پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 دی 1397 ساعت 23:10:: شناسه خبر: 48752

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

رشد کشاورزی استان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رشد شاخص‌های کشاورزی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قابل مقایسه با دوران شاهنشاهی نیست گفت: سرجمع تولیدات کشاورزی این استان از ۱۰ تن قبل از انقلاب، در این ۴۰ سال به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

 الیاس تاج‌الدینی در میزگرد خبری در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: بدون اغراق وضعیت موجود نشان می‌دهد که سرعت رشد بخش کشاورزی در این استان بسیار مطلوب بوده است هرچند شتاب این حرکت رو به جلو می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.
وی افزود: در سرجمع تولیدات محصولات کشاورزی که قبل از انقلاب، حدود ۱۰ تن تولید در سال بود با همه تلاشی که در این عرصه شده و بار اصلی آن نیز بر دوش خود تولیدکنندگان بوده، در حال نزدیک شدن به مرز تولید یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هر سال است و این رشد قابل توجهی است.
به گزارش صدای جنوب،تاج‌الدینی گفت: قبل از انقلاب در استان کهگیلویه و بویراحمد فقط ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار باغ وجود داشت اما این رقم اکنون به ۳۸۸ هزار و ۳۲۱ هکتار رسیده است.
وی با اشاره به سیاست افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی به واسطه شرایط خاص این استان ادامه داد: کشت زراعی گیاهان دارویی از صفر به ۱۲۵ هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی یک مزرعه پرورش ماهی در این استان نبود اما در این سال ‌ها با یک رشد ملایم، ۲۳۹ مزرعه با تولید سالیانه حدود ۱۴ هزار تن ماهی در حال فعالیت است.
وی یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی بخش کشاورزی را استفاده از تجهیزات مدرن و کشاورزی پیشرفته عنوان کرد و ادامه داد: در این شاخص که ضریب آن قبل از انقلاب حدود یک دهم درصد بود اکنون به ۱٫۲۴ صدم درصد رسیده است که گام بزرگی در حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه بوده است.
تاج‌الدینی توضیح داد: حدود ۵۷ شاخص مهم در بخش کشاورزی وجود دارد که قبل از انقلاب در عمده آنها رقم‌ ها ناچیز بود اما در این ۴۰ سال، خدمات و اقدامات قابل توجهی شده و کشاورزی به یکی از ارکان اصلی اقتصاد و اشتغال این استان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این رشد چشمگیر هرگز نباید ما را قانع کند، گفت: جا برای کار و خدمت بسیار زیاد است و علی‌رغم شرایط نامناسب محیط و جغرافیا، اما در آینده، بیش از این از کشاورزی و تولید این استان خواهیم شنید.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی، به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رفتیم که کاری نو و جدید بود و قبلا در این زمینه هیچ کاری نشده بود اما اکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی این استان، به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.
تاج الدینی یادآوری کرد: قبل از انقلاب فقط ۱۱۰ هکتار از اراضی این استان از دیم به آبی تبدیل شد اما در این ۴۰ سال بیش از ۱۰ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی دیم ما، تأمین آب شدند.
وی اضافه کرد: احداث کانال آبیاری و جدول هدایت آب در قبل از انقلاب، ۱۲ کیلومتر بوده است اما بعد از انقلاب این عدد به ۶۵۸ کیلومتر رسیده است.
تاج‌الدینی گفت: در ادامه همین سیاست مصرف بهینه آب، کشت‌های متراکم گلخانه‌ای نیز در دستور کاربوده است که در این زمینه نیز قبل از انقلاب، عدد صفر بوده است و اکنون ۱۴۰ مجتمع گلخانه‌ای در نقاط مختلف این استان، احداث شده است.
وی گفت که تولید گندم نیز از ۳۱ هزار تن به ۴۱۴ هزار و ۹۱۴ تن رسیده است و خرید تضمینی گندم که قبلا نبوده نیز به صورت سالانه انجام می‌شود و هر سال به تناسب شرایط تولید، گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان از آن‌ها خریداری می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تعداد سردخانه‌های قبل از انقلاب را صفر اعلام کرد و افزود: اکنون ۱۰ سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در این استان وجود دارد.
تاج‌الدینی گفت: قبل از انقلاب یک متر از اراضی مردم، سند نداشتند اما اکنون طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی مردم (کاداستر) در ۶۰ هزار هکتار اجرا شده است.
وی با اشاره به وابستگی کشور به واردات روغن، ادامه داد: قبل از انقلاب فقط ۲ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شد اما اکنون یک هزار و ۴۲۵ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شود.
تاج‌الدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش استفاده از بذر اصلاح شده را شاخص مهمی در کشاورزی پیشرفته دانست و بیان کرد: در تولید دانه‌های بذری و بذر اصلاح شده که قبلا عملکردی نبوده است، نه تنها نیاز کشاورزان بومی را تأمین کردیم بلکه به بسیاری از استان‌ ها نیز بذرهای تولیدی را صادر کردیم.
وی گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده در کهگیلویه و بویراحمد تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.
تاج‌الدینی همچنین گفت که در کشت باغات در اراضی شیبدار که کاری جدید است نیز در سطح یک هزار و ۷۳۰ هکتار، این باغات احداث شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از صدور ۱۰۸ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی خبر داد و گفت این تعداد طرح‌ها بعد از انقلاب، به مرحله تولید رسیدند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت