پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 مرداد 1397 ساعت 14:05:: شناسه خبر: 39198

دلنوشته خبرنگاران شهرستان بهبهان در روز خبرنگار

خبرنگار هرچند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم مرارت ها و دشواری های این شغل پر مخاطره را نمی دانند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

دلنوشته جمعی از خبرنگاران شهرستان بهبهان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار

خبرنگاران چشمان تیزبین جامعه هستند که دردها و مشکلات شهر و شهروندان را منعکس کرده و از مسئولان مطالبه می کنند، و در این راه گاه مورد بی مهری هایی نیز قرار می گیرند؛ ولی مصمم تر از قبل در این راه گام برداشته و به وظیفه خود عمل می کنند.

به مناسبت روز خبرنگار بر آن شدیم دل نوشته های تنی چند از خبرنگاران فعال بهبهان را منتشر کنیم:

 

مهدی فرداد، خبرنگار خورنا: 

جـان نباشد جـز خـبـر در آزمـون هرکه را افـزون خبـر جـانش فــزون
اقتضای جان چو ای دل آگهی است هرکه آگـه تر بود جـانش قوی است

در روزگاری که که از آن به عصر فن آوری و اطلاعات یاد می کنند بی گُمان نقش خبر ، خبرنگار و اطلاع رسانی به عنوان ابزار های آگاهی بخشی با سرعت و دقت نقشی حیاتی و انکار ناپذیر دارند. این روز شاید تنها روزی است که این انسان های شریف و از جان گذشته به چشم می آیند و از زحمت کشان عرصه اطلاع رسانی، خبر و روشنگری افکار عمومی و جامعه تقدیر و تشکر بعمل می آید. رسالت خبرنگاران اطلاع رسانی عادلانه و به دور از غرض ورزی ؛ آگاهی بخشی خیرخواهانه، با سرعت بالا در خبررسانی از خبر پراکنی ،افترا و تهمت دوری گزیده و همیشه با عشق و حوصله به رسالتشان بپردازند.
جایگاه خبرنگار جایگاه رفیعی است. خبرنگارها سربازان جنگ نرم هستند. قلم های قشر خبرنگار زبان گویای جامعه است و صدای برخواسته از دادخواهی خواهد بود. رسالت غایی آنان برافروختن چراغ اطلاع رسانی مستقل و مسئولانه است.

 

سیده شیما سعادتیان، خبرنگار پایگاه خبری صبح مارون:

بانوان خبرنگار، برای انتشار مشکلات بانوان در جامعه نیازمند حمایت بیشتر هستند.

زنان خبرنگار هنوز هم در عرصه کارشان با مشکلات اجتماعی، محیط زیستی و امنیتی روبرو هستند و باید در راستای برداشتن این مشکلات تلاش شود.
مسئولین باید زمینه حضور بیشتر زنان خبرنگار را فراهم سازند، چون گزارشهایی که زنان خبرنگار از شرایط بانوان در جامعه میتوانند تهیه کنند، بسیار اثرگذار است.
همچنین از مسئولین خواستاریم زمینه آموزش‌های مسلکی برای بانوان خبرنگار و افزایش فرصت‌های شغلی را ایجاد کنند.

 

علی اسود، خبرنگار پایگاه خبری عصر بهبهان:

خبرنگاری در زمره مشاغل سخت تعریف شده و بعد از کار در معدن دومین شغل سخت محسوب است و هر فردی که قلم و کاغذی در دست دارد نمی تواند وارد این عرصه شود و خود را خبرنگار معرفی کند.

در حال حاضر دسترسی به اینترنت و دنیای مجازی برای تمامی اقشار و افراد آسان شده و از این طریق به تمامی ابزار دسترسی دارند، ولی مهم تنظیم اخبار در راستای رشد و تعالی جامعه و همسو با افکار و عقاید جامعه و مردم است.

مشکلات خبرنگاران همچنان پا برجاست و هرکس وارد این حرفه می شود باید با این مشکلات زندگی کند.

اغلب مشکلات خبرنگاران مربوط به دو حوزه رفاهی، معیشتی و امنیتی و شغلی است که امیدواریم مسئولان در زمینه حل آنها اقدام کنند.

 

حسین محمدی فرد، خبرنگار خبرگزاری فارس و خبرگزاری صدا و سیما:

درد دل خبرنگار را چه کسی ورق بزند و بنویسد
خبرنگاران چشمان بینای جامعه و پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند
در طول سال تقویم را که ورق می‌زنیم به‌روز ۱۷ مردادماه روز خبرنگار می‌رسیم، روزی که شاید بتوان گفت به دلیل اینکه کسی نمی‌تواند درد دل این قشر را بازگو کند، روزی فراموش‌شده باشد.
در سال هرروز که مناسبت‌های مختلف فرامی‌رسد قلم خبرنگار می‌نویسد مشکلات و مسائل قشر کارگر، معلم، پرستار، پزشکان و دیگر فعالان جامعه، اما آیا کسی جز خبرنگار می‌تواند درد دل خودشان را بنویسد.
یادمان باشد خبرنگار می‌نویسد و انعکاس می‌دهد دردهای جامعه را، اما آیا کسی هست درد خبرنگاران را بازگو کند.
هیچ کس نیست که مشکلات خبرنگاران را بنویسد، ۱۷ مرداد روز خبرنگار است و همه فعالان عرصه خبر را تنها در این روز می‌بینند.
آیا کسی می‌داند خبرنگار که اول صبح از خانه خارج می‌شود، نیمه‌های روز از او یک فرد خسته می‌سازد و کسی نمی‌داند چقدر سخت است وقتی مدیر، کارشناس، رییس، دکتر و مهندس و دیگر افراد کار، جلسه، مصاحبه و بازدیدهایشان تمام می‌شود، تازه کار خبرنگار شروع می‌شود.
همه فقط کار خبرنگار را در نوشتن می‌دانند اما دویدن برای کسب خبر، تایپ و نگارش و تنظیم خبر کاری طاقت فرسا است که هیچ کس نمی‌داند خبرنگار با چه زحمتی یک خبر را تهیه می‌کند.
اضطراب و استرس سراسر وجودشان را فرامی‌گیرد که آیا این خبر، مصاحبه و گزارش به شیوه ای مطلوب انعکاس داده می‌شود یا نه آیا کسی می‌داند درد خبرنگاران چیست و چه مشکلاتی دارند؟
۱۷ مردادماه سال ۱۳۷۷ روزی است که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دست عوامل گروه طالبان در مرز افغانستان به خیل عظیم شهادت پیوست و جان خود را فدای آرمان‌های نظام و انقلاب کرد، یک سال بعد در نخستین سالگرد آن واقعه به‌پاس قدردانی از مقام و حرفه آن شهید بزرگوار، هفدهم مرداد روز خبرنگار نام‌گذاری و در تقویم شمسی ثبت شد. روز خبرنگار بهترین فرصت برای گرامیداشت مقام و جایگاه خبرنگار شهیدی است که جان خود را در مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی جامعه تقدیم کردند

 

مسلم ویسی، سردبیر نشریه پیرسیک:

به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار چند روزی در پی پیدا کردن تیتر مناسب بوده ام و بهترین تیتر را از پیامبر خدا یافتم….
حضرت محمد (ص) در حدیثی فرموده است «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس»
ویژگی حق محوری ، حق طلبی و حق گویی از مهمترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خدا ترس است….

خبرنگار هرچند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم مرارت ها و دشواری های این شغل پر مخاطره را نمی دانند. خبرنگار و روزنامه نگار با خلق بهترین آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشکلات همه مردم را بازگو کند اما وقتی که به مشکلات خود می رسد چیزی نمی نویسد، او برای مردم می نویسد اما کسی برای او نمی نویسد….

خبرنگار چرا از خود نمی نویسد چون او برای مردم می نویسد و مشکل شهروندان را مهمتر از مسائل خود می داند، در این راه مصائب و مشکلات مختلفی را تحمل می کنند، کمترین مصائب دشنام است….
در شهر من بهبهان یا مسئولین تهدید به شکایت خبرنگار می کنند ویا عملا خبرنگار را به پای میز قاضی می کشانند، گاهی هم در این شهر پیدا می شوند کسانی که شیشه ماشین خبرنگار را می شکنند….

بدون اغراق ارزش کار خبرنگاران بیش از آنچه که به عنوان مادیات دریافت می کند هست. از این رو کسانی که این حرفه را به عنوان شغل انتخاب می کنند مادیات کمترین نقش را در انتخاب آنان به عنوان شغل آینده ایفا می کند.

جدای از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاری بدون عشق قابل تصور نیست و افرادی که این حرفه را برای کسب مادیات انتخاب کنند خیلی زود از ادامه کار منصرف می شوند.در شهر من بهبهان به جرات می توان گفت اکثر خبرنگاران این شهر کاملا رایگان و بدون هیچ بیمه یا دست مزدی برای مردم شهرشان قلم می زنند….

خبرنگار صادقانه می‌نویسد، می‌نویسد برای ساختن فرهنگ غنی، می‌نویسد برای ساختن کشوری آباد و آزاد، برای ساختن بهترین‌ها برای ایران و ایرانی؛ اینان همواره در عمق جامعه زندگی می‌کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه‌ای، مرهون تلاش‌های شبانه روزی آنهاست….

۱۷ مرداد روز خبرنگار بهترین فرصتی است که نگاهی هر چند کوتاه به فعالیت ها، خدمات و تاثیرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشیم.

هر چند با نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار گرامیداشت فعالان این بخش سامانی به خود گرفت اما هنوز به نظر می رسد برخی از متولیان امور به ارزش کار خبرنگاران واقف نیستند.

در واقع بهترین اتفاقی که می تواند اهالی حرفه ای رسانه را در این روز خوشحال کند رویدادهایی از این دست هستند:

کمی تعامل بیشتر سازمان ها و ارگان ها با خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه و افکار عمومی
عدم تبعیض و تمایز در نگاه به خبرنگاران و رسانه ها
عدم نگاه ابزاری به خبرنگاران
عدم تلاش برای محدود کردن فعالیت های خبری رسانه ها در چهارچوب رسالت و وظایف عرف خبرنگاری
استقبال از انتقاد و نگرش های متفاوت خبرنگاران با سازمان و یا شرکت
عدم تلاش برای خرید خبرنگاران با ابزار مختلف
احترام ویژه به خبرنگار به عنوان نماینده افکار عمومی
کمی همکاری بیشتر با خبرنگاران برای کسب اطلاعات صحیح

پدرام‌‌ کسائی-خورنابهبهان

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت