پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 30 تیر 1395 ساعت 22:04:: شناسه خبر: 4511

سخنان اردوغان در اولین نشست خبری بعد از کودتا؛

۳ ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنم، کشور را از ویروس‌ها پاکسازی می‌کنم

اردوغان تصمیم اعلام وضعیت فوق‌العاده را پس از نخستین جلسه شورای امنیت ملی ترکیه پس از کودتای نظامی نافرجام اتخاذ کرد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه،در این کشور ۳ ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
به گزارش صدای جنوب،اردوغان تصمیم اعلام وضعیت فوق‌العاده را پس از نخستین جلسه شورای امنیت ملی ترکیه پس از کودتای نظامی نافرجام اتخاذ کرد.
رئیس جمهوری ترکیه که در کنفرانسی خبری با حضور اعضای دولت و اعضای شورای امنیت ملی سخن می‌گفت، «همکاری و همبستگی مردم ترکیه» را، عامل شکست کودتا دانست.
اردوغان گفت که هنگام وقوع کودتا، او و شماری دیگر از مسئولان، از جمله نخست‌وزیر، بدون ترس، به سمت استانبول حرکت کردند.
رجب طیب اردوغان سپس اظهار داشت که با استناد به ماده ۲۰ قانون اساسی ترکیه، به دولت و شورای عالی امنیت ملی، توصیه کرده تا وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام شود، و این در خواست به تصویب رسید.
او افزود که اعلام وضعیت فوق‌العاده «علیه آزادی، اراده و حقوق مردم و دموکراسی نیست، بلکه برای حفاظت از آن است».
اردوغان با اشاره به «حضور مردم در خیابان‌ها که به شکست کودتا انجامید»، گفت:‌ «همه مردم ترکیه گفتند که تجربه دموکراسی را بر هر گزینه دیگری ترجیح می‌دهند».
او افزود: «کودتاگران فاقد کوچکترین ارزش‌های انسانی هستند. آن‌هایی که به دست کودتاگران کشته شدند، «شهید» هستند، کودتاگران حتی یک زن بی سلاح را کشتند».
بنا بر اعلام دولت ترکیه، دستکم ۲۰۴ تن از غیر نظامیان و نظامیان هوادار دولت، در جریان درگیری با کودتاگران، کشته شدند.
رئیس جمهوری ترکیه افزود: «مردم ترکیه با سینه‌های برهنه در مقابل تانک‌ها و هلیکوپترهای کودتاگران ایستادند، قهرمانانه با آتشبار آن‌ها مقابله کرده و میدان‌ها را خالی نکردند».
او همچنین به حضور ادامه دار مردم در میدان‌ها اشاره کرد و گفت: «طیف‌های مردم به نوبت در میدان‌ها حاضر می‌شوند تا در با کسانی که می‌خواهند اقدامی مشابه کودتای نافرجام انجام دهند، مقابله کنند».
او ادامه داد: «مردم ما نام شهدایمان از نیروهای مسلح را که در مقابل کودتا ایستادند و با دستورات کودتاگران مخالفت کردند، از یاد نخواهند برد».
اردوغان بار دیگر با اشاره به موضوع برقراری وضعیت فوق‌العاده، گفت: «از مردم می‌خواهم نگران نباشند، اعلام حالت فوق‌العاده برای دادن درسی فراموش نشدنی به کودتاگران است نه برای ضرر رساندن به کشور و مردم».
او با اشاره به انتقادهای احتمالی بین‌المللی از برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه، اظهار داشت: «برخی‌ها از جمهوری ترکیه انتقاد می‌کنند، من می‌گویم به آن‌ها انتقاد شما توجیهی ندارد، هنگامی که در برخی از کشورهای غربی وضعیت فوق‌العاده اعلام شد، سکوت کردند. اروپا حق انتقاد از ما را به خاطر اعلام وضعیت فوق‌العاده ندارد».
اردوغان همچنین به اقدام‌های روز‌های اخیر در بازداشت‌ها و اخراج‌ها در نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت:‌ «تمام سازمان‌هایمان را از این ویروس‌ها (پیروان کودتاگران) پاکسازی خواهیم کرد، این اقدام را آغاز کردیم. کودتاگران و وابستگان آن‌ها همچون ویروس‌های سرطانی هستند، باید آن‌ها را ریشه‌کن کرد».
او تاکید کرد: «به عنوان رئیس جمهوری ترکیه و فرمانده کل ارتش، نیروهای مسلح را از ویروس کودتاگران پاکسازی خواهم کرد».
شامگاه جمعه ۱۵ ژوئیه، کودتایی توسط دستکم بخشی از ارتش در ترکیه روی داد. نیروهایی از ارتش، پل‌های اصلی شهر استانبول، ساختمان‌های رسانه‌های نزدیک به اردوغان و فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول را تصرف کردند. همچنین چند جنگنده و هلیکوپتر وابسته به کودتاچیان، به پرواز در آمده و برخی از ساختمان‌های دولتی را هدف قرار دادند.
اما ساعاتی بعد با فراخوان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، هواداران او به خیابان‌ها سرازیر شده و نیروهای ارتش را از بسیاری از مراکز تصرف شده، بیرون راندند. همچنین شماری از تانک‌های ارتش به کنترل مردم در آمد.
با از سرگیری کنترل اوضاع به دست دولت، دستگیری‌های گسترده مرتبطان با کودتا در میان نیروهای نظامی، قضات و کارکنان برخی نهادها و همچنین عزل و اخراج هزاران مدیر و کارمند، آغاز شده است.

الجزیره

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت