پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 مرداد 1395 ساعت 12:05:: شناسه خبر: 5097

سرمقاله فوتبالی محمدعلی وکیلی؛

باید و نباید های سال آخر روحانی

برخورد دولت در ماجرای فیش ها، امیدوار کننده بود اما هنوز تهدید آن رفع نشده است

پایگاه خبری صدای جنوب:

سرمقاله روزنامه ابتکار-محمدعلی وکیلی:

باید و نباید های سال آخر روحانی

دولت روحانی وارد سال آخر شده است. سال آخر برای دولت ها سالی حیاتی است. میزان صداقت در باور به شعارها، “در سال آخر” محک زده می شود. لذا قضاوت مردم، تا حد زیادی متاثر از سال آخر دولت ها است.
خصوصا برای دولتی که در سال آخر از چهارسال ایستاده است، قضاوت مردم اهمیت دوچندان می یابد. چرا که در پایان سال باید برای ادامه کار خود، رای تایید بگیرد. لذا رای و داوری مردم در این سال پایانی، سرنوشت دولت را رقم می زند. دولت باید امسال را به عنوان سال آخر، جدی بگیرد و به لوازم آن پایبند باشد.
پیچیدگی های سال آخر، کار دولت را سخت می کند. به طور مثال دولت از یک سو با مطالبات معوق طرف است و از سوی دیگر در معرض این خطر است که اقدامات او “تبلیغاتی” تلقی شود. اگر نزد مردم، اقدام و عملی، تبلیغاتی تلقی شود نتیجه عکس خواهد داد. اگر دولت برای استفاده تبلیغاتی گره ای را گشود و یا اگر اینگونه تلقی شد، آن اقدام در واقع گره تازه ای می افزاید. “ریاکار” خوانده شدن، از هر مشکلی برای دولت سخت تَر است. اگر دولتی “ریاکار” و “تبلیغاتی” تلقی شود، اقداماتش بی وزن می شود و از درجه تاثیر می افتد. این سخت ترین خطر برای دولت ها در سال آخر است. اما از طرفی، آخرین فرصت برای پاسخ به مطالبات مردم نیز در سال آخر است. دولت اگر این سال را از دست داد در دام “کم کاری” و “ناکارآمدی” می افتد. لذا
دولت ها در”سال آخر”، میان دوگانه ای تهدید می شوند؛ دوگانه “کم کاری” و “ ریاکاری»!
افتادن در این دام ها می تواند تمام عملکرد دولت را بسوزاند و دستاوردهایش را بر باد دهد.
اگر دولت عمل پسندیده ای انجام دهد اما اقدامات بعدی، شائبه تبلیغاتی بودن آن را تقویت کند، آن عمل نتیجه عکس خواهد داد. چه بسیار اقدامات خوبی که دولت ها انجام می دهند اما گرفتار حجاب تبلیغات و ریا می شود و از تاثیرگذاری می افتد. این دامی است که مخالفان دولت برای آن پهن
می کنند و باید مراقب بود.
یکی از مسائلی که دولت از آن سربلند بیرون آمد، فیش های حقوقی بود. برخورد دولت در ماجرای فیش ها، امیدوار کننده بود اما هنوز تهدید آن رفع نشده است. اقدامات بعدی دولت، در باورپذیری اقدامات پسندیده دولت موثر است. اگر مردم دریابند که دولت نسبت به همه کم کاری ها حساس است و با همه مقصرین و خاطیان برخورد می کند، اقدامات دولت باورپذیرتر می شود.
یکی از مطالبات عمومی مردم در این روزها، ترمیم کابینه است. اقدام دولت در پاسخ به این مطالبه، می تواند سایر کارها و خدمات دولت را باور پذیرتر کند. دولت باید نشان دهد میان وزراء نیز با ناکارآمدان تعارف ندارد. نباید از این حوزه غفلت کرد و باید مانع از خوانش تبلیغاتی و ویترینی از برخوردهای قاطع و قانونی دولت در ماجرای فیش ها شد. احترام به سایر خواست های ملت می تواند تاثیر خدمات دولت را بالا ببرد. برخورد گزینشی با مطالبات دولت می تواند از حجم باورپذیری آن ها بکاهد. در سال آخر درجه اهمیت این مساله بیشتر می شود. چرا که سایه “تبلیغاتی بودن” بر سر اعمال دولت می افتد.
از طرف دیگر نباید فراموش کرد که ترمیم کابینه به نوعی تسکین نارسایی ها نیز می باشد. شاید در این فرصت اندک نتوان همه نارسایی ها را جبران کرد اما ترمیم کابینه و تغییر افراد ناکارآمد می تواند مرهمی برای مردم باشد. این عمل نوعی احترام به خواست مردم به حساب می آید. در واقع وقتی تماشاگران یک فوتبال، از بخشی از بازی تیم محبوبشان راضی نیستند، چند تعویض می تواند حجم فشار روانی بر تیم را کم کند. حتی اگر در دقیقه نود باشد! چرا که آن تعویض احترام به خواست تماشاگران بازی و هواداران تیم است

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت