پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 بهمن 1397 ساعت 10:11:: شناسه خبر: 50022

گزارش کامل جشن کمیته روستایی و عشایری دهه فجر در بخش سوق کهگیلویه

به مناسبت ایام الله دهه فجر جشن کمیته روستایی و  عشایری با محوریت جهادکشاورزی و دبیری حوزه نمایندگی ولی فقیه در روستای «دزک» بخش سوق با برنامه های شاد و مفرح برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

به مناسبت ایام الله دهه فجر جشن کمیته روستایی و  عشایری با محوریت جهادکشاورزی و دبیری حوزه نمایندگی ولی فقیه در روستای «دزک» بخش سوق با برنامه های شاد و مفرح برگزار شد.

در این جشن باشکوه رئیس ، جمعی از معاونان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و امور عشایر ،منابع طبیعی و دامپزشکی و همچنین جمعی از مسئولان شهرستان کهگیلویه و قشرهای مختلف مردم و عشایر حضور داشتند.
عشایر شهرستان کهگیلویه قابلیت های خود را در تولید مواد غذایی، صنایع دستی و نیز فرهنگ و آداب و رسوم را در معرض دید علاقمندان قرار دادند.
در این جشنواره تولیدات، توانمندیها و همچنین ابزار آلات سنتی دوران گذشته زندگی کشاورزی و دامداری عشایر و صنایع دستی در معرض دید عموم قرار گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه اهداف برگزاری این جشنواره فرهنگی را نشان دادن توانایی عشایر در زمینه های مختلف، ایجاد نشاط و شادابی، حفظ و گسترش فرهنگی غنی و اصیل عشایر و الگوسازی برای روستائیان و مردم اعلام کرد.
سید عمران تقوی با اشاره به اینکه این همایش هر ساله در دهه فجر برگزار می شود افزود: برگزاری جشنواره های فرهنگی عشایر زمینه ای را ایجاد می کند تا آنان استعدادهای بالقوه خود را به فعلیت برسانند .
وی تبین نقش و جایگاه روستا و عشایر و همچنین احیاء فرهنگ و سنت اصیل روستایی و عشایری را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

تقوی از تمامی دستگاه ها وادارات بویژه دهیاران بخش سوق در برگزاری این جشن قدردانی کرد.

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه نیز به صدای جنوب گفت: به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره عشایری با همکاری جهاد کشاورزی با برپایی سیاه چادر برپا شد.
سید خداداد اجتهادی افزود: عشایر از قشرهای پر تلاش هستند و در زمان دوران دفاع مقدس هم نقش بسزائی در دفاع از میهن اسلامی ایفا کردند.
وی با اشاره به فعالیت این قشر عظیم خاطرنشان کرد: با برپایی این جشنواره ها سنت های عشایر نسل به نسل باید منتقل شود.
رئیس اداره امور عشایر کهگیلویه جمعیت عشایری شهرستانهای کهگیلویه، چرام و لنده را ۴۶ هزارو ۵۰۰ نفر ذکر کرد و گفت: ارزش تولیدات گوشتی این عشایر در سال بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال است.
اجتهادی تعداد دام عشایر شهرستان کهگیلویه را ۶۰۰ هزار راس ذکر کرد و گفت: ۱۵۰ خانوار عشایری در کهگیلویه هم به استان خوزستان کوچ می کنند.
وی مهم ترین مناطق قشلاق عشایر کهگیلویه را بی بی زلیخایی دژکوه در سوق، دامنه کوه خاییز و دشت مور ذکر کرد.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
برپایه گزارش صدای جنوب،در این مراسم اجرای سرود ، نمایش وپذیرایی از مردم از جمله برنامه ها بود.

تصاویر/

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت