پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 مرداد 1397 ساعت 18:05:: شناسه خبر: 39619

روایتی دیگر از کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه؛

قصه محرومیت روستای «مور دراز» دیشموک سر دراز دارد

بیست وپنجمین کاروان جمعیت هلال احمر کهگیلویه در روستای «موردراز دیشموک» برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

مقصد بیست وپنجمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر کهگیلویه این بار روستای «موردراز» بخش دیشموک است.
این نخستین کاروان از زمان روی کار آمدن جعفر نیکبخت بود و از انجا که فرماندار کهگیلویه خود از حوزه بهداشت وسلامت است بر اهمیت این کاروان ها واثری گذاری آن کاملا واقف است.

«کاروان های سلامت جمعیت هلال احمرکهگیلویه اقدامی جهادی است که نقش ویژه ای در کاهش مشکلات حوزه بهداشت ودرمان روستاهای کمتربرخوردار دارد و انتظار دارم این کاروان ها ضمن افزایش کمی و کیفی در سایر روستاها به اجرا دراید و فرمانداری کهگیلویه ضمن قدردانی ازتلاش های سیدعادل رهبریان آمادگی دارد تا همه گونه پشتیبانی از این کاروان ها بعمل آورد»
اینها بخشی از سخنان جعفر نیکبخت است که دردیدار با رییس جمعیت هلال احمر بیان می کند.
سخنانی که برای مجموعه فعالان کاروان سلامت امیدوار کننده و مشوقی ارزشمند است.
ساعت ۶ صبح است که به همراه دوخبرنگار ثابت کاروان سلامت، خانم ها طیبه سعادتی(خبرگزاری فارس)و مریم پیروزان(خبرگزاری ایسنا) سوار بر خودروی جمعیت هلال احمر سفر دراز خود را به سمت روستای« مور دراز»آغاز می کنیم..
بسته های موادغذایی بیش از جمعیت روستا پیش بینی شده است و باهماهنگی با مسئول مرکز بهداشت ودرمان دیشموک درزمینه تهیه دارو و آوردن پزشک جهت ویزیت مردم با تعهد جمعیت هلال احمر از قبل نیز هماهنگ گردیده است.
مسیر برای مجموعه کاروان سلامت جمعیت هلال احمر آشناست زیرا درطول مسیر اجرای کاروان ها در روستا زیرنا، امام زاده نورالدین(ع)، چم لپو، سرهنگ، ادرج ،رودسمه ،مورخانی، شرنگرنگ و آجم را با هم مرور می کنیم.
سختی سفر و طولانی بودن مسیر سبب می شود برای مدت کوتاهی توقف کنیم اما حضور در جمع مردم وخدمت رسانی به انها ما را در ادامه مسیر یاری می کند.


۲۰کیلومتری که از دیشموک گذشتیم وارده جاده خاکی می شویم و از همین جا مشکلات مردم این روستا و روستاهای اطراف نمایان می شود.
جاده خاکی، پیچ های زیادی و سراشیبی مانع نمی شوند که ما خود را به روستای موردراز دیشموک نرسانیم.

مثل همه کاروان ها مردم اعم از کوچک وبزرگ منتظر ما هستند و استقبالی گرم می کنند.
گویی که تاکنون اداره ای به این روستا وارد نشده و در ادامه می خوانیم که واقعا هم چنین است وانطور که اهالی می گویند قصه دراز موردراز حاوی تلخی ها و نامهربانی هایی است که حکایت چندین ساله دارد.

در اتاق منزل یکی ازاهالی پزشک کار ویزیت را آغاز می کند و داروهای مورد نیاز بصورت کاملا رایگان ازسوی جمعیت هلال احمر به بیماران داده می شود.

یکی از سرماخوردگی می نالد و دیگری ازسردرد و فشار و مشکلات گوارشی و… شکایت دارد.


سوء تغذیه کودکان و بانوان بویژه زنان باردار کاملا مشخص است موضوعی که ازنظر فرامرزی رئیس مرکز بهداشت ودرمان دیشموک گویا پنهان نمانده و کمک هایی دراین زمینه به آنها می شود.
با اهالی روستا هم کلام می شوم.
جوان ۲۴ ساله ای که دارای مدرک لیسانس است و به دلیل بیکاری در شهرستان کازرون استان فارس به کارگری مشغول است.
این جوان محرومیت را عاملی میداند که به دیارغربت برای امرار معاش پناه برده است.
دیگر جوانان روستا نیز از نبود امکانات گلایه دارند.
افراد مسن اما بیشتر از جوانان گلایه مندند.
راه ارتباطی، نبود گاز خانگی، وضعیت بد مدرسه موجود در روستا و همچنین نبود امکانات پزشکی و مخابراتی از عمده مشکلاتی است که مردم بدان معترضند.
به نمایندگی از همه مردم پای صحبت حجت الاسلام نری میسا می نشینم تا او که به همه مسایل اگاه است مرادرتکمیل گزارش یاری کند.


وی بابیان اینکه جمعیت هلال احمر کهگیلویه تنها اداره ای است که در این روستا حضورپیداکرده ازسیدعادل رهبریان قدردانی می کند.
وی این حضور را نشان از روحیه مردمی بودن رییس و پرسنل جمعیت هلال احمر می داند و خواستار استمرار ان است.
نری میسا تاکید می کند چنین اقداماتی سبب می شود مردم امیدوار شوند و بدانند که مسئولان به فکر آنها هستند.

وی این چنین می گوید:از مسیر جاده اصلی تا روستا ۱کیلومتری فاصله است و این راه پرپیچ وخم ودارای سراشیبی فصلی است و بااولین بارش باران رفت و آمد در ان به سختی انجام می شود.

فاصله زیاد تنها خانه بهداشت منطقه و عدم سرکشی پزشک به روستای موردراز سبب شده تا
زنان باردار در تمام طول سال ازوضعیت جاده ناراضی باشند و حتی در چند مورد سبب سقط جنین انها شده است.

آسفالت نمودن جاده ارتباطی وبرداشتن پیچ های جاده هم به اعتبار کمی نیازدارد و هم مشکلی نیست که مردم در طول چهاردهه ازعمرپربرکت انقلاب اسلامی بدان دست و پنجه نرم نمایند.

حجت الاسلام نری میسا از عدم گازرسانی نیز گلایه دارد و می گوید لوله گاز راازکنار جاده عبور داده اند وبه روستاهایی چون مور خانی گازرسانی کرده اند اما ما را با وعده سرکار گذاشتند.


روحانی مورد اعتماد مردم ادامه می دهد:عدم گازرسانی سبب شده مردم به قطع درختان بپردازند و متاسفانه شاهد ازبین رفتن طبیعت بکر این دیار می باشیم.
ترک تحصیل دانش اموزان روستا و مدرسه ای که دارای امکانات اولیه تحصیل نیست مورد دیگری است که حجت الاسلام نری میسا بیان می کند.
وی می گوید مدرسه شهید پذیرش در طول فصل سرما دارای امکانات گرمایشی نیست و دانش آموزان شرایط بسیار بدی دارند.
(مشاهده خبرنگارصدای جنوب حاکی است که مدرسه شهید پذیرش روستا مشکلات زیادی دارد و شیشه درب وپنجره ان نیز شکسته است و درسالیان گذشته دانش اموزان زیادی دران درس می خواندند که هم اکنون آمار این دانش آموزان ناچیز می باشد).

کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم روستاست و به دلیل خشکسالی و کم بارشی سال های اخیر مردم دچار خسارت فراوانی شده اند بطوری که بیشتر خانوارها تنها باداشتن ۵ الی ۱۰ گوسفند امرار معاش می کنند.

وضعیت آب آشامیدنی هرچند رضایت بخش است اما آن را مدیون حضور گروه های جهادی می دانند که با مشقت فراوان آب را به روستا رسانده اند .

درجمع بندی سخنان حجت الاسلام نری میسا نبود اینترنت و لزوم سرکشی مستمر پزشک از روستا حتی بصورت ماهیانه درخواست های ساده ای است که مسیولان باید برای عمل به انها اقدام کنند.
وی از رییس جمعیت هلال احمر و خبرنگاران حاضر در کاروان می خواهد مشکلاتشان را به گوش فرماندار کهگیلویه وهمچنین نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی برسانند.
درخواستی که مورد اجابت خبرنگاران و همچنین رهبریان رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه قرار می گیرد و قطعا با رایزنی و پیگیری موارد گفته شده در آینده ای نزدیک شاهد تغییرات مثبت دراین روستا و ارتقای امکانات خواهیم بود.

در ادامه رئیس جمعیت احمر کهگیلویه در گفت وگو باصدای جنوب اظهارداشت:در بیست وپنجمین کاروان سلامت جمعیت هلال احمر علاوه بر اهدای بسته موادغذایی به ارزش ۳۰ میلیون ریال، ۱۱۰ نفر ازاهالی روستا نیز مورد ویزیت رایگان قرار گرفتند که باتوجه به داروهای مورد نیاز ۲۰میلیون ریال داروی رایگان نیز به آنها تحویل داده شد.

سیدعادل رهبریان گفت:اجرای کاروان های قبلی و بازتاب مثبت ان درجامعه وهمکاری خیرین سبب شده تا برای دیگر مناطق محروم نیز برنامه ریزی نماییم.

رهبریان از حمایت وپشتیبانی سید امان الله جهان بین مدیرعامل جمعیت هلال احمر، سردارهاشمی پور نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی در اجرای موفقیت آمیز این کاروان ها قدردانی کرد .

وی گفت:نیکبخت فرماندار کهگیلویه نیر درهمین مدت کوتاه با مهم دانستن اجرای کاروان هادرروستاهای کمتربرخوردار بر استمرار آنها تاکید نموده است .

ساعت ۱۶ است و گروه کم کم خود رابرای بازگشت آماده می کند.

راه بازگشت کاروان دراز است و مردم «مور دراز» خاطره خوبی دارند و به امید پیگیری های کاروان جمعیت هلال احمر به انتظار نشسته اند .
انتظاری که قطعا زمان زیادی نخواهد برد و به زودی شاهد حضور مسئولان مختلف از جمله فرماندار مردمی کهگیلویه و همچنین کمک های سردارهاشمی پور در روستای «موردراز» خواهیم بود.

تصاویر

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت