با توجه به اهمیت منابع  طبیعی همه با هم بایستی در حفظ جنگل ها و مراتع مشارکت نماییم و اجازه ندهیم جنگلها به افسانه هایی زیبا در دل تاریخ تبدیل شوند و بدانیم منابع طبیعی میراث مشترک همه ما و نسل های آینده است و باور کنیم که مرگ و سوختن و به خاکستر تبدیل شدن هر بوته سبز مرگ ما انسان هاست.

پایگاه خبری صدای جنوب:

هنوز غم سوختن جنگل های بلوط کوه های سیاه و سفید در لنده و بهمئی گرمسیر فراموش نشده که این بار آتش به جان بلوط های ارتفاعات  تنگ سپو افتاد.

نوشته کوتاه زیر از زبان شاهدی است که خود آنچه را دیده بر قلم آورد.

«در هیاهوی جام جهانی روسیه ودر شب کامبک روئایی بلژیک و فوتبال جسورانه سامورایی ها در حوالی شهر دهدشت ودر میان طبیعت این دیار، شعله های آتش بی رحمانه و وحشتناک به جان درختان و بوته های بی دفاع افتاده و هر دقیقه و لحظه ای قامت درختی چندین ساله ونهالی نوپا را خم می کرد وباد بی اندازه این هجوم تلخ را یاری می کرد.درخت می سوخت و نهالی از بین می رفت و شعله های آتش زیر نور ماه شب های تنگ سپو از دورها نمایان بود.

گاهی پیرمرد و پیرزنی مایوسانه و بیمناک شعله های آتش مهاجم را تماشا می کردند و گاهی بی خیالی مردمی که انگاری آتش و سوختن درختان و جنگل طبیعت کوچک ترین اهمیتی برای آنان نداشت و مهم تر فقر و بضاعت اندک شهرستان کهگیلویه در داشتن امکانات ابتدایی مهار آتش ؛ همه ی اینها و تاریکی شب و عدم اطلاع مردم دلیلی نمی شد که آتش را ببینی و خم شدن قامت بلوط ؛ (این نماد اساطیری و باشکوه زاگرس) و آرام باشی ..!!!

نه نه ؛ نه در باور می گنجد و نه هم دیده می شد اراده ای که تلاش کند این آتش ویرانگر را مهار کند( جز تلاش بی وقفه کارکنان منابع طبیعی شهرستان)  و هر چه بود در میان همه ی این هیاهو ها و تخیلات ، گوشه ای از زاگرس پیر در حال درد کشیدن و سوختن بود.

نهال می سوخت ، بذری در دل زمین  می مرد ، بوته ای جان میداد ,پرنده ای در میان شعله های آتش جان می کند و ده ها تراژدی تلخ تر….

نمی دانم افتادن درختی چند ساله شاید هم چندین ساله چه حسی به شما  می دهد اما میدانم حس پرنده نیست در وقت سوختن ، حس هیچ جانوری نیست وقتی بی دفاع و مظلومانه خانه اش آتش می گیرد به قول شاعری خوش ذوق ؛

حیف است بلوطی که بسوزد بر و بارش
خاکستر خورشید شود سنگ مزارش

…نگارنده این نوشته بر حسب اتفاق دغدغه یکی از مدیران شهرستان را به عینه و ملموس دیده و ناگزیر به گفتن حقیقتی است که خیلی از مردم و مسئولان شهرستان و استان باید بدانند چه آن که معتقدیم رسالت خطیر رسانه گفتن واقعیت های است که مردم باید بدانند و بدانند در میان کنش و واکنش های سیاسی مدیرانی هم هستند که دلسوزانه و مسئولانه مردم , طبیعت و مشکلات مردم برای آنها مهمتر از هر چیزی است تا جایی که گاه وبی گاه وقتی جایی مشکلی ببینند وارد میدان عمل می شوند و بدون توجه به تشریفات خاص، خود لباس کار پوشیده و همگام و همراه دیگران در جهت حل مشکل اقدام می کند.

معاون جوان فرماندار کهگیلویه را می گویم که در وقت آگاه شدن از آتش سوزی در منطقه تنگ سپو به همراه یکی از کارشناسان فرمانداری شهرستان  بدون توجه به تشریفات خاص اداری لباس کار پوشیده و شب هنگام از استراحت و کنار خانواده بودن گذشتند و رهسپار منطقه دچار حریق شدند و در کنار تلاش مردم و زحمت بی پایان کارکنان منابع طبیعی شهرستان از گسترش آتش جلوگیری می کردند..نگارنده ی  که خود شاهد این اقدام بوده تا نزدیکی ها اذان صبح منتظر برگشت آنها بوده و در حالی که بانگ اذان فضای شهر را روحانی کرده خسته  برگشتند  در حالی که هجوم آتش متوقف شده  ومهار آتش سوزی به پایان رسید.

در این میان اما باید دانست که مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان به تنهایی کار کارمندان منابع طبیعی نیست و لازم است مدیران سایر دستگاه ها ،سازمان نهای مردم نهاد و نیروهای بسیج و مردمی در چنین موقعیت های ناخواسته ای به یاری طبیعت و جنگل بشتابند و بدانیم که سوختن حتی یک درخت خسران بزرگی است که برای جبران آن باید سالها زحمت کشید.

********************

بکارگیری روش های زیر می تواند از بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی جلوگیری نماید لذا لازم است این روش ها را در برنامه پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع جدی  و بکاربگیریم.

۱- زمانی که هوا گرم و سطح جنگل پوشیده از برگ های خشک است از روشن کردن آتش خودداری کنیم.

۲-با مشاهده کوچکترین دود یا آتش در جنگل سعی کنیم آن را خاموش کنیم. یا به نزدیکترین واحد منابع طبیعی ، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی ، حفاظت محیط زیست، شهرداری ها، بخشداری ، دهیاران ،پلیس ۱۱۰و تلفن رایگان ۱۵۰۴(امداد جنگل و مرتع) و دیگر نهادهای دولتی اطلاع دهیم.

۳- از کشیدن سیگار در جنگل پرهیز کنیم اما اگر مجبور به کشیدن سیگار هستیم، کبریت نیم سوخته یا ته سیگار باقی مانده را خاموش کنیم.

۴- بعد از روشن کردن آتش برای تهیه چای و گرم کردن غذا اطراف آن محل را از هرگونه خار و برگ خشک کاملا پاک کنیم همچنین خاموش کردن آتش قبل از ترک جنگل الزامی است.

۵-  از ریختن مواد سوختنی مانند کاغذ ، زباله و از انداختن موادی مانند شیشه و بطری در کنار محیط جنگل  خودداری کنیم یا آنها را در زیر خاک پنهان سازیم. زیرا همانگونه این مواد مانند ذره بین عمل می کنند و نور خورشید را جذب و ممکن است باعث وقوع آتش شوند.

۷-خودداری از انداختن مواد زائد و اشتعال­ زا در مناطق جنگلی که خطر آتش ­سوزی در بر دارد.

۸–بکارگیری احتیاط ­های لازم به هنگام کارکردن با وسائل قابل اشتعال

۹- در موقع آتش ­زدن مازاد محصولات کشاورزی در زمین­ های مجاور جنگل ها و مراتع احتیاط لازم را بکار گرفته تا آتش به منطقه جنگلی و مرتعی  سرایت نکند.

۱۰-روزهایی که خطر آتش­ سوزی در جنگل وجود دارد از ورود به مناطق جنگلی حساس به آتش ­سوزی و روشن نمودن آتش جلوگیری شود.

۱۱- همکاری و مساعدت در امر پیشگیری و مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع توسط  مردم در قالب دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها در هر منطقه

۱۲-استفاده از بالگرد در مواقع ضروری به منظور انتقال نیرو و امکانات به مناطق صعب العبور و بحرانی مورد آتش سوزی

۱۳-تهیه و بکارگیری تجهیزات و ادوات جهت مهار و کنترل به موقع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع

۱۴-خودداری از آتش زدن و کنترل آتش در پسچر مزارع مجاور اراضی جنگلی و مرتعی که لازم است مدیریت جهاد کشاورزی تمهیدات و آموزش های لازم را در این خصوص انجام دهد.

با توجه به اهمیت منابع  طبیعی همه با هم بایستی در حفظ جنگل ها و مراتع مشارکت نماییم و اجازه ندهیم جنگلها به افسانه هایی زیبا در دل تاریخ تبدیل شوند و بدانیم منابع طبیعی میراث مشترک همه ما و نسل های آینده است و باور کنیم که مرگ و سوختن و به خاکستر تبدیل شدن هر بوته سبز مرگ ما انسان هاست.

پس بیاییم درخت و سرسبزی و طبیعت را پاس داریم و به آنان که نمی دانند و از روی جهل و نادانی آتش جهل و دشمنی نثار طبیعت می نمایند و آنانی که می دانند و با طمع ورزی خود تیشه بر ریشه زندگی و حیات این زیست بوم(خانه مشترک) می زنند فریاد کنیم که حیات منابع طبیعی (جنگلها و مراتع) حیات ما انسان های عصر دود و ماشین و مرگ آن مایه نابودی همه ماست. باشد که همه با هم در حفظ این سرمایه مشترک مشارکت نماییم. شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، به عنوان پل ارتباطی آحاد جامعه با یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری است و گزارش هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی‌های احتمالی در اراضی ملی و جنگل‌ها به یگان حفاظت از طریق این خط ارتباطی امکان پذیر است.(فارس)

در  پایان زمزمه شعری زیبا شاعر با احساس  ایلامی بهروز سپید نامه  در سوگ سوختن جنگل های بلوط خالی از لطف نیست ؛

«فریاد بلوط»

ای جنگل با شکوه کز من دوری

از داغ تو گُر گرفته‌ام بد جوری

من در غم خویش بی صدا می‌سوزم

وقتی که میان شعله‌ها محصوری

 

آجر شده قوت لایموتی که منم

فریاد و هوار از سکوتی که منم

آتش شده سهم جنگل خاک آلود

ای ابر ببار بر بلوطی که منم

 

دامان «شه‌لم» دوباره افروخته شد

سرسبزی آن به شعله‌ها دوخته شد

فریاد… بلوط؛ این عروس جنگل

مانند زنان شهر من سوخته شد

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت