پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 دی 1397 ساعت 00:10:: شناسه خبر: 46854

بایدها و نبایدهای پدیده خودکشی از نگاه رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه

 پایگاه خبری صدای جنوب: خودکشی به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی موضوعی است که نظم عمومی جامعه را برهم می زند و برای شناخت صحیح چنین پدیده ای باید نسخه های کاربردی ارائه کرد. به گزارش صدای جنوب، به اعتقاد کارشناسان اجتماعی در نخستین همایش منطقه ای پیشگیری از خودکشی در گچساران این پدیده […]

 پایگاه خبری صدای جنوب:

خودکشی به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی موضوعی است که نظم عمومی جامعه را برهم می زند و برای شناخت صحیح چنین پدیده ای باید نسخه های کاربردی ارائه کرد.

به گزارش صدای جنوب، به اعتقاد کارشناسان اجتماعی در نخستین همایش منطقه ای پیشگیری از خودکشی در گچساران این پدیده شوم نیازمند بررسی دلایل اجتماعی، فرهنگی، محیطی و روانشناختی است تا بتوان با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خانواده ها از این معضل در جامعه پیشگیری کرد.
این افراد معتقدند که کاهش این آسیب اجتماعی نیازمند برنامه ریزی منسجم و هماهنگ شده بین دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط فرهنگی و اجتماعی برای شناسایی عوامل موثر در این پدیده و جلوگیری از بروز آن با آموزش و اطلاع رسانی است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در این همایش گفت: در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا به علت خودکشی جان خود را از دست می‌دهد و در هر سه ثانیه ‏یک نفر اقدام به خودکشی می‌کند.
کوروش داوری با بیان اینکه خودکشی یکی از سه علت اصلی مرگ افراد ۱۵ تا ۳۵ سال است افزود: آمار خودکشی کشنده در مردان بیشتر از زنان است در حالی که زنان اغلب دست به خودکشی های غیر کشنده می زنند.
وی با بیان اینکه خودکشی یکی از بزرگترین چالش‌های سلامت روانی و اجتماعی جوامع است، افزود: خودکشی عملی است که فرد برای ‏پایان دادن زندگی خود به طور آگاهانه و خودخواسته انجام می‌دهد.
داوری اظهار داشت: بیکاری، از دست دادن روابط ‏عاطفی، مشکلات اقتصادی، فقر، مشکلات در محل کار یا تحصیل، نبود حمایت‌های اجتماعی و تنهایی نیز از مهمترین عوامل خودکشی است.‏
داوری درباره شایعترین علت‌های اقدام به خودکشی در ایران گفت: ۳۲ درصد موارد خودکشی مرتبط با مسائل خانوادگی، ۲۶ درصد مشکلات زناشویی و ۱۲ ‏درصد اقتصادی بوده است.‏
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: افزایش میزان تعلق اجتماعی فرد به جامعه، ‏افزایش انسجام و همبستگی بین افراد جامعه، درک متقابل و همکاری مشترک، احساس مفید بودن، رضایت از پیوندهای اجتماعی مهمترین عوامل اجتماعی پیشگیری از خودکشی است.‏
داوری با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی آمار خودکشی در گچساران نسبت به سال ۹۵ گفت: آمار خودکشی درسال ۹۵ در گچساران ۲۰ درصد بوده است.
وی بیان کرد: ۸۰ درصد از عامل خودکشی در خانواده ها، به دلیل اختلافات خانوادگی و یا دخالت خانواده در زندگی شخصی است.
داوری ادامه داد: ۷۵ درصد از عوامل طلاق در گچساران به دلیل عوامل عاطفی و روابط سرد و خاموش طرفین هستند.
وی اظهار داشت: براساس آمار کارشناسان ، ۷۵ درصد زنان دهدشت دچار خشونت عاطفی از سوی همسران خود هستند.
داوری افزود: ۶۵ درصد زنان کهگیلویه وبویراحمد وقتی که به کلینیک بهداشتی مراجعه می‌کنند دچار یک ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه برای رشد یک جامعه باید عاطفه ها بین زوجین و فرزندان وجود داشته باشد گفت: ۸۵ درصد زنان در جامعه مورد فحاشی همسر خود قرار می گیرند.
وی بیان کرد: ۷۰درصد فرزندان خانواده ها که دچار خودکشی می شوند به دلیل وجود خلاء عاطفی است.
داوری ادامه داد: استفاده نادرست از اینترنت و شبکه های ماهواره ای در بین دانشجویان مهمترین عامل خودکشی است.
وی با بیان اینکه ۶۷ درصد مرگ و میر در جامعه به دلیل وجود افسردگی است گفت: وجود مراکز راهنمایی و مشاوره قبل و بعد از ازدواج موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.
داوری تصریح کرد: براساس آمار موجود در حال حاضر ۳۰درصد دانشجویان قلیان میوه ای مصرف می کنند و ۶۵ درصد فرزندان که به مواد مخدر کشانده می شوند بدلبل وجود اعتیاد یکی از والدین در خانواده است.
نخستین همایش منطقه ای «پیشگیری از خودکشی» با هدف بررسی چرایی این رویداد یکشنبه در سالن اموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت