پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 مهر 1397 ساعت 23:07:: شناسه خبر: 42760

فرماندار کهگیلویه:

وظیفه ما خدمت بی منت به عشایر است

بازدیدهای فرماندار کهگیلویه از مناطق مختلف ادامه دارد و قطعا این بازدیدها در کوتاه مدت و درازمدت آثار خود را به جای خواهد نهاد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

بازدیدهای فرماندار کهگیلویه از مناطق مختلف ادامه دارد و قطعا این بازدیدها در کوتاه مدت و درازمدت آثار خود را به جای خواهد نهاد.
از همین رو با پیشنهاد خداداد اجتهادی رئیس اداره امورعشایر کهگیلویه و باموافقت جعفرنیکبخت به مناطق عشایری حومه غربی دهدشت به همراه معاون فرماندار و سایرهمکاران درعرصه خبر بازدید و عشایر صمیمانه و با منش خاص خود ضمن استقبال از مشکلات گفتند.
ابتدا از مناطق عشایری دوبندبوا ، قدیملی ،شاشگه و رمه چر بازدید کردیم.جاده ،آب و برق سه درخواست اصلی عشایر این منطقه بود.
از همین رو پروژه تعریض جاده عشایری شاش گه ضمن اینکه درشرایط سخت وصعب العبور در حال انجام است اما مدیریت جهادی وبرنامه ریزی مناسب مدیرامورعشایری کهگیلویه سبب شده تا این آرزوی به حق عشایر منطقه ضمن جلوگیری از هدر رفت بیت المال تنها بااعتبار ناچیز به بهره برداری برسد که هم در بیان عشایر و هم واقعیت موجود آشکار بود.
عشایرمنطقه درگفت وگو باصدای جنوب گفتند که این پروژه حیاتی در سال ۹۰ با مشارکت خود عشایر احداث شد اما پس از آن وبه دلیل مشکلات مالی متوقف که بامساعدت خداداد اجتهادی دوباره فعال و به مشکل چندین ساله عشایر پایان داد.
در این بازدید فرماندار و هیات همراه بصورت پیاده ازقسمت های راه ارتباطی بازدید و درجریان پیشرفت فیزیکی آن قرار گرفت.


عشایر زیرگچ دروازه مکان دیگری بود که فرماندار ترجیح داد در منزل یکی از عشایر منطقه پای درد دل آنها بنشیند.
نرسیده به محل و در تاریکی شب ،خداداد اجتهادی به همراه دکترنیکبخت از منبع تامین آب  درحال ساخت بازدید کردند .بابهره برداری ازاین منبع ۴۵هکتار از زمین های زراعی به زیر کشت می رود.


این منبع که ظرفیت ۱۲۰ مترمکعب آب دارد می تواند ضمن تامین محصولات زراعی عشایر شرایط منطقه رانیزتغییر دهد.

در ادامه عشایر زیرگچ دروازه،خشاب شیرین ،اب پیازی ،اب پازنی ،بونه کناری نرگسی،ورد کا کرم الله،ورد کا خانقلی،برم بیرلی،له شودری،ورد کا محمدطلا ،چشمه محمدحسین،چارقاش در منزل بهرامیان از عشایر منطقه گرد هم آمدند و ازمشکلات و نیازمندی های خود گفتند.
درابتدای این دیدار صمیمی یکی از عشایر با نواختن نی از میهمانان استقبال کرد.
نواختن نی با آهنگ خاص غم و حزن حکایت از وضع دشوار عشایر داشت.

رئیس امور عشایر کهگیلویه در این نشست ضمن قدردانی از فرماندارکهگیلویه اظهار کرد:جاده اصلی عشایر زیر گچ دروازه به طول ۱۰کیلومتر است که به جاده های زیادی منشعب می شود وحدود ۱۰۰خانوار عشایری،۷ ماه از سال را در این منطقه قشلاقی بکر و پرعلف زندگی می کنند.


اجتهادی عنوان کرد:عریض کردن جاده،احداث دیوار ایمنی و ترمیم نقاط حادثه خیز از اقدامات امور عشایر کهگیلویه در خصوص این جاده است.

رئیس امور عشایر ادامه داد: وظیفه امور عشایر حمایت از کوچ کنندگان است که به دلیل کمبود بارندگی و گرانی علوفه دام،اولویت اصلی ما سرو سامان دادن به بهسازی جاده های عشایری و تامین آب شرب است.
اجتهادی با اشاره به اینکه وظیفه ما قدم برداشتن در جهت رفاه عشایر است، گفت:در برخی نقاط سرویس بهداشتی و حمام نصب کردیم،همچنین استفاده از پنل های خورشیدی را داریم که تنها شهرستان در استان هستیم که از پنل های خورشیدی استفاده می کنیم.
وی گفت:از ۵۷۰ چشمه تامین آب عشایر نزدیک به ۴۰۰ چشمه خشک شده است که بناداریم بیشتر این چشمه ها را بهسازی نماییم.
اجتهادی افزود:بیش از۶۰ درصد جامعه عشایری استان را عشایر کهگیلویه با ۴هزارو۷۰۰ خانوار تشکیل می دهند اما درتقسیم اعتبارات استانی شاهد تبعیض هستیم.

یکی از عشایر به نمایندگی از سایرین گفت:این بازدید نشان داد که عشایر برای فرماندار مهم هست که در این وقت از شب سخنان مارا گوش می کند.
وی از تلاش های خداداد اجتهادی درحمایت همه جانبه ازانهاقدردانی کرد.

خانم بهرامیان دختر این خانواده عشایری که فرهنگی هم بود ضمن خوش آمد گویی به فرماندار، اظهار کرد:طی سال های گذشته شرایط سختی داشتیم ،امکانات خاصی نداشتیم و تصمیم داشتیم پدرمان را از دامداری و زندگی عشایری منصرف کنیم که سیدخداداد اجتهادی از عشایر باتمام توان حمایت کرد و ما مدیون تلاش های ایشان هستیم ولی نیاز به پشتیبانی بیشتری داریم.

فرماندار کهگیلویه نیز  از حضور در میان عشایر ابراز خرسندی کرد وافزود:مامسئولان خادم ملت هستیم وبه نمایندگی ازدولت وظیفه خدمت رسانی به عشایر داریم و منتی بر گردن کسی نداریم.

جعفر نیکبخت عنوان کرد:عشایر زاده هستم و مشکلات عشایر را درک می کنم و بابرنامه ریزی قطعا توجه ویژه و بیشتری به عشایر می کنیم.
نیکبخت،اجتهادی را فردی پای کار دانست که قدرت چانه زنی در جذب اعتبارات امور عشایر دارد وگفت:ما ازمدیران پای کارحمایت می کنیم و از ایشان می خواهیم تمامی تلاشش را در رفع مشکلات عشایر به کار بگیرد و ما نیز در رفع مشکلات عشایر همراه خواهیم بود.
فرماندار کهگیلویه درپاسخ به درخواست اجتهادی در زمینه تشکیل شورای عشایر از معاون خود ابراهیم خنجری خواست تا روند تشکیل این شورا بررسی تاازاین طریق حل مشکلات آنها سامان گیرد.
نیکبخت بااشاره به حمایت کامل عشایر از اجتهادی به شوخی گفت:راز جوانی اجتهادی با عشایر بودن و حضور درمناطق عشایری است.

در پایان این نشست صمیمانه، دو پنل خورشیدی به خانواده های عشایری اهدا شد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت