پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 آذر 1397 ساعت 20:09:: شناسه خبر: 44819

گزارش کامل خبری و تصویری سی‌امین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد / درخشش زنان و گچسارانی‌ها / جالب‌ترین نکته جشنواره (+تصاویر)

۱۶ گروه تئاتر در این جشنواره حضور داشتند که در نهایت ۸ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و ۲ گروه به صورت قطعی و یک گروه نیز پیشنهادی برای اجرا در جشنواره فجر معرفی شدند.

به گزارش صدای جنوب؛آیین اختتامیه سی امین جشنواره تئاتر کهگیلویه وبویراحمد با استقبال پر شور مردم هنر دوست استان در سالن اداره کل ارشاد برگزار و در پایان آثار برتر برای اجرا در جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند.
هیئت داوران جشنواره، تئاتر «دوک» به کارگردانی مسلم نارکی و «زل زدن دوربین شکاری به تاریخ» به کارگردانی صابر محمدی را برای اجرا در جشنواره بین المللی فجر انتخاب کرد.

پیشکسوت تئاتر کشور و عضو هیئت داوران جشنواره گفت: جشنواره سی‌ام تاتر کهگیلویه وبویراحمد رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشت که این مایه سر بلندی است.
قطب الدین صادقی با اشاره به نقاط قوت جشنواره ادامه داد: حضور زنان بازیگر نیرومند و دختران مستعد در این جشنواره برای من شگفت انگیز بود.
وی افزود: نویسندگان و هنرمندان استان در برخی از نمایش‌ها ارتباطی میان شرایط تاریخی و فرهنگی ایجاد کرده بودند و مسائلی از جمله مسائل زنان را مطرح کردند که جای خوشحالی است زیرا طرح این مشکلات لازم است تا بتوانیم برای آنها چاره‌ای بیندیشیم.
صادقی تلاش گروه‌ها برای ارتباط با مردم و مخاطبان را از نقاط قوت جشنواره دانست و افزود: اگر تماشاگر خود را در گوشه‌ای از اثر ببیند بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کند و اگر غیر از این باشد مردم به سمت تئاتر نمی‌آیند.
وی ادامه داد: تئاتر باید درباره رنج‌ها، امیدها، دردها و آرزوهای مردم باشد و این کار نیازمند ارایه محتوای مناسب با شکل‌های نیرومند و موثر است.
این پیشکسوت تئاتر یادآوری کرد همه زخم‌ها را نمی‌توان با گریه برطرف کرد و گاهی می‌توان با شادی و طنز این کار را انجام داد.
صادقی با بیان اینکه تئوریهای مختلف می‌تواند راهگشا باشد یادآوری کرد: برخی نظریه‌ها متعلق به جامعه ما نیست و در شرایط سیاسی و فرهنگی دیگری نوشته شده و باید آگاهانه از آنها استفاده کنیم.

انتقاد از ورود تکنیک‌های اروپایی و آمریکایی به تئاتر
داور جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به تصور کشیدن شرایط دشوار تاریخی و اجتماعی زنان دیگر نقاط قوت جشنواره بود، کارگردانان، نویسندگان و بازیگران به خوبی معضلات زنان را به تصویر کشیده شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: تلاش برخی گروه‌ها در ایجاد ارتباط با مردم برای به تصویر کشیدن موضوع آنها و اینکه مخاطب به مانند اینکه خود را در آیینه ببیند ستودنی بود و اگر این همت نباشد مردم به طرف تئاتر نمی‌آیند.
صادقی با بیان اینکه به تشکل‌های نیرومند و موثر در حوزه تئاتر نیاز داریم، عنوان کرد: تشکل نیرومند در گریاندن مردم و تماشاگر نیست.
وی ادامه داد: برخی تکنیک‌ها از یک کشور به کشور ما آمده‌اند تا تکنیک‌ها و تئوری انها را بشناسیم اما این تکنیک‌ها خواست کشور ما نیست متعلق جوامع اروپایی و آمریکایی است اگر می‌خواهیم استفاده کنیم حرفی نیست اما سوال اینجاست که چرا این تئوری‌ها را به کار می‌گیریم.
وی عنوان کرد: برخی‌ها بدون مطالعه این کار را انجام می‌دهند که مخل ارتباط با صحنه است.
صادقی بر توجه به طراحی صحنه‌ها تاکید کرد و گفت: سطح کیفی این جشنواره بالاتر از انتظار بود و جای تبریک به هنرمندان و مسوولان استان دارد.
عضو هیات داوران ادامه داد: سطح کیفی جشنواره فراتر از انتظار بود.

مدیر کل هماهنگی استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این آیین گفت: باید پل ارتباطی میان تئاترهای دانش آموزی، دانشجویی، عمومی و بزرگسالان ایجاد شود.
علی غیاثی افزود تئاتر دانش آموزی به عنوان تئاتر پایه باید تقویت شود و امیدواریم آموزش و پرورش آن را در برنامه‌های خود بگنجاند.
وی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد از استانهای مستعد در حوزه تئاتر است گفت: برای پرورش این استعدادها به آموزش و برنامه ریزی مستمر نیاز داریم.

حرکت تئاتر به سمت خصوصی شدن/لزوم توجه به تئاتر دانش‌آموزی
شهرام کرمی در این جشنواره افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در حوزه تئاتر در این استان وجود دارد، ضرورت ورود بخش خصوصی و ایجاد مراکز خصوصی تئاتر و سالنها بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه هنرمندان این استان قابلیت و استعداد و تواناییهای بسیاری دارند، اظهارکرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توانید به بهترین نحو تولیدات نمایشی داشته باشید.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و به جهت تحریمها محدودیت مالی و محدودیت اعتبارات داریم و شاید دولت نتواند سهم کاملی را به هنر تئاتر اختصاص بدهد که یکی از بهترین راهکارها در این راستا که می تواند به رشد تئاتر کمک کند و آن را  رونق دهد، توجه به حوزه تئاتر خصوصی است.
کرمی تصریح کرد: انجمن نمایش، هنرمندان و مسئولان استان می توانند گام بلند و مصمصی را برای شکل گیری فعالیت صنفی در این بخش بردارند.
وی ادامه داد: این امر به معنای این نیست که جنبه صرف درآمد زایی داشته باشد بلکه به این معنی است که به دولت به عنوان ناظر و حامی و هدایت کننده کمک کنیم که استقلال تئاتر حفظ شود.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور عنوان کرد: این رویکرد در سراسر کشور در حال گسترش است و در حال حاضر در اکثر استانهای کشور سالنهای خصوصی اجرای تئاتر وجود دارد.
کرمی بیان کرد: ما بیش از ۱۲۰سالن خصوصی در سراسر کشور داریم و در برخی استانها ساخت و ایجاد این سالنها به تمامیت در بخش خصوصی انجام شده است.
وی تعداد سالن های تئاتر استان تهران را ۳۳ سالن فعال عنوان و تاکید کرد: از این تعداد ۲۰ سالن خصوصی است که بیش از ۵۰ درصد فعالیت تئاتری در شهر تهران را شامل می شود.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور اضافه کرد: توسعه تئاتر در بخش خصوصی یک ظرفیت و پتانسیلی برای رسیدن به یک تئاتر مردمی است و امیدوام که هنرمندان به این امری نگاهی جدی داشته و در حوزه تئاتر خصوصی فعالیت جدی داشته که سبب رونق و رشد و ایجاد ظرفیت می شود.

همچنین غیاثی مسوول امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از نیازهای حوزه تئاتر ایجاد پل ارتباطی میان تئاتر دانشجویی و دانش‌آموزی با تئاترهای عمومی است و تئاتر دانش‌اموزی به عنوان تئاتر پایه باید تقویت شود.
وی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه کهگیلویه و بویراحمد استانی مستعد در حوزه تئاتر است و هرساله کارهای خوبی از این استان به جشنواره بین‌المللی فجر راه پیدا کرد اما نیازمند اموزش و برنامه‌ریزی تئاتر خصوصاً در شهرستان و بخش‌ها هستیم.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: همه ما باید به هنر نگاهی ویژه داشته باشیم زیرا هنر تجلی خوبی های خالق در پیکره انسان است و ساحت هنر ساحتی ویژه است و جایگاه ویژه ای دارد و در این میان تئاتر در بین هنرهای نمایشی اصالتی ویژه دارد و شاید منشا هنرهای نمایشی تئاتر است.
وی با بیان اینکه کشورهایی که در عرصه سینما و هنرهای نمایشی توفیق داشتند کشورهایی هستند که در تئاتر سرمایه گذاری کردند، اظهارکرد: این جشنواره نیز امکانی برای هنرنمایی و برزو استعدادها و توان و پتانسیل ویژه هنرمندان استان است که برگرفته از راز و رمزهای نهفته در سینه زاگرس بزرگ است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اولویت فرهنگ اولویتی خاص است و هنرمندان نیز جایگاه ویژه ای دارند و در هنر دو مبحث مورد توجه قرار می گیرد که یکی از ایم مباحث سرمایه گذاری برای رشد و نمو و استعدادیابی است.
احمدی تصریح کرد: در دهه های بعد از انقلاب در بخش جشنواره ها و زیر ساختها و آموزش عالی و کشاندن هنر به دورترین مناطق کشور، مطلوب عمل شده است.
وی ادامه داد: در گذشته، در استانهای دیگر نمودی در هنر و فرهنگ وجود نداشت اما امروز رویش در شهرستانهای ما اتفاق می افتد و بهترین هنرمندان و متعهدان در هنر از شهرستانها رشد می کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در راستای توسعه زیرساختهای فرهنگی در استان نیز مجتمع فرهنگی و نمایشی استان، در حال اجراست که هم از نظر کمیت و هم از لحاظ کیفیت سازه در کشور کم نظیر است و ظرفیتی است که در اسرع وقت به سامان می رسد.

همچنین رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جشنواره ضمن خیر مقدم به مهمانان و دست‌اندرکاران به جایگاه تئاتر و هنر پرداخت و گفت: به واسطه این جشنواره فضای شهرمان در این دو و سه روز گذشته با اجرای خوب هنرمندان و داوران خوب متحول شد .
وی در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد را یار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: تلاش زحمات داوران، هنرمندان و دست اندرکاران را در این چند روز ارج می‌نهم.
دهبانی پور اظهارکرد: این استان ظرفیت خوبی در حوزه تئاتر دارد و امیدواریم به زبان هنر بتوانیم بسیاری از مشکلات استان را انتقال دهیم .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: داوری آثار در مرحله بازبینی را در چند سال گذشته به استان سپردیم که با انتقاداتی مواجه شدیم اما امسال تعدادی از داوران را از خارج از استان آوردیم و انتقادی نشد با این وجود هنوز هم اعتقاد دارم باید خودمان را باور کنیم و اجازه دهیم هنرمندان خود استان کارها را داوری کنند. باید فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه تئاتر قدر بدانیم.
دهبانی پور با بیان اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد به آثار هنرمندان امسال بیش از گذشته ارج نهادند، اضافه کرد: این خودش جای امیدواری است که به سمت تئاتر حرفه ای برویم و هر روز شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.
در آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور استاندار، مسئولان کشوری و استانی، پیشکسوتان، هنرمندان و اقشار مختلف در تالار فرهنگ و هنر استان برگزار شد، برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

در بیانیه هیئت داوران این جشنواره برترین های هر رشته به شرح ذیل معرفی و از آنان تجلیل بعمل آمد.
طراحی صحنه: رتبه نخست شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مسلم نارکی طراح صحنه نمایش “دوک” از شهرستان گچساران تقدیم شد، رتبه دوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح نمایش “اوراد بادهای وحشی سرکش” آقایان رضا کرمی زاده و شهرام شیبانی اهدا شد و رتبه سوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقایان ثارالله آذریتون و علی اکبر عبدیانی طراح صحنه نمایش “در اتاق باد می وزد” اهدا شد.
طراحی نور: هیئت داوران جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طراح نور نمایش “دوک” مسلم نارکی از گچساران اهدا کرد.
موسیقی: هیئت داوران در این بخش با اهداء لوح تقدیر، جایزه نقدی از آقایان مهرداد علی پور، امیر حسین و صحرا سعیدی طراحان و موسیقی نمایش “زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” به عنوان برگزیده این بخش تقدیر به عمل آورد.
پوستر و بروشور: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از سعید صدری طراح بروشور نمایش”گلزخم” تقدیر کرد.
طراحی لباس: رتبه نخست؛ جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراح لباس نمایش”دوک” به سرکار خانم ژاله وفایی پور از گچساران رسید، رتبه دوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح لباس نمایش “اوراد بادهای وحشی سرکش”آقای محمدصالح کرمی رسید و رتبه سوم؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طراح لباس نمایش “مرگ مخترع” به آقای مجتبی سیادت از دهدشت اهداء شد.
بازیگری زن: این بخش با اهداء لوح تقدیر از سه بازیگر هانیه کردلو، ماندانا متولی و مینا پناه پوری نمایش “دوک” تقدیر کردند.
رتبه اول؛ جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سرکار خانم طیبه ربانی بازیگر نمایش “مرگ مخترع”از دهدشت اهداء شد، رتبه دوم؛ جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بطورجداگانه به کمند شمس از گچساران و زهرا موسوی بازیگر نمایش”فصل سرد گرمسیر از گچساران اهداء شد. رتبه سوم؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به بهناز گلریز بازیگر نمایش”در اتاق باد می وزد” از یاسوج و ریحانه بارانی بازیگر نمایش “سرگذشت نابهنگام زنی که مدام می خندید” از گچساران اهداء شد.
بازیگری مرد: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر از محمدرضا انصاری بازیگر نمایش “اوراد بادهای وحشی سرکش” از یاسوج، حسین فروتن بازیگر نمایش”فصل سرد گرمسیر” از گچساران و محسن جلالی بازیگر نمایش”سرگذشت نابهنگام زنی که مدام می خندید” از گچساران قدردانی به عمل آوردند.
در بخش بازیگری مرد رتبه نخست، جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهرداد علی پور بازیگر نمایش “زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” از گچساران اهداء شد، جایزه رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی بطور جداگانه به فرید کیامرثی بازیگر نمایش”زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” از گچساران و محسن فتحی بازیگر نمایش “مرگ مخترع” از دهدشت و رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور جداگانه به عباسعلی روشنک بازیگر نمایش “اوراد بادهای وحشی سرکش” از یاسوج و روح الله حسنی زاده بازیگر نمایش”اوراد بادهای وحشی سرکش” از یاسوج تعلق گرفت.
معرفی ۳ نمایش به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر
در بخش کارگردانی: رتبه نخست، جایزه این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مسلم نارکی کارگردان “دوک” از گچساران اهداء شد، جایزه رتبه دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به صابر محمدی کارگردان “زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” از گچساران و رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور جداگانه به حمزه نام آور کارگردان نمایش “مرگ مخترع” از دهدشت و علی اکبر عبدیانی کارگردان نمایش” در اتاق باد می وزد” از یاسوج تعلق گرفت.
در بخش نویسندگی: رتبه اول شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به صابر محمدی نویسنده نمایشنامه “زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” از گچساران، رتبه دوم به طور جداگانه به نویسنده نمایشنامه “دوک” آقای مسلم نارکی از گچساران و امیر نجفی نویسنده نمایشنامه “در اتاق باد می وزد” از یاسوج و رتبه سوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به سعیدرضا خوش شانس نویسنده “اوراد بادهای وحشی سرکش” از یاسوج و حمزه نام آور نویسنده نمایشنامه “مرگ مخترع” از دهدشت تعلق گرفت.
بر این اساس با تصمیم هیئت داوران دو نمایش”دوک” به کارگردانی مسلم نارکی و “زُل زدن با دوربین شکاری به تاریخ” به کارگردانی صابر محمدی را به دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند همچنین نمایش”در اتاق باد می وزد” را به کارگردانی علی اکبر عبدیانی به جشنواره تئاتر فجر پیشنهاد دادند.

براساس این گزارش،نکته جالب این جشنواره این بود که علاوه بر نظر داوران، پیشکسوتان تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد نظرشان را در باره بهترین‌های این جشنواره ارائه دادند که کاملاً با نظر هیئت داوران مغایرت داشت، به طوریکه نظر داوران و پیشکسوتان تئاتر استان کمترین سنخیتی با هم داشتند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت